Eko-fanatici mají jasno: Za mizerné prodeje elektromobilů mohou televizní osobnosti, největším zlounem je Mr. Bean

Slavné osobnosti mají jasno o tom, jestli jsou elektrická auta ekologická nebo ne. A fanatikům se jejich názor nelíbí.

i Zdroj fotografie: S Pakhrin / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Znáte TopGear? Určitě, pokud čtete články s automobilovou tematikou, britský motoristický magazín vám nemohl ujít. Ani jeho protagonista. Tedy jeden ze tří původních moderátorů, Jeremy Clarskon. Dnes už je to moderátor The Grand Tour. A ani to už neplatí, show skončila. Nicméně prořízlá ústa Jeremymu nikdo nezavřel. A nezavře, snad jen smrt. Není to jen v poslední době, nejde o nový fenomén, byť ho možná ani sami výrobci nečekali. Kritika ze strany osobností. A naopak reakce na to. Podle některých ekologických aktivistů za nižší prodejní čísla elektromobilů nemůže jen vysoká pořizovací cena či nedostatečně rozvinutá infrastruktura nabíjecích stanic.

Elektromobily nejsou cesta, vidí to všichni, jen fanatici ne

Skutečným problémem je podle nich negativní obraz elektromobility, který vytvářejí mediálně známé osobnosti. Třeba zmíněný moderátor Clarkson. Anebo britský herec Rowan Atkinson – známý spíše jako Mr. Bean. Ten totiž veřejně vystoupil s názorem, že elektromobily nejsou tak ekologické, jak se může zdát. Upozornil na řadu nedostatků spojených s jejich výrobou a provozem. To je za mne docela problém. Když já v českém rybníčku rozvířím vodu, přečtou si to tisíce lidí. Ale u Mr. Beana je, navíc v anglicky mluvícím světě, dosah mnohem větší.

iZdroj fotografie: Paul Field from England / Creative Commons / CC-BY-SA

Takový (negativní) postoj podle aktivistů nepříznivě ovlivňuje ochotu veřejnosti přejít na elektrická vozidla a zpomaluje tak růst trhu s elektromobily. Atkinsonovy názory skutečně zaujaly velkou část veřejnosti. Herec, známý svým celoživotním zájmem o motorismus, se nikdy netajil svou náklonností k benzinovým a naftovým vozům. Ve své kariéře projevil vášeň pro klasické a sportovní vozy a vlastnil řadu ikonických aut, včetně luxusních značek jako McLaren nebo Aston Martin. Ve svém prohlášení překvapil tím, že elektromobily označil za ekologicky problematické.

Jaká auta vystřídal James Bond za svou hereckou kariéru? Detailně jsme prozkoumali ty nejzajímavější

Mají prý vysokou uhlíkovou stopu, která je spojená s těžbou materiálů a výrobou baterií. I když jsou elektromobily za jízdy bezemisní, zanechávají podle Atkinsona větší ekologickou stopu už při výrobě, než je tomu u konvenčních aut. Tento názor vzbudil kritiku zejména ze strany ekologických organizací a aktivistů, kteří tvrdí, že podobné komentáře od známých osobností přispívají k negativnímu vnímání elektromobility mezi širokou veřejností. Tím prý brzdí nutné změny k ekologičtější dopravě, kterou Evropská unie a mnohé státy aktivně podporují.

Musí herci a slavné osobnosti podporovat EU? Ne, to nemusí

Podle nich by veřejně známé osobnosti měly spíše elektromobilitu propagovat a upozorňovat na její přínosy pro životní prostředí, než aby zpochybňovaly její efektivitu. Například organizace Transport & Environment Atkinsonovi vyčítá, že jeho kritika je nesprávně interpretována a vychází ze starých studií, které neodrážejí současný vývoj technologií. Do diskuse se samozřejmě zapojil i další slavný Brit, nám známý a zmiňovaný motoristický Jeremy Clarkson. Ten nikdy nezůstal pozadu, pokud jde o ostrou kritiku či trefné komentáře, a elektromobilita pro něj rozhodně není novým tématem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Clarkson je dlouhodobým odpůrcem elektrických vozů a netají se svou skepsí vůči tomu, zda je elektromobilita skutečně tím správným směrem. Ve svých sloupcích opakovaně kritizoval elektromobily kvůli jejich omezenému dojezdu, dlouhé době nabíjení a ekologickým nákladům spojeným s výrobou. Názor Rowana Atkinsona ho tedy vůbec nepřekvapil a spíše mu přitakal, když uvedl, že lidé by si měli dobře rozmyslet, než elektromobily začnou považovat za svatý grál. Podle Clarksona je navíc ironické, že elektromobily jsou často prezentovány jako ideální řešení pro všechny, a přitom nesplňují ani základní požadavky pro řidiče, kteří často cestují na delší vzdálenosti.

Moderátor Jeremy Clarkson má také jasno, elektromobily ne!

Clarkson s Atkinsonem de facto souhlasí také v tom, že elektromobily sice přinášejí určité výhody. Ale rozhodně nejsou bezchybnou technologií, která by vyřešila všechny problémy spojené s automobilovou dopravou. Jeho hlavní argument spočívá v tom, že výroba baterií je náročná na suroviny a energii a jejich recyklace stále není dostatečně vyřešená. Clarkson navíc upozorňuje na to, že elektřina potřebná k pohonu těchto aut často pochází z neekologických zdrojů, jako je uhlí nebo plyn, což podle něj zcela popírá smysl jejich „čistoty“.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Z pohledu těchto známých osobností tedy elektromobily nejsou ani zdaleka dokonalé. Přinášejí mnoho jiných ekologických otázek, jež by neměly být přehlíženy. Veřejnost, která váhá nad přechodem k elektromobilitě, tak může být právem ovlivněna těmito názory. Když slyší od takových osobností, že elektromobilita má své limity a není tak ekologická, jak se tvrdí, může to způsobit, že lidé začnou o tomto směru pochybovat. A to je správné. Otázkou je, zda Atkinsonovy a Clarksonovy názory skutečně mají takový vliv na prodeje elektromobilů, jak tvrdí ekologičtí aktivisté. Já nevím. Zrnko pochybností to ale zasadit může. A to je podle mě v pořádku.

Má Mr. Bean pravdu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články