Moderní technologie, které se staly standardem v běžném životě, vstoupily i na pole automobilového průmyslu. Jednorázovému příplatku za výbavu, zvoní umíráček.
Ekonomickým modelem, který v celku úspěšně funguje v jiných odvětvích, se stále častěji začínají inspirovat i automobilky. Řeč je o předplatném, které se uplatnilo například u služeb jako je přehrávání hudby, filmů nebo u počítačových her. Předplatné různých funkcí a služeb automobilů, jako jsou třeba vyhřívaná sedadla nebo systém aktivního udržování rychlosti či různé audiovizuální funkce, by mohlo výrobcům vozů přinést zajímavé zisky.
Budoucnost je v předplatném
Mnichovská automobilka přišla před dvěma lety s BMW operačním systémem 7, v rámci kterého si majitelé mohou on-line dokoupit rozšíření výbavy. Nešlo tak úplně o novinku na trhu, s možností dokoupit si aktivaci funkcí, koketuje několik výrobců vozů. A netýká se to jen luxusních značek. Třeba v poslední generaci Volkswagenu Golf si podobně lze přikoupit další barevné odstíny ambientního osvětlení nebo automatické přepínání dálkových světel.
Jednorázový příplatek za nadstandardní výbavu automobilu se tedy možná stane minulostí. Výroba v podstatě stejného modelu, bude jednodušší. Předplatné se navíc pro výrobce vozů stává dost zajímavým zdrojem příjmů. Například koncern General Motors počítá, že mu předplatné mohlo do roku 2030 vydělat 20 až 25 miliard dolarů.
Po zkušební době se vypne
Společnost Stellantis odhaduje, že by jí systém předplacených služeb mohl do konce roku 2030 vynést kolem 23 miliard dolarů. „Vydělávat více peněz znamenalo v minulosti pro automobilky prodávat zákazníkům vyšší úrovně výbavy, ale naše budoucnost je o nabízení služeb založených na softwaru zákazníkům,“ řekla šéfka divize softwarových obchodů společnosti Mamatha Chamarthi.
A jak to vlastně funguje? Výrobce automobilu do svých vozů software instaluje, ale k jeho aktivaci je třeba si funkci on-line předplatit. Přestože vozidlo funkcí disponuje, nemůže ji majitel využívat, pokud si ji nepředplatí. A podobně jako je to u předplatného třeba filmových kanálů Netflix nebo Voyo, klienti mají na vyzkoušení tři měsíce. Pak se vypne, anebo si ji majitel koupí.
Řidičům se to nelíbí
Například mnichovská automobilka uvedla, že je možné funkce aktivovat na období tří měsíců až tří let. Což například v případě vyhřívaných sedaček, které majitel vozu ocení v zimě, dává logiku. Jenže za předplatné služeb a funkcí na mnoha úrovních může majitel vozu zaplatit měsíčně řádově stovky až tisíce korun. A motoristům se logicky tento trend nelíbí.
Není divu. Když si pořídí drahý automobil, nechtějí vydávat další pravidelné sumy za aktivaci funkcí, kterými vůz disponuje. Přesto se výrobci vozů stále častěji budou přiklánět k moderním technologiím, které z automobilu dělají něco víc. Podobně jako chytrý mobil, tablet nebo počítač, bude mít přístup na internet, kde se vše bude ovládat na dálku. A také si za to nechají zaplatit.
Co říkáte na předplatné funkcí vozu?