Největší automobilka světa podepsala úmrtní list elektromobilům: EU tvrdí opak, ale nový spalovací motor pohřbí elektřinu do země

Proč se hrnout do elektromobilů, když už tady máme motory, které spalují standardní paliva a jsou ekologické? Stačí se zamyslet.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Nevím, jestli je tohle konec elektromobilů. Mám obavu, že ne. Ale rozhodně to znamená, že není důvod, aby nastal konec spalovacích motorů. Je to vlastně dost jednoduché. Jsou tady spalovací motory, s nimiž mají automobilky víc jak stoletou zkušenost. Na rozdíl od elektromobilů, které jsou povětšinou „šité“ horkou jehlou. A výrobci umí se spalovacími motory pracovat, umí je dotáhnout k naprosté dokonalosti. Je to skutečně absurdní.

Elektřina není ta správná a jediná cesta a automobilky to vědí

Stále víc a víc píšu o tom, jak mají elektrická auta problémy. Automobilky zvažují zavírání továren. A to se nejedná o nějaké garážové malovýrobce, ale o Fiat, Audi, Volkswagen. A pak jsou tady spalovací motory, které výrobci umí vyrábět a problémy nemají. Elektrická auta mají problémy s kapacitou baterií, s dobíjením, není tady síť, která by postačovala. Na jedné straně tady máme výrobce elektrických aut, kteří jsou neustále konfrontováni technickými omezeními daného konceptu. A pak je tady spalovací motor, jenž už teď může fungovat ekologicky, a to bez větších problémů.

Impérium vrací úder: Volkswagen hlásí eso v rukávu a snaží se dohnat Čínu extra levným autem. Není už ale na všechno pozdě?

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Stačí se podívat k největší automobilce světa. Toyota představila nový spalovací motor, který je schopen běžet na benzín, syntetická e-paliva, bionaftu a vodík. Tato inovace vznikla díky automobilovým závodům s vodíkovým pohonem, konkrétně s vozem GR Corolla. Toyota se dlouhodobě věnuje vývoji spalovacích motorů, a přestože čelí kritice za svůj postoj k elektromobilům, podporuje široké spektrum technologií ke snižování emisí.

20 elektrických autobusů shořelo na popel ve stejný den. Je vůbec elektrifikace MHD dobrý a bezpečný nápad?

Toyota sleduje cíl uhlíkové neutrality v širším úhlu pohledu. Ten nezahrnuje pouze bateriové elektromobily, ale také plug-in hybridy, konvenční hybridy a vozy se spalovacími motory. Společnost se také zaměřuje na vývoj vodíkových technologií. To všechno je samozřejmě v pořádku, já to vidím jako to nejlepší možné řešení. Zkombinovat veškeré možné a dostupné technologie a skutečně pracovat na tom, aby doprava zatěžovala životní prostředí co nejméně. Bez násilného vnucování elektrické technologie řidičům, kteří o ni nestojí. 

Nový motor umí spalovat cokoli, bez nadsázky a sarkasmu

Nový motor je výsledkem prohlubování prověřených technologií. Já myslím, že je to skutečně „zázrak“, jenž je schopen fungovat na různá paliva, včetně konvenčního benzínu i uhlíkově neutrálních alternativ. Mluvím o palivech, jako jsou syntetická e-paliva, bionafta a vodík. Akio Toyoda, předseda představenstva a bývalý generální ředitel Toyoty, prosazoval vývoj vodíkového závodního vozu. To vedlo k významným inovacím. Inženýři Toyoty zvolili 1,6litrový tříválcový motor z modelu GR Corolla a úspěšně jej integrovali do série Super Taikyu.

iZdroj fotografie: Toyota

Jednou z hlavních výzev bylo vyvážení tepelné účinnosti, protože vodík spaluje rychleji a s vyšší teplotou než benzín. Zkušenosti z vývoje vodíkového závodního vozu pomohly Toyotě vytvořit motory vhodné pro běžné vozy. Technologický ředitel Hiroki Nakajima uvedl, že vývoj vodíkových motorů výrazně přispěl k pochopení tepelné účinnosti motorů. Inženýři Toyoty tvrdí, že nové motory mohou být o 10 až 20 % menší, úspornější a výkonnější.

Šéf Toyoty tancoval radostí ve své kanceláři. Automobilce se podařilo nemožné, ostatní koncerny jen tiše závidí

Krátkodobým cílem je začlenit tyto motory do hybridního hnacího ústrojí. Aby bylo jasno, mluvíme tady o tom, že je motor, který může být v normálním autě a jezdit ekologicky. Opakuji, je tady tento motor, není to nějaký výhled do budoucna, není to vize, není to zbožné přání. Ten motor existuje. Toyota vyvinula 1,5litrový agregát jako kombinaci turba a atmosférického sání a 2,0litrovou přeplňovanou verzi.

Toyota není krátkozraká, má záběr ve všech technologiích

Nové motory budou mít kratší zdvihy a menší točivý moment, elektromotory budou vyplňovat mezery. Specifikace těchto motorů jsou zatím tajemstvím, ale nové motory se pravděpodobně objeví v čase pro nové emisní předpisy Euro 7, které vyžadují přísnější kontrolu emisí. Toyota plánuje dodat motor, jenž bude pracovat na uhlíkově neutrální paliva. Zda bude tento přístup Toyotě v dlouhodobém horizontu přínosem, se teprve uvidí, ale společnost zůstává odhodlána k budoucnosti, která zahrnuje spalovací motory.

Dieselové a benzínové motory mají revolučního nástupce. Elektroauta se mohou jít zahrabat

iZdroj fotografie: Toyota

Nové čtyřválcové ICE byly na konci května odhaleny jako rozpracovaný vývoj. Hiroki Nakajima v rozhovoru označil nové motory o objemu 1,5 a 2,0 litru za potenciální „řešení, které změní hru“. Já doufám, že to tak bude. Není důvod tomu nevěřit, je to další hlas, jenž říká v podstatě to samé jako Stellantis. Tam už bylo řečeno, že mají motory, které ve většině dokážou už teď spalovat syntetická paliva.

Syntetická paliva

Jsou to uměle vytvořená paliva, tradiční palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí. Nejčastěji to je elektrolýzou vody na kyslík a vodík, následně sloučení vodíku s CO2. Spalování syntetických paliv produkuje výrazně čistší emise bez síry a aromatických uhlovodíků, Jde o uhlíkově neutrální palivo, díky využití CO2 pro výrobu – odpad z průmyslové výroby nebo přímo ze vzduchu. Při výrobě s využitím energie z obnovitelných zdrojů, je i uhlíková stopa této produkce nižší než u klasických paliv.

Není důvod obracet se k elektromobilům, když tady jsou auta, která mu mohou jezdit teď s nulovou uhlíkovou stopou. Čili Nakajima řekl, že motory budou „úplně jiné“ ve srovnání se současnými spalovacími jednotkami. Vývoj práce na modelu Mirai pomohl inženýrům dozvědět se více o tepelné účinnosti motoru. Nakajima nešel do podrobností, ale Toyota před několika lety dosáhla 40 procent tepelné účinnosti.

EU by měla vyndat hlavu z písku a řešit problémy, ne je tvořit

Nissan nabízí vyšší – 50 procent – díky technologii e-Power, kde spalovací motor slouží jako generátor pro napájení baterie. Mazda zvolila podobný přístup s rotačním motorem v modelu MX-30. Tyto nové motory jsou vyvíjeny s ohledem na hybridy a první vozy s těmito motory se očekávají kolem roku 2027. Nakajima také tvrdí, že nová rodina motorů má „spoustu prostoru pro hraní“.

Revoluční „jednotaktní“ motor může přepsat dějiny a udělat navždy z elektromobilů pouhý omyl lidstva

iZdroj fotografie: Evropský parlament

To naznačuje, že existuje mnoho technických triků, jež společnost prozatím neprozradí. Já bych chtěl závěrem znovu říct to, že je třeba otevřít zaslepencům oči. Těm, kteří tvrdí, že jediným řešením jsou elektrická auta. Není to pravda. Elektromobily neodsuzuji, určitě jsou variantou, určitě jsou možností pro část trhu. Ale ne pro všechny. Ideální je podle mého názoru, co nabízí Toyota. Kombinaci všech možných dostupných technologií, které pomohou zlepšit životní prostředí, aniž by zásadním způsobem omezily svobodu cestování.

Je tohle ta správná cesta?

Zdroj: Motor1, ČAPPO
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články