Každý objev dlouhé roky schovaných vozů „ve stodole“ (v hale, garáži či případně jen tak na pozemku pod širým nebem) s sebou přináší mnohá překvapení a často i fascinace nad tím, jak vzácná vozidla se podařila ještě nalézt. Často jde o modely, kterých je na světě pár kousků a jejichž každý další objev lze bez přehánění přirovnat k nalezení ztracené Jantarové komnaty. Případně dalšího Fábergeho vejce. Avšak tento objev překonává dosud všechny ostatní. Pojďme se na něj podívat společně.
Německý řezník s velmi přesným „čichem“ na unikáty
Příběh kolem něj se začal odvíjet někdy kolem roku 1967, kdy Rudi Klein, německý přistěhovalec, který začínal jako řezník, založil v roce 1967 svou firmu na vrakoviště a během následujících 40 let nashromáždil neuvěřitelnou sbírku převážně evropských sběratelských předmětů. Jenže Rudi byl Němec. A na těch značkách to je pochopitelně velmi poznat. Zapomeňte na Dodge nebo Plymouth, jichž je plná Amerika. Tady začínáme u Mercedesu z roku 1935, spolu s Porsche, Aston Martinem nebo Lamborghini.
Kleinova sbírka dlouho zůstávala bájným mýtem v automobilové komunitě v jižní Kalifornii, jakousi „paní Colombovou“ v oboru: všichni o ní slyšeli, ale nikdo ji ještě neviděl. Jen tu a tam kolovaly zvěsti o tom, co je skryto na vrakovišti v Los Angeles. Sbírka byla nedotčena od Kleinova úmrtí v roce 2001 a žila si takříkajíc svým životem. A nyní přišla změna: věhlasná aukční síň RM Sotheby’s odhalí koncem října 2024 tuto dnes již legendární, a nebojím se napsat mýtickou sbírku pro všechny zájemce.
Nejvzácnější Mercedesy nebo Porsche na jednom jediném místě
A že bude co k vidění. Sbírka totiž zahrnuje jeden z nejvzácnějších Mercedesů, který kdy byl vyroben, a sice Mercedes-Benz 500 K ‚Caracciola‘ Special/Coupe z roku 1935. Ano, to je ten v galerii s poodhaleným „dlouhým čumákem“, a také dlouho ztracený Mercedes-Benz 300 SL „Alloy“ Gullwing z roku 1955. Dokonce i prototyp Iso Grifo A3/L Spider z roku 1967. Tato aukce tak představuje první příležitost pro veřejnost nahlédnout do této dlouho bájné kolekce a ukončí desetiletí spekulací.
A pro patřičně solventní klienty (zde spíš extrémně solventní klienty) pochopitelně také šanci získat neuvěřitelné modely dlouho považované za ztracené. Restaurátorské firmy se tak již dnes mohou těšit na velmi lukrativní zakázky. Neb jakkoli jsou to modely vzácné, jde pořád o „nálezový stav“ několik desetiletí poté, co je někdo uložil pod střechu. A začasto nepřikryl plachtou, což se žel podepsalo na nánosech prachu, špíny a výkalů na jejich karosériích. Nebude to lehké, ale tyto firmy umí zázraky. Zejména za patřičné rozpočty.
Vrakoviště na předměstí Los Angeles jako z Pulp Fiction
Velmi zajímavý je pak i samotný příběh Rudiho Kleina: do Severní Ameriky přišel koncem 50. let 20. století a původně začal svou kariéru jako řezník. Nicméně brzy si uvědomil, že by se dal lukrativněji živit šrotováním a obchodem s evropskými klasickými vozy, což vyústilo v založení „Porsche Foreign Auto“ v roce 1967. Následujících několik desetiletí Klein tiše shromažďoval sbírku některých z nejvýznamnějších sběratelských vozů všech dob a současně provozoval své vrakoviště na předměstí Los Angeles.
Kdo jste viděli film Pulp Fiction s vrakovištěm na předměstí L. A., tak jste přesně v obraze. Klein Collection, která nikdy nebyla přístupná veřejnosti, se stala místem legendárního mýtu. O jejím obsahu se hodně spekulovalo, zato jen minimum lidí jej mělo šanci vidět na vlastní oči. Fotky? Zapomeňte. Zakázáno. Nyní budou poprvé tyto pozoruhodné automobily, včetně několika nedávno vrácených z Evropy, k dispozici ve veřejné aukci a nabídnou dlouho očekávaný pohled na sbírku, kterou se tolik lidí pokoušelo vidět, koupit a získat z ní po více než půl století.
Desítky let očekáváná aukce konečně přichází
Po Kleinově smrti v roce 2001 jeho rodina zachovala sbírku tak, jak ji opustil, přičemž vozy zůstaly nedotčené a zachovaly si svůj původní, nálezový stav. Chápu, tohle renovovat není v silách amatérů. Nadcházející aukce budou poprvé, kdy bude mnoho z těchto vozů veřejně vystaveno, nebo dokonce viděno současnými generacemi. Následující výběr pak dokazuje, že bude opravdu o co stát:
Výběr ze sbírky Rudiho Kleina
- 1935 Mercedes-Benz 500 K ‚Caracciola‘ Special Coupe by Sindelfingen: Jeden z nejslavnějších dochovaných předválečných vozů Mercedes-Benz, toto unikátní kupé je jediným exemplářem svého druhu, původně dodané legendárnímu jezdci Mercedes-Benz Grand Prix, Rudolfu Caracciolovi.
- 1955 Mercedes-Benz 300 SL ‚Alloy‘ Gullwing: Jeden z pouhých 29 vyrobených „hliníkových“ Gullwings, toto byl jediný exemplář dodaný v černé barvě – a kdysi ho vlastnil legendární pilot Ferrari Luigi Chinetti. Jde o unikátní příklad nejžádanějšího ze všech 300 SL, po desetiletí prakticky nevídaný.
- 1957 Mercedes-Benz 300 SL Roadster: Čeká na zaslouženou obnovu, tento 300 SL opustil továrnu dokončenou v interiéru Fire Engine Red přes krémový interiér a byl vybaven továrními koly Rudge, nejžádanější konfigurací pro raný Roadster.
- 1939 Horch 855 Special Roadster: Proslulý svým rafinovaným designem a historickým významem, je to jediný dochovaný 855, ultimátní automobil Horch. Jeho fascinující minulost, která se může pochlubit bohatou proveniencí, zahrnuje vystavení v raných kalifornských silničních muzeích a také se používá pro hollywoodské reklamní fotografie v 50. letech 20. století.
- 1967 Prototyp Iso Grifo A3/L Spider od Bertoneho: Jediný továrně vyrobený kabriolet Grifo, používaný pro reklamní fotografie továrny, unikátní A3/L Spider získal Rudi Klein před mnoha lety od renomovaného nadšence a hollywoodského producenta Grega Garrisona.
- 1961 Porsche 356 B 1600 „Twin-Grille“ Roadster od d’Ieterena: Klasický model známý pro svůj osobitý design a výkon, ve vyhledávané konfiguraci „Twin-Grille“ – v pozoruhodném původním stavu a předpokládá se, že má najeto méně než 600 mil.
Nemusíte být odborníky na německé veterány, aby vám jen z výše napsaného došlo, že tohle je opravdu „bomba“. Často jde o jediný kus daného druhu, téměř vždy s fascinující minulostí. Bohatí sběratelé na celém světě myslím již nyní prohlížejí stav svých účtů, neb toto bude drahé. Velmi drahé. A RM Sothebys si může být jista skvělým obchodem. Co říkáte, nepodíváte se k babičce do stodoly? I zapomenutá Škoda MB 1000 může svému majiteli slušně vydělat.