Že je pro mnohé výrobce Tesla jakýmsi etalonem, co se parametrů vozů týče, je známo. Nejnovější SUV však Teslu v mnohém překonává – a klidně k tomu použije i spalovací motor.
Že se nabídka nových vozů z Číny postupně přesunuje z nižších a středních pater do těch vyšších (a nejednou i nejvyšších), je asi zcela pochopitelné. Před dvaceti lety jsme se smáli špatně okopírovaným karoseriím a podivným interiérům páchnoucím po špatném lepidle, před pěti lety jsme se přestali smát a začali si prohlížet povedené menší modely SUV a hatchbacků. Evropští výrobci se mimochodem přestali smát podstatně dříve. A nyní? Nyní je tady absolutní špička. Pojďme se na ni podívat společně.
Pokud chcete opravdu vydělat peníze, musíte postoupit o několik pater výše
Je totiž vcelku samozřejmé, že každý výrobce si sonduje trh nejprve s dostupnými a jednoduššími modely, které jsou sice zajímavé pro mnoho motoristů, ale mají jeden nepatrný finanční problém: nedá se na nich příliš vydělat. Pochopitelně, pokud cenu stlačíte na samou spodní hranici a cílíte na vrstvu klientů, kteří si navíc objednají maximálně tak povinnou výbavu, nemáte moc šancí vydělávat. Pokud tedy zrovna neprodáváte opravdovou „masovku“ a malé zisky nedoženete na celkových objemech.
To ale není případ čínských automobilek, jakkoli mají začasto prodeje více než slušné. Nicméně elektromobily (ať už jsou odkudkoli) na evropském trhu momentálně velmi stagnují, i kdyby byly nakrásně opravdu levné (jako že nejsou). Proto se není čemu divit, že se výrobci snaží doplnit nabídku levných modelů i těmi opravdu technicky a designově dokonalými. A především patřičně dražšími. Neb jednak ve vyšší ceně se procentuální zisk promítne lépe, jednak tato klientela často nešetří na příplatcích.
V záplavě tuctových SUV design Avatru 07 opravdu vyniká
A u nich již bývá marže opravdu nemalá. V případě posledního modelu čínské firmy Avatr je navíc mimořádně zajímavé, že jde o výsledek spolupráce společností Changan, CATL a Huawei. Což obnáší přítomnost komplexní inteligentní architektury Huawei Qiankun Smart Driving ADS 3.0. A opravdu nemalou výbavu. Mimo jiné: čtyři obrazovky, včetně velké 35,4palcové centrální ovládací obrazovky s rozlišením 4K, a audiosystém British Treasure s 25 reproduktory. S dvaceti pěti reproduktory. Další otázky?
Sem s nimi. Jedna z prvních by mohla být na celkové parametry a design. Neb jen titulní fotografie z videa ukazuje, že máme co do činění s mimořádně tvarovaným vozem. Avatr 07 nabízí dostatek vnitřního prostoru při stále ještě (relativně kompaktním) a aerodynamickém exteriéru, měří 4 825 mm na délku, 1 980 mm na šířku a 1 620 mm na výšku, s rozvorem 2 940 mm. A jeho design považuji já osobně za jeden z nejpovedenějších z tzv. nové čínské vlny. Pokud ne za ten úplně nejpovedenější.
Rozšíření dojezdu díky spalovacímu motoru
Další dotaz by mohl být na pohon, neb ten je u této novinky minimálně tak zajímavý, jako její design. Avatr 07 bude k dispozici na trhu v Číně jak ve verzi BEV, tak ve verzi EV s prodlouženým dojezdem. Základní varianta BEV dostane jediný motor o výkonu 338 koní a baterii LFP od CATL. V plánu je také dvoumotorová verze, jež bude mít celkový výkon 590 HP. Verze s pohonem dvou i čtyř kol vybavené bateriemi CATL zajistí dojezd pouze na elektrický pohon 650 km, respektive 610 km.
A co je největším překvapením: kompaktní SUV konečně dostane i standardní variantu se spalovacím motorem. Ten v tomto případě slouží jako „posilovač dojezdu“, dobíjí baterie, přičemž hlavní hnací silou je elektromotor. Ten má výkon 310 koní a je umístěn vzadu. Podporu bude mít od 1,5litrového čtyřválce o výkonu 154 koní. Avatr 07 bude mít také pohon všech kol a nabídne celkový výkon 485 koní.
Akumulátor s kapacitou 39,05 kWh umožní dojezd v čistě elektrickém režimu 230 km, respektive 220 km (pohon čtyř kol). V kombinovaném režimu je pak dojezd přes 1 200 km dle CLTC, reálně spíše někam k 1 000 km. I tak je to poměrně hodně.
Jinými slovy, v případě tohoto modelu výrobce (nebo vlastně skupina výrobců) evidentně neponechal nic náhodě a míří se svým modelem Avatr 07 opravdu hodně vysoko. Možná až úplně nejvýše, do hájemství třeba německého prémiového trojlístku. Ostatně tak trochu podobně je na tom i cenově: v Číně se má nabízet v přepočtu za ceny od 32 000 EUR (zhruba 800 000 korun, což je ještě přijatelné) až do 45 000 EUR v přepočtu. Zejména ta druhá cena je i na Čínu poměrně vysoká. A nejen na Čínu, jakkoli zřejmě adekvátní nabízeným kvalitám. Nezbývá než si počkat na to, zdali jej výrobce doveze i k nám. A za kolik.