Jedním z nejdůležitějších vynálezů 20. století jsou bezpochyby bezpečnostní pásy. Zachraňují nám životy, za to si od nás zaslouží alespoň základní péči a údržbu.
V autě je asi málo podobně důležitých součástí, které nám opravdu mohou při nehodě zachránit život, jako jsou bezpečnostní pásy. V kombinaci s airbagem jsou to dva „andělé strážní“, které máme neustále před sebou (pásy vlastně na sobě) a kteří v každém okamžiku dbají, abychom při případné nehodě zůstali pokud možno v bezpečné pozici, nepotkali se s volantem nebo ještě hůře, neopustili bezpečí autosedačky. I pásy ale potřebují údržbu.
Jeden z nejdůležitějších vynálezů 20. století
A i když se to nezdá a bereme je jako zcela samozřejmou věc, jejich historie je vcelku nedávná. A má na ní podíl značka, která je bezpečností přímo proslulá: Volvo. Jejich konstruktér Nils Bohlin si nechal tříbodový pás patentovat dokonce ještě dříve, než přešel k Volvu. Předtím se podílel na vývoji vystřelovací sedačky u stíhaček Saab. V roce 1959 se pak tříbodový pás poprvé objevil u vozů Volvo P120 a PV544. Historie bezpečné přepravy mohla začít.
Bezpečnostní pás v autě je také často přirovnáván k vynálezům století, faktem je, že podle mnohých statistik jeho použití zachránilo životy minimálně milionu pasažérům při všech dopravních nehodách na celé zeměkouli. A dalším milionům zachovalo zdraví nebo aspoň snížilo následky nehody. To nejsou malá čísla. Je zřejmé, že tak nenápadná věc, navíc skrytá našim zrakům v sloupku auta je jednou z nejdůležitějších, jež nás na cestách provází. Ne li nejdůležitější.
Údržba jednoduchá, efekt velkolepý
A jako k takové bychom se k ní měli chovat. Její údržba opravdu není složitá, a vyčištění s pomocí přípravku na čištění textilií v automobilu zvládne opravdu každý. Stačí jej dle návodu nanést na obě strany bezpečnostního pásu, po stanovenou dobu nechat působit a pak opatrně setřít. U některých druhů přípravků se dokonce ani stírat nemusí. Měli bychom se jen vyvarovat stočení vlhkého pásu zpět do cívky u navíječe, je tedy dobré si jej dopředu vysunout a zajistit někde vně vozidla.
A pak následně očistit, nechat uschnout, nechat svinout zpátky. Jak prosté, chtělo by se dodat. Faktem je, že po letech užívání nejen v horkých měsících (kdy na pásech ulpívá pot) budete možná překvapeni, jakou barvu bude mít hadřík, který použijete k otírání pásů. A možná přijdete i na to, odkud pochází ony tmavé skvrny na bílých košilích nebo dámských topech, které čas od času najdete po jízdě autem. Pásům zkrátka čistota svědčí. Starají se o nás přeci každou jízdu, nebo ne?