Apokalyptické teorie a sci-fi filmy varují před vzpourou strojů. Problémy s autonomně řízenými automobily však nastanou ještě dříve, než stroje převezmou násilím nadvládu nad lidmi.
Jaká bude budoucnost osobní dopravy? V otázce pohonu a paliva sází značná část automobilek na elektrický pohon. V rovině bezpečnosti pak asistenční systémy víc a víc přebírají kontrolu nad automobilem. Mnohdy do takové míry, že se reálný podíl aktivity řidiče za volantem blíží nule a hovoříme o autonomním řízení. A zde nastává problém, přestanou-li lidé řídit aktivně své automobily, dojde prý záhy ke znatelnému zhoršení silničního provozu.
Auta bez řidiče? Dopadem budou omezení a zácpy!
Mezinárodní Unie Veřejné Dopravy (UITP) je významnou mezinárodní organizací sdružující na 1400 výzkumných společností, výrobců a nejrůznějších společností specializujících se na městskou a příměstskou osobní dopravu. Unie se zabývá se, mimo jiné, vývojem moderních technologií pro veřejnou dopravu a jejich implementací. A obává se, že nesprávné zavedení autonomního řízení do veřejné dopravy způsobí chaos a dopravní zácpy.
Pracovníci UITP došli na základě analýz k závěru, že používání autonomních vozidel, lidově řečeno vozů s autopilotem, nepovede ke zlepšení dopravní situace. Navzdory tomu, co tvrdí samotné automobilky, i přes fakt, že se autopiloti učí nahradit lidské reakce. Právě naopak, autonomní vozidla způsobí nevyhnutelně problémy v dopravě a výrobci, ale i odborná veřejnost, si toto zatím neuvědomují. Anebo nechtějí uvědomit.
Autonomní doprava nezvládne větší počet cestujících
Problém se netýká bezpečnosti ve smyslu nefunkčních systémů a nehodovosti autonomně ovládaných dopravnících prostředků. To, že některé autonomní automobily už „způsobily“ nehody, dokonce nehody se smrtelnými následky, nejsou tou hlavní komplikací. UITP vidí potíž v reálné transportní kapacitě vozů s autopilotem. V tom, že autonomně řízená vozidla dokážou přepravovat pouze striktně omezený počet cestujících.
Unie vnímá trend budoucnosti, kdy drony budou přepravovat pouze jednoho člověka. Predikuje masivní zaplacení veřejného prostoru. To, co UITP tvrdí, je, že žádné vozidlo s tzv. autopilotem nemůže být konstrukčně prostorné a velké tak, jako jsou a mají být prostředky veřejné dopravy. Ignorování faktu a masové rozšíření malých autonomních dopravních prostředků podle UITP povede velmi rychle k dopravnímu kolapsu.
Co myslíte, čeká nás díky autonomním vozidlům chaos?