Značka, která kdysi byla pouhou divizí s několika sportovními modely, začala požírat mateřskou automobilku. Konec se zřejmě blíží.
Vytvořit sportovní divizi v rámci automobilové značky patřilo kdysi k dobrým mravům a zažitým konvencím. Udělal to i Seat, tehdy šlo o počin, které byl běžný i u konkurence. Automobilka BMW měla svou divizi M, Mercedes se pyšnil s AMG a Subaru s STI, příbuzný Volkswagen měl své GTI a R. Když byla v rámci španělské automobilky představena divize Cupra jako odnož se sportovními vozy, jen těžko by někdo tehdy hádal, co se stane.
Stvoření sportovní divize se někdy může ve zlém otočit
Asi nikdo netušil, že se ze sportovních aut stanou elektromobily a že se Cupra stane samostatnou značkou zaměřenou na elektrická auta. A že podle všeho zahubí mateřský Seat. Je potřeba umět tak trochu číst mezi řádky. Zásadní je informace, podle které generální ředitel Seatu a Cupry Wayne Griffiths potvrdil, že Seat plánuje neuvést svůj první elektrický model na trh před rokem 2026. Pokud vůbec.
Zároveň je tady předpoklad, že nová auta se spalovacími motory skončí nejpozději v roce 2035. A do třetice, automobilce Cupra se s prodeji elektrických aut daří. Jedna interpretace faktu je, že z obavy z kanibalizace prodejů se Seat rozhodl neprodávat elektrická vozidla, pokud je Cupra s vlastními elektrickými modely tak úspěšná. Místo toho se Seat zaměří na rozvoj v jiných oblastech.
Seat půjde cestou spalovacích motorů. Které ale končí
V následujících dvou letech se Cupra bude věnovat uvedení dvou nových elektromobilů – modelu Tavascan v roce 2024 a produkční verze konceptu Urban Rebel v roce 2025. Seat se místo toho bude věnovat rozvoji spalovacích vozidel a „elektrické mikromobilitě“. Plánuje rozšířit své portfolio o čtyřkolové vozidlo, přičemž se inspiroval modelem Minimo, který byl představen na konci minulého desetiletí, ale kvůli pandemii Covid byl odložen.
Ředitel Griffiths vysvětlil, že nové elektromobily jsou primárně zaměřeny na Cupru, zatímco Seat zůstává spalovací značkou. Navzdory tomu věří, že obě značky mohou na trhu fungovat souběžně, zejména v této přechodné fázi. Jestliže jde ale o fázi, která nutně vyvrcholí ukončením výroby spalovacích motorů, bude to zřejmě finále i pro Seat. Zřejmě ale bez ovací ve stoje, dá se předpokládat, že Seat prostě pojede tak nějak setrvačností. Existují prognózy, podle kterých do deseti let zanikne většina současných automobilových značek, přežije jich asi jen tucet.
Cupra slaví, mateřská značka se chystá na po(s)tupný konec
Seat by zřejmě patřil mezi ty, které nevydrží. Informace přichází v době, kdy mladá značka Cupra zaznamenala rekordní prodeje v roce 2022 se 150 000 prodanými vozy. To přispělo k pozitivnímu provoznímu zisku společnosti ve výši 179 milionů eur a obratu 10,5 miliard eur, což je druhý nejvyšší obrat v historii společnosti. Cupra má střednědobý cíl dosáhnout ročního prodeje 500 000 vozidel a stát se jednou z nejlepší stovky světových značek do roku 2030. Seat navzdory tomu dlouhodobě nemá nic, čím by se mohl v oblastech prodeje chlubit. Umíráček se pomalu začíná rozeznívat.