Bílé bočnice pneumatik bývaly navýsost elegantním doplňkem. Kam se vůbec poděly?

Pro někoho elegantní prvek skvěle pasující k jinak prázdné šedi a černi pneumatik, pro někoho historický přežitek. Vrátí se ještě bílá barva do podběhů karosérií?

i Zdroj fotografie: Studebaker
                   

Bez bílých pneumatik některé automobilky pomalu ráno neotevřely kantýnu pro zaměstnance, zkrátka bez bílé nefungujeme. Pravdou je, že když vidím starší filmy a v nich klasické americké vozy s naleštěnou karosérii a svítivými „gumami“, začnu přemýšlet, kam se vlastně všechny poděly. Druhým dechem ale dodám – dnes už by to nešlo, chápu. Na pneumatiku 225/40/17 a další nízkoprofilové pneumatiky opravdu bílou bočnici nedáte. Nebylo by totiž kam.

Amerika v pionýrské roli

Počátky všeho hledejme v dvacátých letech minulého století, kdy bílé bočnice zaznamenaly mohutný rozmach. Nešlo tehdy pochopitelně o domalovávání boků, naopak, pneumatiky byly původně vyráběny z čistého kaučuku a měly výrazně světlejší barvu, než mají teď. Teprve přidáním oxidu zinečnatého došlo k zbělení do té míry, aby se bílá dala použít jako vizuální prvek. Následovalo přidávání sazí a celá ta pneumatikářská alchymie, jak jí známe dodnes.

Ve finále tedy byla pneumatika, jež byla klasicky černá po svém obvodu, přesto mohla mít při dané technologie i bílé bočnice. S ohledem na to, že pneumatiky v té době byly jakékoli, jenom ne nízkoprofilové (jaké to muselo pohodlí při jízdě, když „guma“ pracovala a tlumila i v bocích) vypadala bílá barva na poměrně masivních postranních plochách pneumatik velmi dobře. A výrobci pochopili, že ono „velmi dobře“ jde prodat. Děláme hlavně obchod, chápejte. Chápeme.

Mám bílé boky. Kdo z vás to má, pánové?

A tak se začaly dražší modely odlišovat od těch levnějších mimo jiné právě bílými bočnicemi. Což je mimo jiné elegantní způsob, jak dát svému okolí na „první dobrou“ vědět, že majitel vozu je opravdu „ve vatě“. A to chce přece téměř každý majitel. Je tedy nabíledni, že vozy s bílými bočnicemi (a tedy dražší) se budou dobře prodávat. Jak jednoduché. Nicméně, vývoj šel kupředu a v šedesátých letech začal podíl aut s těmito pneumatikami ubývat, roli „marketingu pneumatik“ převzala litá kola. A tak je tomu dodnes. Ale ruku na srdce: stejně to byl pěkný prvek na autech, co říkáte?

Líbily se vám bílé bočnice na pneumatikách aut?

Zdroj: Autorský komentář Michala Sztolára

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články