Automatická převodovka v autě je fajn věcička (ačkoliv se najde nejeden odpůrce, co nedá na ruční řazení dopustit), která stále častěji proniká i do běžných vozů. Je bezpečná, a mnohým řidičům může ušetřit stres v těžkých dopravních situacích. A i když za vás udělá automatická převodovka spoustu práce, je potřeba s ní správně zacházet, protože to není jenom o brzdě a plynu. Při správném užívání může automatická převodovka fungovat celé dekády. Nevhodné užívání naopak působí její nadměrné (a hlavně zbytečné) opotřebení nebo rovnou smrt. Pojďme se podívat na nejzásadnější případy, kterým se při užívání automatu vyvarovat.
Vyřazení na neutrál během jízdy z kopce
Velmi častým zvykem řidičů aut je vyřadit při jízdě z kopce na neutrál za účelem úspory paliva. Dobrá úvaha, ale dnes už spíše u starších aut s manuálním řazením. Novější modely jsou schopny zcela odstavit dodávku paliva během brždění motorem, a udržet auto rozjeté pomocí vlastní váhy a pohybové energie. Jenomže pokud vyřadíte na N s automatickou převodovkou, přestane být správně promazávána, v důsledku čehož dojde k rychlému opotřebení převodové soustavy. Vyřazování se raději vyvarujte a nechte automatiku běžet „po svém“, protože náklady na opravu nebývají zrovna nízké.
Řazení zpátečky před zastavením
Chcete-li změnit chod převodovky z dopředného na zpětný, je nezbytné – stejně jako u manuálu – nejdříve s vozidlem úplně zastavit. Nemusíte stát dlouho, stačí, když se kola přestanou točit. Teprve tehdy se zastaví i soukolí v převodovce a brzdící pásy zapadnou do stojících bubnů, čímž přestane tření v soustavě. Právě to je totiž největším problémem, protože řadíte-li z D na R (nebo naopak) ještě před úplným zastavením, vznikne nadměrné tření poškozující převodovku. Samotné brzdící pásy stojí pár korun – jenomže pro jejich výměnu musíte rozebrat celou převodovku, což je velmi náročné a tudíž i nákladné.
Vytáčení (túrování) motoru do vysokých otáček
Pokud chcete trochu zamachrovat na přihlížející nebo rychle vystartovat, nabízí se vytočení motoru do vysokých otáček, a následné zařazení D. Auto se sice rychle rozjede, zato převodovka i celé pohonné ústrojí dostanou pořádně zabrat. Nejvíce to přitom odnesou již zmíněné brzdící pásy, protože právě po nich budete chtít okamžitou reakci a přenesení veškeré energie.
Jestli přeci jenom potřebujete rychlý odpich, existuje ještě druhá varianta – autu sice nesvědčí, ale je podstatně šetrnější než vytáčení motoru. Levou nohou stačí sešlápnout brzdu, zařadit D a pomalu přidávat plyn. Jakmile budete připraveni, uvolníte brzdu a vystartujete; zabrat přitom dostane hydroměnič, který zvládne takový nápor mnohem lépe než brzdící pásy a spojky v převodovce. Ty už mají totiž v tomto případě zařazenou jedničkou a jsou připraveny posílat energii do kol.
Přeřazení na neutrál během čekání na červené
Obecně rozšířený postup u automobilů s ručním řazením, kdy při čekání na červené vyřadíte na neutrál. Jenomže u automobilů s automatickou převodovkou to může mít devastující dopad na převodovku, kterou tak zbytečně trápíte, a při zařazení rychlosti dostane šok. Namísto vyřazení na N je lepší nechat zařazené D a sešlápnout brzdu. Ta udrží brzdící pásy a spojky v převodovce nehnuté a bez tření, takže nedojde k jejich opotřebení. Rozdíl v úspoře bude přitom při vyřazení na neutrál naprosto minimální.
Zapnutí režimu parkování před zastavením
Špatný zlozvyk, co může vést k nevratnému poškození pojistného kolíku. Pokud zastavíte a zapnete parkovací režim, dojde ke vsunutí pojistného kolíku do převodovky, takže by bez nastartování nemělo jít zařadit. Zapnete-li ovšem režim parkování ještě před úplným zastavením vozidla, může dojít k jeho ulomení (v lepším případě) a k poškození převodové soustavy. Nezapomínejte, že samotná západka neslouží k držení auta v kopci – v takovém případě použijte normálně parkovací brzdu.
Řízení vozidla s chladným motorem
U novějších benzínových automobilů s ručním řazením nemusíte na nic čekat, a hned po nastartování jedete. V případě aut s automatickou převodovkou je ale potřeba nechat motor zahřát (stačí necelá minuta), aby se olej dostal do převodovky a ostatních částí motoru. Je to problém hlavně v zimním období, kdy venkovní teplota klesá hluboko pod nulu, a olej v hnací i převodové soustavě zatuhne (nezmrzá). Pokud byste okamžitě po nastartování zařadili rychlost, může se vám (alespoň na začátku) jet trochu ztuha a budete zbytečně zatěžovat převodovku, protože nebude dostatečně promazávána.
Závěrem je nutné dodat, že auto s automatickou převodovkou nelze tlačit ani táhnout, nemá-li nastartovaný motor. Je to z důvodu, že by mohlo dojít k drastickému poškození nebo úplnému zničení převodovky, která by nebyla promazávána. Druhým důvodem je, že to ani není fyzicky možné, protože tu není spojka jako u aut s manuálním řazením. Motor je v tomto případě napojen na kola prostřednictvím hydrauliky v měniči a pomocí planetových soukolí, takže síla z kol přenášená na motor nemá žádnou pevnou vazbu.