Honba za nízkými emisemi vede někdy k netušeným způsobům výroby. Třeba jako v případě barev z odpadních vod. Jak se ale odstraní zápach z nových BMW?
Některé nápady vypadají na první pohled tak neuvěřitelně, že snad ani nemůžou mít reálný základ. Pak si ale uvědomíte, že se píše rok 2022, existuje něco jako Green Deal, v sídlech EU jsou slova „benzín“ a „nafta“ brána za vulgarismy a jestli chcete svoje děti učit, co to byl spalovací motor, měli byste začít právě teď. V tom kontextu se náhle nápad BMW nejeví vůbec zcestný. Spíše je divné, že s tím nepřišel někdo dřív. Voda je vzácná a bude stále víc, čističkám přísun „zdrojů“ naopak nikdy nevyschne, tak to zkusme spojit.
Mr. Leyno a produkce nových barev
A BMW v tom ale pochopitelně není samo. Není náhodou, že se pro tyto účely spojilo s dalším, pro změnu chemickým gigantem z Německa – společností BASF. Obě firmy začaly pracovat na náhradě komponentů na bázi ropy v procesu lakování alternativními a především ekologicky udržitelnými zdroji. A od toho je již kousek k využití odpadních vod. Z čističek odpadních vod, abychom byli přesnější. Má to vůbec nějaké výhody, kromě hnědé barvy zdarma a odéru, dokonale odpuzujícího vše živé?
Podle sdělení představitelů obou firem jde – překvapivě – o snížení emisí CO2. Vtipálky, poukazující na metanové emise plynoucí z plynatosti při produkci základu na nová ekologická barviva hned v úvodu zarazím: nějakým zajímavým výpočtem došly obě firmy k tomu, že takto lze ušetřit až 40% emisí CO2. A to jak sami uznáte je tak zásadní číslo, že to zkrátka nejde ignorovat. I když asi nebude každému vonět. Třeba se ale ke každému autu přibalí sada vonných stromečků a vše bude vyřešeno.
Frau Braun a úspora energií
A dnes opravdu není apríla a tento článek není důsledkem horkého počasí a úpalu autora. Nikolivěk. Když si jenom představíte, jaká ohromná množství vody tečou denně do všech čističek odpadních vod, musí vám být jasné, že minimálně přemýšlet o tom, co by s tím šlo ještě eventuelně podniknout nemusí být vůbec od věci. A že zrovna k výrobě barev? A proč ne? Proces lakování a všechny související operace jsou tak náročné na vodu, že se to vcelku nabízí.
Nicméně pochopitelně nemusíme mít obavy, že by se nová BMW nabízela v jediné barvě – hnědé. Jakkoli jde v posledních letech speciálně u této značky o barvu velmi populární, jak dokládají i naše fotografie. Vyčištěná voda z čistíren odpadních vod, která sice ještě není pitná, ale pro technologické účely samozřejmě plně dostačující je zkrátka ekonomicky i ekologicky natolik zajímavým artiklem, že jí nešlo přehlédnout. Ani chemiky, ani výrobci automobilů. Jaké oblíbené to máte s oblíbenými barvami vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!