Jedno z absolutně nejlevnějších čtyřmístných aut na celém světě je už dostupné i v Čechách. Přes mnohá omezení zaujme spotřebou i jednou vychytávkou.
Redakce AutoŽivě z dat Českého statistického úřadu zjistila, že průměrný plat v České republice za 3. čtvrtletí roku 2024 dosáhl hodnoty 45 412 Kč. Můžu tedy s klidem na srdci prohlásit, že Bajaj Qute je takřka přesným popisem nového auta za 3 platy. Při přímém přepočtu z 263 tisíc indických rupií se totiž dostaneme na částku zhruba 73 781 Kč. Za něž dostanete nový automobil, a dokonce i v Čechách, kam se Bajaj dováží. Pravda, s jedním ale, nicméně k tomu se dostanu za okamžik. Pojďme se nejprve společně podívat, co můžeme od malého prcka očekávat. Redakce AutoŽivě následně dohledala české dovozce, kteří auto nabízí před slevou za 128 800 Kč včetně DPH.
Extrémně nízká spotřeba a možnost volby druhu paliva
S délkou 2,75 metru a šířkou 1,3 metru je každému zřejmě jasné, jaký hlavní účel bude Bajaj u většiny majitelů zastávat. Ano, je to klasická „náhražka mopedu“”, nebo de facto jakéhokoli motocyklu. Neprší do něj, nefouká do něj, odveze čtyři lidi (to žádná motorka neumí) a s trochou tolerance udělá celkem dost práce a služeb. Je to vlastně jakési „mopedauto“, na rozdíl od všech těch „prcků“ s motorem ze sekačky a omezením na 45 km/h má ale jednu nepopiratelnou přednost.
Jeho motor není sice od toho sekačkového příliš vzdálen, nicméně nabídne z objemu 216 kubíků (chlazení vodou!) výkon až 9,15 kW. Neboli 11 koní. To když jede na benzín (nádrž na 35 litrů, za chvíli dojde na spotřebu – tohle množství vydrží opravdu dlouho). On ale umí i na zemní plyn (CNG) s nádrží na 20,6 litru, pak výkon klesne na 8 kilowattů. Na rozdíl od „mopedauta“ však ale nemá jakékoli omezení rychlosti a dokáže se bez problémů rozjet na 70 km/h.
Řazení jako ve speciálu WRC? Za ty peníze? Proč ne
Ano, to není zrovna rychlost do jubilejního dílu TopGearu. Ale jak už jsem napsal, jde o náhražku motocyklu. Mopedu. A ten taky nebude jezdit příliš víc. Navíc na něm zmoknete. Tady nikoli. A jedna zajímavost k tomu. Protože jde (celkem logicky) o motor z motocyklu, v rámci úspory nákladů jej výrobce převzal komplet – i s pětistupňovou sekvenční převodovkou. Řadit v autě za pár tisíc jako ve speciálu WRC? Komický důsledek nízké ceny a průniku dvou světů.
To nemá ani Fabia. Proti ní naopak Bajaj Qute nemá stovku dalších věcí, ale také stojí třetinu (a větší zlomky). Český dovozce totiž za Bajaj Qute požaduje nikoli dva platy, ale téměř čtyři: 129 000 korun. To už pravda takové „eldorádo“ není, ale pořád tam je ta spotřeba do 3 litrů. To by třeba někoho mohlo oslovit. Nebo se mu zkrátka nechce jezdit na motorce a s kolegy se složí na benzín. Rozpočítáno na 4 lidi totiž bude provoz malého vozítka opravdu extrémně levnou záležitostí. Jak to vidíte vy? Dávala by vám náhrada motorky pro čtyři smysl i za českou cenu 129 000 korun? Napište mi do diskuse, děkuji!