Rychlostní rekord, před sto lety neopakovatelný zážitek, dnes u závodních a sportovních aut standard. Unikát znovu pojede.
Rychlost 300 km/h je v automobilové branži považována za jakousi metu. Mezník, který stojí za to překonat. Řada aut má tachometr přes 300 km/h a poměrně dost aut skutečně přes tuto hranici umí přejít. Na začátku dvacátého století však byla rychlost kolem 300 km/h (respektive 200 mph) vyhrazena pouze speciálům pokoušejícím se o překonání rekordu. Jedním z takových strojů byl i Sunbeam.
Dvě stě v městě, tři sta z místa. Před téměř sto lety!
Automobil s výkonem 1 000 koní? Monstrózní dnes, natož před sto lety. Sunbeam 1000 HP Mystery neboli The Slug byl vyrobený automobilkou Sunbeam. Ve výsledku šlo o to první auto, které jelo rychlostí přes 200 mph. Dnes je unikát vystaven v Národním motoristickém muzeu v Beaulieu. Pohon stroje zajišťovala dvojice leteckých motorů, šlo o dva 22,4litrové dvanáctiválce.
Jakkoli je auto označováno za tisícikoňové, tak reálný výkon byl spíše kolem 900 koní. Jeden agregát byl umístěn před řidičem, druhý za ním. Zadní motor byl spouštěn nejprve stlačeným vzduchem, poté byl spouštěn přední motor přes mechanickou spojku. Vůz byl navržen kapitánem Jackem Irvingem a měl nové technologické prvky, jako byla celoobvodová karoserie, která napomáhá aerodynamice.
Rekord padl, dnes jde o rychlost relativně běžnou
Vůz měl také speciálně vyrobené pneumatiky schopné odolat rychlosti 200 mph. I když pouze na omezenou dobu několika minut. V roce 1927 v Daytona Beach, před 30 000 diváky, major Seagrave rozjel vůz na rychlost 327,96 km/h. Rekord byl na světě. Blíží se výročí sta let od rekordu a muzeum rozhodlo, že nechá vůz zrestaurovat. Obnova přijde v přepočtu asi na 90 milionů Kč a půjde o dary od jednotlivců i organizací.
Jakkoli auto vypadá na první pohled v pořádku, tak po technické stránce není. Už dávno není podle dostupných pramenů pojízdné. Motory se totiž zablokovaly téměř před 50 lety a teď jde jen o statickou hromadu plechu ve tvaru auta. Práce na voze už začaly, hlavní inženýr muzea Ian Stanfield už rozebral zadní motor. Čas na to, aby se Sunbeam 1000 dal po sto letech do pohybu, ještě je. Sláva (anebo zklamání) vypukne v roce 2027.