Jeden z nejzajímavějších objevů poslední doby by mohl vylepšit statistiky dopravních nehod, zejména těch nočních. A nám všem pomoci v lepší orientaci.
Jakkoli to nepíšu rád, řízení automobilu se dá podle statistik považovat bezpochyby za jednu z nejrizikovějších činností. Pochopitelně, ve srovnání s koupáním v moři plném žraloků by ti žraloci zřejmě „vyhráli”, nicméně drtivá většina z nás tráví více času v autě, než koupáním mezi žraloky. Což, pochopitelně, výslednou statistiku ovlivní. Navíc, dostáváme se dnes a denně do situací, které nedokážeme předvídat a musíme na ně zkrátka reagovat. V noci o to hůře než přes den. Pojďme se na jednu pomůcku přesně pro tyhle případy podívat společně.
Objev, který může vylepšit statistiky. Zejména ty noční
Podle statistik se průměrný řidič během svého života dostane do autonehody přibližně jednou za 17 let. V České republice je každoročně hlášeno přes 100 000 dopravních nehod, z nichž několik tisíc vede k vážným zraněním nebo úmrtím, což není moc pozitivní začátek, uznávám. A máte moje slovo, že se budu snažit to otočit. Neboť tento malinko morbidní úvod byl jen oslím můstkem k představení jednoho objevu, který by do budoucna mohl morbidní statistik celkem zásadně vylepšit.
Vymysleli ho v Austrálii a pomoci řidičům má hlavně v nočních hodinách na odlehlých silnicích. V čem spočívá?Inženýři ze společnosti Tarmac Linemarkings začali natírat luminiscenční barvu na vodorovné dopravní značení. Čáry na silnicích tak na vybraných silnicích v Austrálii ve tmě září. „V rámci nového programu zlepšení bezpečnosti na silnicích v celém státě zkoušíme fotoluminiscenční značení čar, abychom zlepšili viditelnost na vybraných místech, a před zvažováním budoucích fází zkoušky vyhodnotíme účinnost,“ řekl k projektu ministr dopravy australského státu Victorie.
Vítaný pomocník pro všechny noční jezdce
Chápu, že to možná nevypadá na Nobelovu cenu za fyziku, nicméně, pokud se potkají slušně svítící světlomety (ale i velmi podprůměrné světlomety, u nich to bude užitečnější o to více) a luminiscenční osvětlení na vozovce, výsledkem bude opravdu mohutně zvýšená viditelnost. Do opravdu velké dálky, do zatáčky, na komplikované úseky silnic. Pro mnoho z nás, kdo jezdíme v noci a často se domů vracíme „na hraně”, kdy už sami cítíme, že naše oči jedou na „záložní zdroj”, to jistě bude nemalá pomůcka.
Kroku, jehož realizací byla pověřena společnost Tarmac Linemarkings, která se již pochlubila prvními dokončenými úseky, lze jistě v určitém ohledu zatleskat. Přesto se však objevily kritické hlasy, které tvrdí, že jde o zbytečné plýtvání penězi. Svítící barva totiž vyžaduje častější obnovu než běžný bílý nátěr. Kromě toho panují obavy, že barva obsahuje radioaktivní materiály. Dokonce se spekuluje, že by mohla napáchat více škody než užitku. Důvod? Ryze lidský a prostý:
Lidé zkrátka rádi zkouší něco zakázaného
Neboť se zkrátka najde vždy někdo, kdo chce „ušetřit” a pojede tedy s vypnutými světly. K čemu svítit, když svítí čáry na vozovce, že. Příklady a policejní záznamy se dají dohledat již nyní. Neb už je nahlášeno několik případů, kdy motoristé jeli v noci bez světlometů jen proto, aby viděli, jak v čáry září ve tmě. Lidé zkrátka tuze rádi zkouší nové věci, a pokud jsou ještě tak trochu ilegální, je pro některé jedince takřka nemožné odolat. To ale nic nemění na tom, že myšlenka (i její provedení) mají hodně co do sebe.
Dle mého soudu se tedy jedná o krok správným směrem, zejména když luminiscenční materiál bude primárně aplikován na úseky silnic, které se nacházejí mimo obydlené oblasti, kde není osvětlení k dispozici. Něco podobného by se velmi hodilo i na mnoha českých silnicích, které vedou začasto různými hvozdy a lesy, kde je místy složitá viditelnost i s moderními světlomety. Pokud se tedy překonají „porodní bolesti“ v podobě ceny nátěru, jeho možné radioaktivity a dalších technických komplikací, mohlo by jít o velmi důmyslný bezpečnostní prvek. Na který bychom si všichni velmi rádi a rychle zvykli. Co myslíte?