První vlaštovka sice jaro opravdu nedělá, ale první krok ke zmírnění normy EURO 7 je více než důležitý. Možná tím spíš, že na něm má zásadní podíl i Česká republika.
Ještě před několika měsíci nemyslitelné se stalo skutečností: intenzivní vyjednávání a snaha o zmírnění (v mnoha parametrech absurdně) přísnou normu EURO7 se neminulo účinkem. A může nás těšit, že Česká republika prostřednictvím Ministerstva dopravy je jedním z nejsilnějších partnerů v tomto vyjednávání, pokud ne přímo nejsilnějším. Pojdme se společně na tento vpravdě revoluční moment nyní podívat společně.
Kompromisní návrh osmi zemí nakonec uspěl
Státy Evropské unie se totiž se z velké části shodly na kompromisním návrhu, předloženém Španělskem, ohledně slabších emisních limitů Euro 7, uvedly v pátek 22. srpna diplomatické zdroje. Návrh je upravenou a méně přísnou verzí původního návrhu Evropské komise na zpřísnění emisních limitů pro jiné než CO2 znečišťující látky. Především tedy oxid uhelnatý a oxid dusíku z brzd a pneumatik. Což jsou jedny z nejvíce kritizovaných a technicky nejobtížněji proveditelných kategorií celé normy.
Rozhodnutí přišlo jako výsledek snahy osmi zemí EU včetně České republiky, které se postavily proti přísnějším pravidlům. A které doložily, že automobilky jsou již nyní pod extrémním tlakem. Zejména proto aby splnily plánovaný zákaz prodeje nových automobilů s emisemi CO2 v roce 2035. Evropští výrobci automobilů tvrdí, že norma Euro 7, která má vstoupit v platnost od roku 2025, je příliš nákladná a přínosy pro životní prostředí by byly zanedbatelné.
EURO 7 v roce 2025 a konec spalovacích motorů v roce 2035 nedávaly smysl
Generální ředitel Renaultu Luca de Meo v té souvislosti řekl, že Euro 7 odvede pozornost automobilového průmyslu od přechodu na čistě elektrický pohon. A donutí automobilky investovat do spalovacích motorů, které nemají budoucnost. „Doba pro vývoj i použití motorů je zkrátka příliš krátká“, uvedl. Generální ředitel Stellantis Carlos Tavares pak zdůraznil , že návrhy povedou k vyšším cenám menších vozidel a omezí svobodu pohybu pro chudší domácnosti.
Evropská unie postupně zpřísňuje emisní limity silničních vozidel od prvního souboru předpisů, známých jako Euro 1, v roce 1992. Konečné detaily kompromisu musí být ještě schváleny na pondělním zasedání ministrů EU. Kde bude konečné stanovisko připraveno k projednání s Evropským parlamentem a Komisí. Schválení by však mělo být už jenom formalitou. Vypadá to, že Evropská unie začíná pomalu chápat, do jaké situace dostala automobilky svým překotným uváděním nové normy EURO7.
A jak je tato norma v kombinaci s koncem spalovacích motorů v roce 2035 postavila před v podstatě neřešitelnou rovnici. Uvidíme, zda bude mít popsané „zmoudření“ v orgánech EU dalšího pokračování. Jak to vidíte vy, jaký bude konec jednání o nové EURO normě? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!