Pokud jste nedávno tankovali, asi jste si všimli nových označení u stojanů – místo tradiční E5 se objevil benzín Natural 95 označený jako E10. Ano, změna, které jsme se trochu báli, už dorazila i do Česka.
Na rovinu: E10 znamená vyšší podíl biosložky, konkrétně až 10 % etanolu. Důvod? Evropské emisní normy a snižování CO₂. Hezká myšlenka, ale pro některá auta to není úplně šťastná zpráva. Většina vozů vyrobených po roce 2005 nemá s E10 problém. Novější motory jsou z výroby připraveny, takže klidně tankujte dál bez obav. Jiná situace ale nastává u starších automobilů, veteránů, motorek nebo třeba sekaček. U nich může etanol způsobit korozi, narušit pryžová těsnění a zanést palivový systém.
Jak zjistím, zda mé auto zvládá E10?
Jak tedy poznat, jestli je vaše auto v pohodě? Obecně platí pravidlo: auta vyrobená od roku 2005 dál zvládají E10 v klidu. Pro starší vozy doporučuji raději přejít na prémiový benzín s nižším obsahem biosložky (E5), který na pumpách zůstává v podobě benzinu s oktanovým číslem 98 nebo 100. Ano, stojí o něco víc, ale oprava palivového systému také není za hubičku. Další možností jsou aditiva, ale osobně bych s nimi moc neexperimentoval – prémiovka je zkrátka jistější volba.
Zajímavé srovnání nabízí situace v Polsku, kde k přechodu na E10 přistoupili úplně stejně jako my, jen s o něco větším humbukem. A i tam řidiči řeší stejné dilema – levnější, ale méně přátelský E10, nebo dražší prémiovku.
Proč se změna na E10 odehrává právě nyní?
Pokud vás zajímá, proč se to celé děje zrovna teď, odpověď hledejte v evropských předpisech. EU tlačí na všechny členské státy, aby snižovaly emise z dopravy. Benzin E10 je jednou z nejrychlejších a nejsnáze realizovatelných cest. Z ekologického pohledu jde o malý krok kupředu, nicméně kritici upozorňují, že kvůli biosložce mohou naopak některá starší auta začít produkovat více škodlivin, protože motor nebude pracovat optimálně.
A co říkají odborníci? Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) přechod na E10 sníží emise CO₂ v dopravě zhruba o 0,7 % ročně. Žádná revoluce, ale když se sečtou všechny drobné úspory, efekt může být znatelnější.
Co tedy „zítra“ tankovat?
Závěr je jasný: jezdíte moderním autem? Pak se nic nemění, dál tankujete devadesátpětku a máte klid. Vlastníte starší stroj, motorku nebo sekačku? Raději sáhněte po prémiovém palivu. Vaše auto vám poděkuje a vy ušetříte nervy i peněženku. A vy se pak můžete v klidu věnovat řízení bez obav, že vás nové palivo nechá stát u krajnice.