Konverze přímovstřikových motorů na LPG není už z principu úplně jednoduchá. Tím spíš potěší rady přímo od specialisty, jak na to u koncernových motorů TSI/TFSI.
Přímovstřikové motory jsou z principu svojí funkce méně vhodné ke konverzi na plynový pohon, nežli jejich nepřímovstřikoví sourozenci. Chlazení vstřikovačů benzínem je pro ně životně důležitou funkcí, bez které neumí pracovat a kterou jim plyn nedokáže z poskytnout. Kombinovaný provoz plyn/benzín je technologicky poměrně náročným řešením, navíc ne tak úsporným, jako provoz jenom na plyn. Přesto je u FSI/TFSI jednotek možný.
Možné to je, jednoduché nikoli
Specialista na zástavby LPG popisuje ve videu, s jakými úskalími se můžeme při instalaci LPG do TSI/TFSI motorů setkat. V principu je instalace možná do všech verzí, jen je potřeba počítat s tím, že u objemově menších motorů s vyšším výkonem (např. špičkové verze 2.0 TFSI nebo 2.5 TFSI) může být provoz na plyn složitější. Naopak třeba s motorem 1,4 TSI montovaným Octavie jsou zatím relativně dobré zkušenosti. Existuje dokonce řešení od firmy Alex, které poměrně zásadně snižuje potřebu benzínového vstřiku (z běžných 20-30% na 3-10%).
Pokud hledáte nejvhodnější motor 1.8 TFSI nebo 2.0 TSI (TFSI), doporučujeme hledat buďto vozy do roku výroby, 2007, nebo naopak vozy po roce 2014. Zajímavým vodítkem je speciálně u Audi plastový kryt motoru. Ten „správný“ motor jej má zaoblený, stejně jako na naší fotografii, a víčko plnícího hrdla oleje najdete v levém dolním rohu. Každopádně pokud se rozhodnete pro instalaci LPG, doporučujeme vše předem zkonzultovat v odborné firmě.
Pro LPG jsou možná vhodnější řešení
Anebo, pokud teprve uvažujete o nákupu vozidla a trváte na provozu na LPG, možná by stálo za úvahu dát buďto šanci novému vozu s tovární LPG zástavbou (není jich moc, ale najdou se), nebo zvolit co nejméně jetý vůz s nepřímovstřikovým motorem (motory Valvematic od Toyoty, psali jsme o nich zde), které umožňují bezproblémovou zástavbu plynového pohonu. V obou případech dostanete desetiletou záruku na instalovaný plynový pohon a nový nebo zánovní vůz, což by mohla být motivace.
Pokud ale přesto chcete „koncern“ a chcete současně šetřit, pak by možná stálo za úvahu jedno „originální“ Audi s plnotučným TFSI motorem, nezměněným a neupraveným, a k němu druhý vůz, pořízený cíleně na ekonomiku provozu. Ušetříte hned dvakrát: jednou na palivu, podruhé na proběhu a amortizaci vašeho klenotu z Ingolstadtu. Navíc, provoz TFSI motoru na plyn nikdy nebude tak úsporný, jako provoz nepřímovstřikových jednotek. A celá instalace nestojí zrovna pakatel (u TFSI speciálně). Vyplatí se to pak celé vůbec? Odpověď necháme na vás.