Prodeje klesly, tohle asi nikdo nečekal, snad kromě čínské konkurence. Majitelé ale nemají (zatím) důvod k obavám.
Automobilka Tesla je před bankrotem? Všichni, kdo mají její auta, přijdou o tovární podporu a veškeré záruky? Přesně tento typ dotazů nám v posledních dnech chodí do redakční pošty. Čeští majitelé elektrických aut značky Tesla reagují na nejnovější zprávy ohledně prodejů aut a děsí se. Dá se říct, že zbytečně. Věc se má tak, že výrobce Tesla oznámil, že v prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenal pokles odbytu vozidel o téměř devět procent.
Jednou to muselo přijít, trend se obrátil a o Teslu není zájem
Čísla šla na 386 810 vozů, ve srovnání s přibližně 423 000 vozy za stejné období před rokem. Tento výsledek představuje první meziroční pokles za téměř čtyři roky a zůstává výrazně pod očekáváním analytiků. Informace o poklesu odbytu okamžitě ovlivnily akcie společnosti. Takže ano, je tady pokles, ale ne krach, bankrot, totální konec. Lidé zbytečně podlehli hysterii. Nicméně finanční analytici označili tyto výsledky za „naprostou katastrofu“.
Katastrofu, kterou bude firma těžko vysvětlovat investorům. Tady už to problém je, ale netýká se majitelů aut, nýbrž majitele firmy. Tesla uvádí, že k poklesu odbytu v prvním čtvrtletí přispěly problémy spojené s narušením dopravy v Rudém moři a sabotáží, která omezila výrobu v její německé továrně. Továrna Tesly nedaleko Berlína musela totiž na zhruba týden zastavit výrobu kvůli přerušení dodávek elektřiny z důvodu požáru sloupu elektrického vedení.
Toto přerušení výroby mělo negativní dopad na prodej a dodávky vozidel. Poslední meziroční pokles odbytu zaznamenala Tesla ve druhém čtvrtletí 2020 v důsledku pandemie nemoci covid-19. Tam se dala ale tato čísla očekávat. Pandemie viru se negativně dotkla všech odvětví, snad kromě výrobců roušek. Problém má Tesla i v Číně. Na největším automobilovém trhu na světě čelí Tesla ostré konkurenci ze strany domácích výrobců.
Čínská nadvláda je zřejmá, tady zbytek světa značně zaspal
V Číně je to například společnost BYD. Ta v minulém čtvrtletí předstihla Teslu na postu největšího prodejce elektromobilů na světě. Nicméně v prvním čtvrtletí letošního roku se Tesla navzdory poklesu odbytu vrátila na první místo. Co majitelé aut zajímá asi nejméně, je pokles ceny akcií Tesly s negativním dopadem na hodnotu majetku Elona Muska. Dopad na život běžných majitelů elektrických aut Tesla nebude mít tento ekonomický výkyv žádný.
Pokud se tedy majitelé elektrických aut značky Tesla v ČR něčeho bojí, je to zbytečné. Dá se předpokládat, že dojde opět k oživení prodeje. Tesla je jistě dominantním hráčem. A občasné výpadky v rostoucích prodejích se dají předpokládat. Nic jako omezení servisu, ztráta záruky nebo omezení služeb by nastat nemělo. Tady by si měli majitelé elektromobilů zvyknout a nepropadat hned panice.