Ke slibům politiků o světlých zítřcích jsme již celkem otupělí, ostatně slýcháme je večer co večer z obrazovek. Pokud se ale dotýkají elektromobilů, měli bychom možná zpozornět.
Rozmach elektromobilů (a jejich nepokryté protežování ze strany nejen evropských orgánů) s sebou kromě údajného snížení emisí nese i daň v podobě budování nové infrastruktury, která je ve většině států teprve v plenkách. A i když se politici předhánějí ve vzletných plánech a slibech o tom, jak se všechno změní přes noc, všem je víceméně jasné, že přes noc se nestane vůbec nic. A teprve party techniků a montérů a mravenčí práce na dlouhé měsíce dopředu může něco změnit. A to nejen v České republice. Pojďme se na to podívat společně.
Na každou benzinku jednu nabíječku! A co nejrychleji, prosím
V nám nejbližším Německu, ze kterého si naši politici tak rádi berou často příklad, se celou situaci pokouší vyřešit tím, že začali vyžadovat, aby čerpací stanice instalovaly nabíječky pro elektromobily. To je pravda celkem smělý plán, s ohledem na to, že je potřeba na každou čerpací stanici nejprve přivést dostatečně dimenzovanou elektrickou přípojku a teprve potom je možné stavět nabíječku. Ve městě s tím nebude problém, přípojných míst je kolem mnoho, ale někde na samotě na vsi?
Německý kancléř Olaf Scholz podle agentury Reuters během veletrhu IAA Mobility v Mnichově dokonce vysvětlil, že Německo bude „první zemí v Evropě, která zavede zákon vyžadující, aby provozovatelé 80 % všech čerpacích stanic poskytovali možnosti rychlého nabíjení s nejméně 150 kilowatty výkonu“. Ano, to je přesně to, o čem píšeme o několik řádků výše. Na veletrhu, před objektivy kamer a diktafony novinářů se dá pronést leccos. Pokud to navíc pěkně vypadá, pak tím lépe. S realizací nechť si poradí jiní.
Politici jsou schopni vše stihnout během jednoho projevu
Harmonogram zavedení zákona Scholz neuvedl. V současné době je v Německu veřejně dostupných 90 000 nabíječek pro elektromobily. Vláda doufá, že do konce dekády zvýší tento počet na 1 milion nabíječek, protože si klade za cíl uvolnit více elektrických vozidel na silnicích v zemi. Pro srovnání, do ledna 2023 bylo v USA instalováno přes 160 000 nabíječek, i když rozmístěných na ploše 27krát větší. Jak to chtějí Němci zvládnout? V době, která je cokoli, jenom ne ekonomicky příznivá a optimistická?
A navíc, když se řekne „A“, mělo by se říct i „B“. Při instalaci přípojek a stavbě nabíječek bude mnoho stanic dočasně mimo provoz, nebo minimálně provoz omezí. Kopání, pokládání kabelů, montáž – to všechno politici zvládnou přes noc, ale právě jen politici. Montážním četám to zabere dny a týdny, to stejné budou muset tolerovat řidiči při výlukách a omezeních. A obrnit se trpělivostí. Nicméně, co by většina z nás pro rozvoj elektromobility v Evropě neudělala.
Jak to vidíte vy? Dokážeme také „elektrifikovat republiku lusknutím prstů“, jak to slibují v Německu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!