Nové auto není zárukou toho, že majitel okamžitě nezamíří do servisu nebo zpátky k prodejci s reklamací. Jsou značky a modely, kterým je třeba se vyhnout.
Koupit si automobil a hned od začátku řešit problémy s technickým stavem, to je asi tou největší noční můrou každého, kdo o pořízení vozu uvažuje. Nezáleží na tom, jestli se jedná o automobil zbrusu nový, nebo jde o ojetý vůz z druhé ruky. Potencionální technické závady se mohou vyskytnout v obou případech. U nových automobilů jde obvykle o skryté výrobní problémy a tovární vady.
Skryté závady u nových aut zákazník nemá šanci zjistit
U ojetin též, ale k těm se přidávají technické potíže způsobené používáním automobilu, jeho nájezdem a dlouhodobým opotřebením. Lze vysledovat souvislost mezi značkou automobilu a množstvím jeho závad? Samozřejmě, že lze. Portál L’Argus zveřejnil žebříček automobilů s nejvyšším počtem továrních závad. Šlo o studii, v rámci které autoři požádali prodejce o prodejní data. Potřebovali znát počet prodaných nových automobilů, které byly reklamovány a vráceny kvůli výrobním vadám.
Koupit si nové auto a ihned ho muset odvézt do servisu, to je skutečně frustrující. Majitele jakých značek a modelů to obvykle čeká? Nejméně problémů podle tohoto průzkumu způsobila svým zákazníkům značka Volvo, tam bylo v pořádku 8,28 automobilů z 10. Švédská značka se tak dostala do vedení žebříčku před loňského vítěze, automobilku Suzuki. Ta obsadila tentokrát druhé místo s 8,15 bezproblémovými vozy z 10. Další v řadě jsou pak Toyota se 7,9 body a Honda s 7,67 body.
Japonec patří až na konec? Ano i ne, záleží na značce
Ne všechny automobilky z Japonska prokázaly vysokou spolehlivost, například Nissan s 6,19 a Mazda s 6,0 body se propadly na konec žebříčku a obsadily dvanácté a třinácté místo. První evropskou značkou v tabulce je na pátém místě Mini s 7,48 body, se 7,38 spolehlivými vozy z 10 následuje sesterské BMW. Mitsubishi, které ovšem dalo našemu trhu sbohem, je se 7,13 body na dalším místě.
Zajímavá je Dacia na osmém místě s 6,69 bezporuchovými vozy. Koncernové značky začínají svým bodovým ohodnocením pětkou, Seat má 5,96 bodu z 10, Škoda 5,92 bodu z 10, Volkswagen bodu 5,02 z 10 jen těsně před Audi s 5,0 body z 10. Na samotném chvostu je podle očekávání značka Jaguar/Land Rover, kde bylo v pořádku podle zmíněného průzkumu pouze 1,86 nových automobilů z 10.
Vozy koncernu VW mohou vykazovat dle průzkumu vady
Jak je to s ojetinami? Zde se opřeme o dlouhodobý průzkum společnosti CarVertical, která monitoruje trh s ojetými automobily. Hodnocení za sebe řadí jednotlivé značky podle poškození. Nejde tedy vyloženě o tzv. bouračky, jak by se mohlo na trhu s ojetými vozy zdát. Potíže se obvykle týkají poruch elektrické instalace, filtru pevných částic, převodovky či řízení. Na prvním místě se umístila korejská značka KIA.
Bylo u ní zjištěno poškození u 23,47 % aut z testovaného vzorku. Šlo zejména o běžné poruchy elektrického posilovače řízení, poruchu parkovací brzdy a selhání DPF. Jako druhá se umístila automobilka Hyundai s 26,36 % porouchanými vozy. Zde bylo detekováno hlavně poškození zadního pomocného rámu a parkovací brzdy. Bylo upozorněno na křehké čelní sklo. Třetí místo obsadil Volkswagen s podílem 27,27 % poškozených aut ze 100 % testovaných.
Poškození u ojetin se často týká elektroinstalace
Potíže? Selhání dvouhmotového setrvačníku, selhání manuální převodovky, problémy s modulem ABS/ESP. Zde je prostor upozornit na výsledky u ojetin a nových aut z úvodu článku. Lze říci, že pokud Volkswagen „přežije“ prvotní prodej a nedojde-li k reklamaci s výrobní vadou, dlouhodobě se naopak jedná o velmi spolehlivá auta. S tím pak souvisí i cena na trhu ojetin, kdy se například Volkswagen Passat s nízkým nájezdem svou cenou příliš nevzdaluje od ceny nového vozu.
Podobná situace je i u Nissanu s 27,79 % a Mazdy 29,89 %. Stejný případ, mezi nově prodanými automobily obě značky pohořely, mezi ojetinami naopak platí za vysoce kvalitní a spolehlivé. Pokud dojde na poruchy, jde zejména o poruchy diferenciálu, strukturální korozi na středním příčníku podvozku a poruchy u výměníku tepla automatické převodovky. Respektive poruchy turba na motorech Skyactive D, poškozené těsnění vstřikovače paliva u naftových pohonných jednotek a potíže s ABS.
Závadovost mezi novými a ojetými auty je rozdílná
Druhou pětku otevírá značka Audi, opět v kontrastu s výše uvedenou statistikou u nových aut, konkrétně s 30,08 % poškozenými ojetými vozy. Problémy lze najít v rámci opotřebení spojky, poruchy posilovače řízení či obtíží manuálních převodovek. Oba průzkumy lze spojit do jednoho závěru a prohlásit, že se na našem trhu dá vysledovat rozdílný trend mezi zájmem o jednotlivé značky a jejich spolehlivostí. U tuzemských zákazníků v rámci nových automobilů vede v mnoha kategoriích značka Škoda. Byť ji žebříček L’Argus nehodnotí právě pozitivně.
Naopak mezi ojetinami zákazníci velmi často kupují vozy prémiových značek, které jsou evidentně poruchovější než ostatní. Převládá emocionální preference nad tou racionální. Obecně platí, že u ojetých aut je nutností každé auto hodnotit u prodejce zvlášť, s ohledem na jeho historii, předchozí servis a aktuální technický stav. Výjimky existují a i mezi značkami a modely považovanými statisticky za bezporuchové lze narazit na kus, který bude vyžadovat nadstandardní servis a zvýšené náklady.