V obchodech s ojetinami jsou podvody na denním pořádku. Kvůli nim tak mnozí raději nakupují u autorizovaných prodejců, jenže pak se dočkáte toho největšího podvodu i tam.
Dnešní díl videa s Kubrtem jenom potvrzuje známou pravdu: a sice že věřit se nedá vůbec nikomu a vůbec ničemu. I když to je Porsche Zentrum a i když máte pocit, že zrovna tady musí být svět ještě v pořádku. A i když vaše vysněné auto nestojí opravdu 10 000 euro. Naopak, chcete si udělat opravdu radost a vyberete si červenou 911 Turbo s plátěnou střechou, na první pohled nádhernou. Všechno souhlasí, autorizovaný prodejce souhlasí, zbývá jen ta prohlídka. Tak se na „kytovací podvůdek“ pojďme podívat společně.
Porsche Zentrum – za svoje peníze chcete protihodnotu
Jenže jakkoli bychom to chtěli svést na „drobné nedorozumění“ a v zásadě nad tím mávnout rukou, není to pochopitelně nic, co by šlo brát na lehkou váhu. Na podobné auto většina z nás poměrně tvrdě dře, a většina z nás na něj navíc nikdy za život nedosáhne. Tohle není dvacet let stará Panda. Čili za svoje (férové, doma na kopírce nevytisknuté) peníze chcete také dostat adekvátní protihodnotu. Chcete si užívat, nic neřešit, předpokládat, že vás nic zásadního nemile nepřekvapí.
Možná právě proto zvolíte vaši vysněnou 911 z oficiálního Porsche Zentrum, s plnou zárukou, nikoli od albánského obchodníka s auty se „showroomem“ na dvoře činžovního domu a „zrovna ztracenou“ servisní knížkou. Nikolivěk, to za 100 000 euro opravdu nechcete. Předpokládáte, že dostanete auto, které celý svůj život jezdilo do autorizovaného centra na pravidelný servis a jež tamní mechanici znají „do posledního šroubku“. Se všemi řádně provedenými inspekcemi, se všemi výměnami.
911 Turbo je nádherná i „ojetá“
A přesně s touto dokonale známou historiií a 100% garancí technického stavu jej pak od takového Porsche Zentrum koupíte. Ano, bude to výhodná koupě, tu největší ztrátu ceny a hodnoty již za vás zaplatil někdo jiný, tomu rozumíte. Rozumíte i tomu, že nové Porsche 911 Turbo se lépe kupuje s německými, nikoliv s českými příjmy. Proto rádi tuto „novotou vonící“ zkušenost přenecháte někomu jinému a několik let si počkáte. Kdo si počká, ten se dočká. I razantní slevy.
Všechno je tedy na první pohled dokonalé. Auto opravdu nádherné, jakkoli červené Turbo 911 je možná až malinko vulgární a „rapperská“ kombinace, já bych třeba osobně pro sebe volil bílou nebo černou, rozhodně vám vaši barvu vymlouvat nebudu. A je mi jasné, že se v nové krásce už vidíte někde za letních dnů a nocí a jste si celkem oprávněně jisti, že kamkoli přijedete, vzbudíte pozornost. O tom není diskuse. Zbývá tedy jediný krok – poslat na místo někoho, kdo se vyzná, aby se na auto podíval.
Důvěřuj, ale prověřuj. I v Porsche Zentrum
David Kubrt v našem videu se takovéto role (za 25 let fungování na trhu) zhostil již nesčetněkrát, většinu obchodníků v jižní části Německa zná osobně a měla to pro něj být v podstatě rutina. Co také budete kontrolovat na krásné 911 Turbo, která měla celý život jezdit do Porsche Zentrum a nyní je na prodej? Zjistíte, že je opravdu krásná. A perfektní. Přesně s tím tam také David jel, podívat se na prima auto a budoucímu majiteli napsat krátkou zprávu: je perfektní, vemte ji, dokud bude.
Jenže, jak asi tušíte, všechno bylo jinak. Porsche Zentrum dokonalé, všudypřítomný déšť o něco méně, značkový deštník se čtyřmi kruhy situaci vyřeší. A ačkoli by to svádělo k lehkému „odfláknutí“ s ohledem na předpokládaný 1A stav vozu, tohle není Davidův styl. Bere se tedy měřička laku a jde se na věc. A popravdě, během chvilky je všechno jinak. Proti standardním 180–190 se náhle hodnoty laku rapidně zvyšují na 380–450, v některých místech dokonce i milimetr. Nebo tři.
Proč se snaží podvádět i v Porsche Zentrum?
A to je již zřejmé, že pod lakem „něco“ bude. A to něco je pochopitelně kyt. Jinými slovy, tenhle jinak nádherný kabriolet je po bouračce. A co nejhůř, je po bouračce opravené tím nejvíc ušmudlaným způsobem, způsobem, který byste u takto prémiové značky (prodávané v nejvíc prémiové prodejně pod oficiálním jménem továrny) opravdu nečekali. A co úplně, úplně nejhůř – celé se to někdo snažil přelakovat, zakrýt, a tedy budoucího kupce uvést v omyl. Jinými slovy – podvést.
Přitom co by se stalo, kdyby ten díl vyměnili za nový, perfektní, a „stříkli“ to znovu, do původní kvality? A pak novému majiteli řekli něco ve stylu: „Podívejte, tady u toho sání je tenhle blatník měněný, majitelka se s ním nevešla do jedné garáže, to auto je opravdu široké. Vyměnili jsme to za originální Porsche díl a přesně dle autorizovaného postupu také opravili. Je na to plná Porsche záruka.“ Co by na to kdo mohl říct? V zásadě nic, je to férové jednání hodné obchodu za sto tisíc euro.
Upřímnost nevadí. Ale musí být upřímná, a hlavně včas
Vadila by vám takováto upřímnost? Myslím, že by se našlo mnoho takových, kdo by smlouvali o „malou slevičku“, ale ve finále by si rudou krásku stejně odvezli. Ne, autorizovaně opravený blatník v Porsche Zentrum by mi také asi nevadil. Ideálně, kdybych o něm věděl dopředu už z textu inzerátu. Ne aby mi to tak nějak pokoutně sděloval prodejce tehdy, když na to přijdu měřičkou. To opravdu nechci. To už je na mě pozdě. A bylo to pozdě i pro Davida.
Klasicky, jakmile padne důvěra, padá všechno. Nechci auto za desítky tisíc euro, u něhož vlastně nevím, co se mu kdy stalo. A které někdo oblepil vrstvou kytu a opravil někde v noci jako v seriálu Monte Karlo. Porsche Zentrum? Nenechte se vysmát. Podobných aut je plné Německo, najdu si nějaké, kde bude všechno fér. I moje peníze, jak už jsem jednou napsal, jsou fér. Čekám to stejné na druhé straně. Závěrem? Pořád je nutné držet se staré, ověřené pravdy:
„Důvěřujte, ale prověřujte. U každého auta, každého obchodu. Nevěřte vůbec nikomu a vůbec ničemu. Ani Porsche Zentrum.“ Možná smutné, ale pravdivé. Jak to vidíte vy? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji!