Kdo křižovatku nevyřeší, měl by vrátit řidičák: Projdete 5sekundovým testem z autoškoly? Pokud ne, tak pokuta 10 000 Kč a 4 body

Stopka je pro řidiče stále velkou neznámou. Když už si jsou jisti, že musí zastavit, pak nevědí, kde přesně a kolikrát.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Jedna věc je teorie, druhá je praxe. Některé křižovatky a situace z testů autoškol jsou spíše fikcí. Člověk, respektive řidič na ně obvykle na silnici nenarazí. Některé křižovatky naopak jsou přímo tak říkajíc z praxe. To, co máme tady, spadá možná do té první kategorie. Nicméně to jasně ilustruje a dokazuje to, že řidiči mají velký problém s chápáním dopravních značek a dáváním přednosti v jízdě. Už jenom rozdíl mezi takzvanou stopkou a klasickou předností je velmi často problematický.

Přednost je stále aktuálním tématem, řidiči s ní mají problém

Vím to, udělal jsem si rychlý průzkum mezi čtenáři, a zjistil jsem, že 73 % dotazovaných dělá chyby. Přestože značky „Stůj, dej přednost v jízdě!“ a „Dej přednost v jízdě!“ mohou na první pohled vypadat jako jasné a jednoduché signály. Pro pochopení rozdílů mezi těmito dvěma značkami a jejich vlivem na chování řidičů je důležité znát, co přesně říká zákon. Zákon o provozu na pozemních komunikacích dává jasné pokyny k tomu, co znamená dát přednost v jízdě. Definice tohoto pojmu zní následovně.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Dát přednost v jízdě znamená, že řidič nesmí zahájit jízdu nebo pokračovat v jízdě, pokud by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle měnit směr nebo rychlost jízdy. Jinými slovy, přednost v jízdě znamená povinnost přizpůsobit svou jízdu tak, aby vozidlo, které má přednost, nemuselo nebezpečně brzdit nebo se vyhýbat. S prominutím, pro ty méně chápavé, pokud někomu hodíte myšku před auto a on musí šlápnout rychle na brzdu, minimálně jste ho omezili.

Drsná nehoda Uberu na videu: Profesionální řidič absolutně selhal, kamera točila i po bouračce

Zpátky ale k přednosti a dvěma značkám. Zákon stanovuje, že řidič, který přijíždí na křižovatku z vedlejší silnice a který je upozorněn dopravními značkami „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí dát přednost všem vozidlům, jezdcům na zvířatech, organizovaným skupinám chodců nebo průvodcům hnaných zvířat přicházejícím po hlavní komunikaci.

Mezi značkami je rozdíl, na jedné je povinnost vždy zastavit

Tato pravidla jasně ukazují, že povinnost dávat přednost neznamená automaticky zastavení vozidla, ale zahrnuje obecný závazek řídit se tak, aby nedošlo k nebezpečnému zhoršení podmínek pro ostatní účastníky silničního provozu. Přednost je jedna věc, což jsme si teď vysvětlili. Ale mezi značkami je rozdíl a ten skví ve slovíčku „STOP“. Tam naopak musí řidič zastavit. Ale i zde motoristé chybují.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Teď se tady můžeme podívat na nákres křižovatky a položit si zásadní otázku. Jak se zachová řidič žlutého auta? Představme si, že modré a žluté auto dojedou na křižovatku, co bude dál? Řidič modrého auta zastaví před značkou, dá přednost autu zprava. To je to zelené. Zelené auto projede. Co ale udělá řidič žlutého auta? Posune se o jedno místo dopředu nebo rovnou křižovatku projede za modrým autem?

Zastavit ano, ale kde a kolikrát? Řidiči zmatkují, zbytečně

Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko. A teď k řešení situace.

Čtyři vozidla s majáky proti sobě: Projedou dřív křižovatku „papaláši“, sanitka, hasiči, nebo policie?

V souvislosti se „stopkou“ se skutečně často objevuje otázka, kde přesně by měl řidič zastavit. Zákon v tomto ohledu stanovuje, že řidič musí zastavit vozidlo na místě, odkud má dostatečný výhled do křižovatky. Tato povinnost však není tak absolutní, jak by se mohlo zdát. Je to proto, že zastavení musí být provedeno na místě, odkud je možné křižovatku bezpečně zkontrolovat.

Stači jednou a pak už může řidič šlápnout na plyn a odjet

Pokud tedy například před křižovatkou stojí několik aut v koloně a první dva řidiči mají dobrý rozhled do křižovatky, třetí řidič, který je za nimi, nemusí nutně znovu zastavit, pokud již měl možnost křižovatku vidět. To znamená, že pokud kolona stojí a první řidiči mají výhled, zbytek kolony může pokračovat bez nutnosti opětovného zastavení, pokud již byla splněna povinnost posoudit situaci. Jinak řečeno, pokud řidič žlutého auta zastavil za modrým, splnil tím povinnost.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

A ve chvíli, kdy projede zelené auto a modré odjede, může odjet bez dalšího zastavení řidič žlutého auta. Jen pro doplnění dodám, že černé auto jede jako poslední, dává přednost zprava. Je na vedlejší komunikaci. A také chci ještě závěrem poukázat na rozdíl, když je křižovatka se zeleným autem a bez zeleného auta. Resp. pokud auta na stopce nevidí jiný automobil, kterému by měla dávat přednost, přesto musí zastavit. Za nedání přednosti v jízdě je ve správním řízení pokuta až 10 000 Kč a 4 trestné body. Tak jen pozor na to.

Vyřešili jste křižovatku správně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články