Nové testové otázky v autoškolách: Uspějete v nich? Vyzkoušejte. Potíže mají i ostřílení řidiči s mnohaletou praxí

Některé otázky v testech nedávají smysl, mají totiž naučit lidi reálně ovládat auto. To nefunguje, ale teorii je třeba znát, ne že ne.

i Zdroj fotografie: admin, CC0 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Červenec je obvykle měsícem, kdy lidé myslí na všechno, jen ne na povinnosti. Myslím tu školní povinnosti, a na mysli mám především žáky a studenty. Začínají totiž prázdniny a škola je tématem, které je vlastně na dva měsíce tabu. Letošní červenec ovšem znamenal zásadní změnu pro žáky a studenty autoškol. Ty prázdniny nemají, tam školní rok nefunguje tak, jako je to běžné v rámci tradičního školního roku. Zpátky ale k té změně, co mám na mysli? To, že letos do už tak obrovského balíku testových otázek přibylo dalších 40 nových.

Nové otázky jsou většinou dobré a žákům do praxe pomohou

Celkem 10 je video otázek, 30 otázek je statických. Dám sem několik příkladů nových otázek, abych nastínil, o co se v novém balíku zkušebních dotazů jedná. Jak jsem si všiml, hned několik otázek se týká sloupků, lidově řečených patníků. Jde zejména o ty s červeným vyvedení, prostě ty červené sloupky u silnice, které jste určitě někdy zaregistrovali. Jde o sloupky, které obvykle jsou bílé s černým pruhem, někdy modré. V tomto případě červené.

iZdroj fotografie: PKov7 / Creative Commons / CC-BY-SA

Sloupky, které označují obvykle vyústění nezpevněné, polní komunikace na komunikaci asfaltovou. Teď parafrázuji, a budu mluvit ještě lidověji. Řeknu, že jde prostě o sloupky, které jsou u polní cesty. Chápu, proč je toto téma na pořadu dne v rámci nových otázek, a vlastně to i schvalují. Ne každý totiž ví, jak se v takové situaci chovat. Nejde o sloupky samotné, ale pokud červená barva někomu připomene, že má dát přednost, je to určitě dobře.

Přednost zprava, pravidlo pravé ruky tady neplatí, pozor na to

Jde totiž o to, že při výjezdu z polní a lesní komunikace neplatí přednost zprava, neplatí pravidlo pravé ruky. Platí to, že řidič na této komunikaci dává přednost všem vozidlům, opakuji, všem! To znamená autům, která jedou zpráva i zleva. Na tohle je třeba dávat skutečně velký pozor. A možná právě proto je tato otázka v různých obměnách v nových testech několikrát zmíněna.

Křižovatka v Praze, kde všichni řidiči porušují předpisy. Zapomínají na první pravidlo autoškoly, natočili jsme jasný důkaz

Jak se zachová řidič v případě, že vyjíždí z komunikace označené „červenými“ sloupky?
1. Dá přednost v jízdě všem vozidlům jedoucím po komunikaci, na kterou vyjíždí.
2. Dá přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím zprava.
3. Dá přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím zleva.

Můžeme si vzít i křižovatku, která je nabídnuta k vyřešení. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko.

Moderní testy nabízejí otázky, které nejprve přehrají video

Otázka je jednoduchá. Jak se zachová řidič fialového vozidla ve vyobrazené dopravní situaci? Odpovědi jsou jako obvykle tři, ta první je, že má přednost v jízdě. Druhá je, že dává přednost pouze vozidlům přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci. A třetí, poslední, že musí dát přednost všem vozidlům jedoucím po pozemní komunikaci, na kterou vjíždí. Která je správná odpověď? Už jsem to naznačil, vlastně vysvětlil, takže je to poměrně jednoduché. Řidič zmíněného auta musí dát přednost všem vozidlům jedoucím po pozemní komunikaci. Vyjíždí z polní cesty, dává přednost všem.

Řidič se nesmí otáčet
1. Na křižovatce, na které je provoz řízen světelnými signály nebo policistou.
2. Na žádné křižovatce.
3. Na křižovatce, na které je provoz upraven dopravními značkami.

Pro mě docela nečekanou otázkou je: Jakým způsobem lze ukončit platnost zákazových dopravních značek? Tady bych si myslel, že to je standard, který v otázkách užije. Přiznávám se, že je nemám úplně v paměti všechny, jestli si pamatuju správně, je jich víc než tisíc. Ale tohle bych předpokládal, že už tam je. Nicméně odpovědi jsou opět tři. První – nejbližší křižovatkou nebo příslušnou dopravní značkou ukončující zákaz. Druhá – vyústěním polní nebo lesní cesty. Třetí – platnost končí po ujetí 90 m za dopravní značkou. Správná je samozřejmě ta první.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Několik otázek se týká jednostopých vozidel, konkrétně jsou pro řidiče motocyklů. Překvapení pro mě je ale také otázka na značky se zákazem zastavení. Také bych tam tento dotaz už čekal, vědět, jak vypadá značka zákazu zastavení, si myslím je absolutní základ pro každého řidiče. Dynamické otázky stojí za to si projít. Mě zaujala ta poslední, kde jede řidič na motorce a za ním řidič auta. Odbočují na křižovatce doprava, vpravo jsou dva pruhy.

Nové otázky míří i na řidiče autobusů či nákladních vozidel

V protisměru odbočuje automobil do stejného místa, a co je zásadní, poruší předpisy. Jde o situaci, o které už se mnohokrát psalo. To, že jsou někde dva pruhy, neznamená, že má řidič v protisměru právo odbočit do jednoho a že řidič odbočující doprava musí směřovat do pruhu druhého. Tak to není. A jsem rád, že se snad toto budou žáci v autoškole učit hned od samého základu. Testy jsou k dispozici na portálu eTesty Ministerstva dopravy. Tam si je lze vyzkoušet všechny, i aktuální otázky.

Zvládnete všechny otázky?

Zdroj: eTesty
Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články