Elektromobily mají podle EU zaplavit náš trh, to ale ovlivní všechny autoservisy. Řada dílen skončí a lidi nebudou mít kam jezdit se svými auty.
S rozvojem elektromobilů se otevírá nová kapitola v automobilovém průmyslu. Ať si to provozovatelé autoservisů uvědomují nebo ne, týká se to i jich. Pokud dojde k masovému rozšíření aut na elektrický pohon a postupnému vytlačení vozidel se spalovacími motory, bude nutná i změna v koncepci provozu servisních míst. Změna přináší nové výzvy nejen v oblasti technických dovedností, ale i ve strategickém a technologickém přístupu k provozu autoservisů.
Opravovat elektrické auto nemůže každý automechanik
Statistiky ukazují, že počty autoservisů průběžně rostou. V Evropě existuje asi 75 000 opravárenských míst, přičemž jedna třetina z nich tvoří provozovny nezávislých firem. Situace na trhu ukazuje, že nárůst elektromobilů může výrazně ovlivnit provoz tradičních opravárenských dílen. Současné počty servisů představují nárůst o 30 procent oproti roku 2012. V čem spočívají změny, které nutně provozovatele autoservisů zasáhnou?
Nejde jen o elektromobilitu, ale také o změny ve vlastnictví aut. Trend sdílení auta místo jeho vlastnictví nastavuje nové normy a standardy v oboru. Mizí jednotliví koncoví zákazníci, častější a častější je spolupráce s klienty v rámci vozového parku. S nárůstem počtu elektromobilů se zvyšují i nároky na autoservisy s ohledem na vybavení, ale zejména na personální zajištění. S nárustem prodeje elektromobilů a plug-in hybridů v České republice řeší politici a zástupci energetických firem otázku dostatečného množství nabíjecích stanic.
Bez patřičného vzdělání, splnění vyhlášky a normy to nejde
Problémem pro autoservisy jsou nyní kvalifikovaní automechanici schopní servisovat elektromobily. S tímto trendem je stále palčivější otázka, kdo bude odpovědný za opravy a údržbu nových typů vozidel. Životnost elektromotoru se obvykle uvádí v rozmezí 15 až 20 let. To je významně více než průměrná životnost spalovacího motoru, která se pohybuje mezi 8 a 10 lety. Baterie elektromobilů mají podle údajů životnost kolem 10 let. Automechanici musí být více než kdy jindy odborníci v oblasti diagnostiky a autoelektroinstalací.
Opravovat elektromobily nemůže jen tak někdo, a to ani vyučený automechanik, který doposud neměl s kompetencí servisu aut problém. Existují tři úrovně kvalifikace, a to poučené osoby, které provádějí běžné mechanické opravy elektromobilu poté, co je deaktivován vysokonapěťový systém. Vysokonapěťoví technici, proškolení na deaktivaci a aktivaci vysokonapěťového systému.
Vysokonapěťoví experti s elektrotechnickým vzděláním opravují akumulátory a poškozené elektrické systémy. Ten, kdo může servisovat elektrická auta, musí být vybaven patřičnou zkouškou podle vyhlášky. K tomu je zde také potřeba nového vybavení. Servisní místo pro elektromobil má jiné, komplikovanější parametry, než tomu je u klasického auta se spalovacím motorem. U autorizovaných servisů se dá očekávat, že budou plnit normy tak, jak se bude do nabídky značek, které zastupují, víc dostávat elektromobilita. Ale co nezávislé autoservisy?
Servisy musí nakoupit nové vybavení a proškolit personál
Zeptali jsme se Jiřího Kotyka, vedoucího nezávislého servisního centra Porška zaměřeného na servis automobilů značky Porsche. „My jsme už teď na servis hybridních a elektrických aut v rámci značky Porsche připraveni,“ prohlásil Kotyk. „V kontextu toho, kolik majitelů s hybridními a elektrickými vozy do našeho servisu jezdí, umíme tuto poptávku už teď odbavit,“ doplnil servisní specialista.
Jak jsou na tom v nezávislém servisu teď? „Aktuálně většinu našich zákazníků tvoří majitelé aut se spalovacími motory, typicky s 911, Boxstery, Panamerami či SUV Cayenne,“ dodává Jiří Kotyk. „Už teď máme mezi našimi pracovníky specialisty s patřičnou odborností,“ doplňuje vedoucí servisu, „a v rámci naší strategie se na větší podíl elektrických aut připravujeme.“ Co tedy čeká autoservisy do budoucna? Podle expertních komentářů je trend jednoznačný. Bude přibývat elektromobilů.
Povolání automechanika nezmizí, ale změní se podle potřeby
A s tím bude muset přibývat i automechaniků, kteří budou na jejich servis a na silnoproud vyškoleni. „Staří servisáci“ zřejmě doslouží paralelně s tím, jak budou dosluhovat ojetá spalovací auta. Jelikož má elektromobil mimo hnací soustavy podobnou podstatu jako klasické auto, tradiční povolání automechanika nevymizí. Pro současné autoservisy to znamená, že se budou muset připravit na větší počet elektrických aut. Budou muset včas investovat do transformace jak vybavení, tak také do nového personálního zázemí. Klasické dílny budou pomalu a jistě mizet.