Přísná norma EURO 7, zákaz spalovacích motorů a nucený přechod k elektromobilitě povedou k rušení provozů i pracovních míst. První velké propouštění už je tady.
Úvodem krátká tisková zpráva: „Německý koncern Bosch plánuje do roku 2025 zrušit až 1 500 pracovních míst ve dvou svých pobočkách, aby přizpůsobil počet zaměstnanců měnící se poptávce a technologiím v automobilovém sektoru.“ Několik písmen a slov složených do jednoho souvětí skrývá ve skutečnosti výrazně víc než jen strohé oznámení o tom, že jeden z gigantů v oboru redukuje náklady a snižuje stav zaměstnanců. V té zprávě je ukryto poselství a zpráva o stavu Evropy v jednom. Pojďme se na to podívat společně.
Přizpůsobení se nové situaci vezme lidem práci
Snížení počtu zaměstnanců koncernu Bosch bylo poprvé hlášeno v týdeníku Automobilwoche, sesterské publikaci Automotive News Europe. „Stejně jako jiné společnosti musíme přizpůsobit úroveň zaměstnanosti situaci objednávek, strukturálním změnám v sektoru pohonů a pronikání budoucích technologií na trh,“ uvedl mluvčí společnosti v komentářích zaslaných e-mailem. Zkusme si to přeložit: kvůli urychlenému přechodu na elektromobily, direktivně nařízenému Evropskou unií, nedokážeme již nyní udržet 1 500 lidí. A ti přijdou o práci.
„Vidíme potřebu upravit do konce roku 2025 až 1 500 personálních kapacit v oblasti vývoje, správy a prodeje v divizi Drives v závodech Feuerbach a Schwieberdingen,“ doplnil strohé oznámení tiskový mluvčí koncernu. Bosch uvedl, že se toho snaží dosáhnout přesouváním zaměstnanců do jiných oddělení, předčasným odchodem do důchodu nebo dobrovolnými dohodami, a dodal, že skupina jedná se závodní radou o podrobnostech.
Nechceme, aby lidé skončili na dlažbě
„Čelíme podstatně větším výzvám, než se očekávalo na začátku roku. I když si chceme udržet naši úroveň zaměstnanosti co nejlépe pomocí nových produktů a široké škály školicích opatření, budeme se muset přizpůsobit změněné situaci v některých oblastech,“ dodal tiskový mluvčí. Co se tedy vlastně během několika měsíců natolik změnilo, že i tak supersilnou firmu, jakou Bosch nepochybně je, to překvapí a ve finále donutí propustit 1 500 lidí?
Jakkoli je ono propouštění prezentováno co nejvíce sociálně vstřícným způsobem, jak to ostatně u podobných sdělení bývá takřka vždy pravidlem. Pohybujeme se v Evropě, v Německu v roce 2023, nikdo asi nemá zájem „vyhodit“ 1 500 lidí na dlažbu a vzkázat jim, ať se o sebe zkusí postarat nějak sami. A hlavně někde jinde než v naší fabrice. Ne, svět se od 18. a 19. století posunul trochu někam jinam. A Německo, stejně jako celá EU je symbolem relativně vstřícné sociální politiky. Se snahou pomoci každému, kdo to jen trochu potřebuje.
Evropská unie jako strůjce dnešní složité situace
Přesto tatáž Evropa a tatáž Evropská unie stojí za rozhodnutím, které je příčinou možná největšího otřesu ve výrobě automobilů za poslední desítky let. Pokud ne úplně toho největšího. Je nám to v podstatě už trapné, takto se neustále opakovat, jenže ono to tak zkrátka je: EURO 7 jako první krok, zákaz spalovacích motorů 2035 jako druhý krok, invaze levných čínských vozů jako třetí krok. Finále? Poměrně smutné. Evropští výrobci namnoze raději omezí/ukončí výrobu, než by se pustili do boje, který v podstatě nelze vyhrát.
A to se nebavíme o nějakém „nazdárkovi“. Bosch se řadí na první místo v seznamu nejlepších světových dodavatelů podle Automotive News Europe pro rok 2023 s ročním objemem prodejů ve výši 50,46 miliardy USD. Ještě jednou: přes padesát miliard dolarů. Tedy více než bilion korun. Přesto i takovýto gigant nemá na stávající situaci jinou odpověď než propouštění. Zatím tedy v Německu. V Čechách má Bosch dvě továrny, v Jihlavě a v Českých Budějovicích, obě vyrábí komponenty úzce související s palivovými systémy automobilů.
Bylo by tedy naivní se domnívat, že krize automotivu související s přechodem k elektromobilitě nedojde záhy i do Čech. A nepostihne zaměstnance v továrnách podobně, jako se to stalo v Německu. Domysleli úředníci z Bruselu následky svých rozhodnutí? Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!