Automobilky tahají za záchrannou brzdu. Do původně elektrických aut budou montovat spalovací motory

Když to nejde, tak to nejde, elektřina do aut prostě nepatří. Někteří výrobci to pochopili a nabízejí elektromobily s benzínovým motorem.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Napadlo mne to už dávno. Vím přesně, kdy to bylo. V době, kdy se jako nové prodávalo BMW i8. Ohromil mne jeho design. Líbil se mi tak moc, že jsem uvažoval o tom, zda bych ho nemohl koupit. Nemohl, a důvod byl jediný, finance. Nicméně ten vzhled mi učaroval. Zajímavá byla i technologie pod kapotou. Hybridní pohon, elektrická soustava spojená s kompaktním spalovacím agregátem. Výkon několika set koní stačil. Nicméně ta myšlenka se objevila a nechtěla se pustit. Co by se stalo, kdyby pod kapotou byl atmosférický benzínový osmiválec?

Nádherná karoserie, ale pod kapotou bzučí nežádoucí elektřina

Nebo dokonce desetiválec z někdejšího BMW M5? Neřešil jsem, zda by to šlo, či nešlo, jestli by se tam velký motor vešel, nebo nevešel. Líbilo se mi to. Podobnou ideu teď řeší výrobci elektrických aut. U nich to není ale posedlost sportovní jízdou tak, jako to bylo u mne v případě BMW. Jde o to, že ambiciózní plány evropských a amerických automobilek ohledně masivního přechodu na elektromobilitu narážejí na nepříjemnou realitu. Poptávka po elektrických autech není až tak velká, jak výrobci očekávali.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Karla D.

Jaká je skutečná příčina nízké poptávky po elektrických autech, prý nikdo neví. Já bych věděl. Je to kombinace vysoké ceny elektrických aut, omezeného dojezdu, dlouhé doby nabíjení. Také je tady konkurence v podobě levných elektromobilů od čínských výrobců, k tomu nedostatečná síť nabíjecích stanic. To vše je v rovině úvah, ale ani jedno nelze vyloučit. Jedno je však jisté. Přestože automobilky vidí budoucnost v elektromobilech, začaly přehodnocovat své plány. Prvními vlaštovkami před pár týdny byly Mercedes-Benz a Aston Martin.

2035: Konec aut s naftovými a benzínovými motory v Česku. Kompletní přehled všeho, co potřebujete vědět

Ten svůj první elektromobil odložil až na rok 2027. A teď se k nim přidává koncern Stellantis, který zastřešuje 16 automobilových značek, plus americký výrobce Cadillac. Zmíněné automobilky se vyjádřily v tom duchu, že pokud bude poptávka po spalovacích motorech stále velká, budou se tyto motory montovat i do vozidel, která jsou jinak elektrická. Aha, takže to konečně dochází i výrobcům? Snad ano a snad není pozdě. Stellantis zvažuje možnost nabízet původně elektrické modely se spalovacími motory. Proč ne, logiku to dává. A já jsem za to rád.  

Automobilky mají plán B. To B samozřejmě znamená benzín

Můžeme citovat finanční ředitelku společnosti Stellantis. Natalie Knightová u příležitosti prezentování výsledků tržeb za první kvartál roku 2024 řekla: „Pokud bude poptávka po spalovací verzi elektrického modelu, koncern Stellantis je ochoten vyměnit elektrické pohony za konvenční.“ Stručně a jasně řečeno. Mercedes potvrdil, že jeho kompaktní model třídy A zůstane se spalovacím motorem v prodeji minimálně do roku 2026. A to podle původního plánu měla třída A dostat v roce 2024 elektrického nástupce.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Koncern Stellantis nekonkretizoval jednotlivé značky či modely. I přes slabé výsledky prodeje elektrických vozidel chce mít koncern do roku 2030 v Evropě 100% elektrické portfolio. Za šest let si tedy nekoupíte jiné než elektrické auto? Ano. Nebo také ne, pokud koncern bude dále chápat tlak ze strany zákazníků jako významný. Jako příklad změny plánu zmínila Natalie Knightová připravovaný Jeep Wagoneer S. Ten bude zpočátku nabízen jako čistý elektromobil. Knightová ale připustila, že v případě poptávky po spalovacím motoru v tomto modelu bude na trh uveden jako hybrid, také se spalovacím motorem.

Americké značky elektřině také neveří, benzín je pro ně jistota

Manažerka dodává: „Jsme velmi otevření tomu, jak můžeme uspokojit potřeby spotřebitelů.“ Nicméně z 25 nových modelů uvedených koncernem letos na trh jich bude 18 nabízených na začátku jako čistě elektrických. Cadillac je další automobilka, která přechází na záložní plán. Americká automobilka není v Evropě neznámou značkou, svého času se prodávala masivně i u nás. Oficiální zastoupení má značka ve Francii, Švýcarsku, Německu a ve Švédsku.

„Zaparkoval jsem podél elektromobilu, ten začal hořet.“ Neuhádnete značku a model, ani jak dopadl chudák, který zaparkoval vedle

Zástupce pro prodej i servis má i na Slovensku, a i u nás najdete místa, kde vás s Cadillacem neodmítnou. V nabídce jsou modely XT4 a Escalade. Z mého pohledu je to docela škoda. To, že neprodává a nedováží všechny modely. Nevyhovovaly přísným emisním normám EU. Cadillac Lyriq je čistě elektrický model, ten lze v Evorpě také koupit. Situace na trhu se však „nevyvíjí podle představ“, takže elektrická a spalovací vozidla „budou koexistovat ještě několik let.“ To řekl globální viceprezident společnosti Cadillac John Roth.

A zmínil ještě jednu věc – že „automobilový průmysl není přímočarý a nic v něm není stoprocentní.“ Podle Rotha je třeba, aby zákazníci měli „luxus výběru“, a tím se Cadillac přizpůsobuje jejich zpětné vazbě. Jinak řečeno, když lidé auta nekupují, musíme prodávat taková auta, která kupovat budou. To je zákon trhu a EU se může stavit na zadní, jak chce. Tohle jsou přímé důsledky fanatického a bezhlavého propagování elektromobility.

iZdroj fotografie: Jan Novák pro AutoŽivě

Výše zmíněné automobilové značky nejsou pravděpodobně posledními, které musí přehodnotit své elektrické plány a „zmírnit tlak na elektřinu“. Hromadný přechod na elektrický pohon rozhodně nebude tak rychlý, plynulý a bezproblémový, jak se očekávalo. Tedy kdo to očekával? Výrobci? Tohle přece museli tušit. EU? Možná, ta často neví, co dělá, a o občany se nezajímá. Je zjevné, že ačkoli budoucnost automobilového průmyslu směřuje nějakým způsobem k elektromobilitě, spalovací motory budou hrát důležitou roli ještě několik let. Automobilky to musí respektovat.

Chcete si koupit elektromobil?

Zdroj: Stellantis
Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články