Jedno SUV vykazuje extrémně nízkou poruchovost a četnost závad. Není divu, že mechanici na celém světě jej v lásce nemají – na jeho opravách totiž opravdu nevydělají.
Že každé auto čas od času „zahlásí“ (a to ještě v tom lepším případě) nějakou závadu na palubní desce a nám nezbyde než vzít do ruky telefon a zas a znovu absolvovat (někdy celkem ponižující) prosení o termín v servisu, jsme si v podstatě již všichni zvykli. Leccos se umí pokazit jak na levném autě, tak na autě za několik milionů. Kde navíc bývá oprava adekvátně dražší. Přesto existuje značka, na níž „servisáci“ celého světa opravdu nevydělají. Pojďme se na ni podívat společně.
Velmi reprezentativní průzkum s velmi očekávatelným výsledkem
Inspirací nám přitom byl průzkum, který prováděli naši kolegové z britského magazínu „WhatCar?“, kteří se na spolehlivost a odolnost jednotlivých značek a jejich modelů speciálně zaměřují. Postupují přitom tak, že každý ve Velké Británii, kdo nahlásí závadu na svém voze v předchozích 24 měsících, je požádán, aby ohodnotil závažnost problému tím, že sdělí, kolik stála oprava a jak dlouho bylo auto vyřazeno z provozu. Má uvést také, o jakou oblast vozu šlo, a lidé tak mají na výběr ze 14 různých kategorií.
Což, jak uznáte, je mimořádně reprezentativní vzorek řidičské populace. Údaje o nákladech na opravy a době mimo silnici se shromažďují pro každý model, aby se vytvořilo jedinečné hodnocení spolehlivosti. Nejnovější průzkum získal 21 732 odpovědí, což novinářům z WhatCar? umožnilo informovat o 178 modelech do pěti let stáří od 32 různých značek. Opět, to jsou mimořádně silné podklady na to, aby je bylo možno považovat za vypovídající o dané situaci.
Jedna značka hraje prim, jedna vládne všem
Přičemž jedna jediná značka je na prvním místě žebříčku spolehlivosti nepřetržitě již sedm let v řadě. Což je něco, co by u kohokoli jiného bylo důvodem na oslavné fanfáry spolu s bujarým veselím v celé správní budově firmy po dobu jednoho měsíce. Ne tak u Toyoty, respektive u Lexusu. Obě značky – a Lexus speciálně – si totiž spolehlivost vzaly (možná až absurdně) jako naprostou mantru své další existence, o čemž mimo jiné vypovídá tento příběh z počátku působení Lexusu v USA:
Nový LS 400 začínal ve Spojených státech na 35 000 dolarech, což je při přepočtu na rok 2023 zhruba 86 030 dolarů. Za ně jste dostali v mnoha směrech revolučně pojatý automobil (ještě se k tomu dostanu). Především ale se zcela novým 4,0litrovým 32ventilovým motorem V8 s kódovým označením 1UZ-FE o výkonu 180 kW (245 k) a točivém momentu 350 Nm. Ten byl spojen s novou čtyřrychlostní automatickou převodovkou s elektronicky řízeným řazením ECT-i, superprůtokovým měničem točivého momentu a zadním diferenciálem.
Jinými slovy, to nejlepší, co Toyota tehdy byla schopna nabídnout. Zrychlení LS 400 z 0 na 100 km/h bylo působivých 8,5 sekundy a jeho maximální rychlost byla 250 km/h. Navíc ve srovnání se svými hlavními soupeři, konkrétně BMW 735i (řady E32) a Mercedesem 420 SE (W126), měla LS 400 citelně tišší interiér s „hlučností“ jen 58 dB při rychlosti 100 km/h, vyšší maximální rychlost, nižší koeficient odporu vzduchu a nižší pohotovostní hmotnost. Čímž se mimo jiné vyhnula americké dani z benzínu.
Vylepšení při faceliftu, dokonalost v péči o zákazníka
Kabina pro pět cestujících obsahovala obložení z kalifornského ořechu a kůže, elektricky stavitelná sedadla a dotykové ovládací prvky. V roce 1989! LS 400 se také představila s dvěma světovými prvenstvími: již v základu měla vysoce výkonné dvouplášťové tlumiče a vzduchové odpružení kombinované s modernizovanou verzí poloaktivního elektronicky modulovaného odpružení, nazvaného Piezo TEMS. Čímž značně předběhla dobu: Mercedes-Benz svůj Airmatic poprvé představil v roce 1999 u třídy S (W220).
Navíc se při faceliftu v letech 1992 ještě leccos dále vylepšilo. Především se ale začala budovat „marka“ Lexusu jako značky posedlé kvalitou a spolehlivostí. Jediný příklad: V prosinci 1989 nařídil Lexus dobrovolné stažení 8 000 dosud prodaných vozů na základě dvou (!!!) stížností zákazníků na vadnou kabeláž a „přehřáté brzdové světlo“ (!!!). Všechna vozidla byla opravena do 20 dnů a tento incident (pro jinou automobilku zcela nepředstavitelný) pomohl vybudovat pověst zákaznického servisu Lexus.
Extrémně nízká četnost závad jako symbol Lexusu
Která přetrvala do dnešních dnů. Spolu s téměř do dokonalosti dotaženou kvalitou zpracování a následným mizivým procentem poruch Lexusu je pak příčinou, že jejich vozy jsou v servisech opravdu sporadickými hosty. A pokud se tomu tak stane, Lexus často řešeí vše dřív, než zákazníků dostane důvod cokoli hlásit jako poruchu. Nemilovali byste takové auto? Aktuální hvězdou je rodinné SUV Lexus NX pro roky 2014–2021, které má hodnocení spolehlivosti (fantastických) 99,8 %. Druhým a třetím nejspolehlivějším rodinným SUV jsou také modely Lexus: aktuální Lexus NX dosahuje skóre 99,4 % a Lexus UX 99,3 %.
Výsledek je tedy jednoznačný: pořiďte si SUV Lexusu (a klidně i ojeté a zachovalé), a budete v servisu velmi sporadickými hosty. To nezní jako špatný návod na spolehlivost, co říkáte?