Osmičková řada byla v hiearchii BMW vždy něčím zcela výjimečným, CSL modely pak ztělesňovaly ultimátní odlehčení a úpravy pro maximální výkony.
Osmičková řada je u BMW vždy vyhrazena něčemu speciálnímu. Modely 840/850 z 80. let minulého století patřily k naprostým vrcholům nejen u bavorského výrobce, ale i mezi celou automobilovou produkcí. Osmiválcové (840i) a dvanáctiválcové (850i) Grand Tourery ztělesňovaly to nejlepší, co jste v dané kategorii mohli mít. Pro mnohé s ohledem na svoji cenovku zůstalo jenom u snů, ta hrstka šťastlivců si pak mohla užívat sloganu „Freude am Fahren“ denně a plnými doušky.
„Šestka“ se nikdy pravým GT nestala
S nástupem nového designového směru u BMW a příchodem Chrise Bangla převzala otěže sportovních kupé znovuzrozená šestková řada, kterou jste ve vrcholné verzi 650i mohli mít také s dvanáctiválcem. Mnohem častěji jste však potkávali osmi– a šestiválcové modely, naftovou 640d nevyjímaje. „Šestka“ však byla vždy spíše kompaktním kupé 2+2 než opravdovým Grand Tourerem. A to i při tom, že „kompaktní“ je v tomto případě velmi relativní pojem. Pochopitelně, je to BMW, není to Opel Tigra nebo Ford Puma.
„Osma“ byla krom technické dokonalosti i určitým druhem společenského statusu, přijet večer před divadlo v devadesátých letech ve své vlastní 850CSi znamenalo jediné: něco jste opravdu dokázal a leccos si můžete dovolit. A to stejné platí i pro současnou, poslední generaci osmičkové řady. I ona je skvělou kombinací prestiže, špičkového komfortu a pochopitelně sportovních výkonů, ve verzi Competition (0–100 km/h za 3,0 sekundy) pak již v levelu supersportů. Ostatně zhlédněte náš videotest právě M8 v této verzi.
M8 CSL jako Drákula na čtyřech kolech
A verze M8 CSL? Ta by ve svých výkonech měla jít ještě dále, zrychlení by se tedy mělo dostat pod 3 vteřiny. Přestavba má zahrnovat nový body kit a aerodynamické prvky. Vůz bude vybaven novými prahy a křídlem z uhlíkových vláken, dostane i nový nárazník. Kupé má nový masivní difuzor, stejně jako další koncovky výfuku. A co je na něm možná nejpoutavější na první pohled, jsou krvavě rudá světla vpředu. Že by upíří varování všem slabším? Zmizte mi z cesty, koušu…
Samotná zkratka CSL je z německého „Coupé Sport Leichtbau“, což asi netřeba překládat. Z ne tak dávné paměti můžeme připomenout třeba M3 E46 CSL‚ která měla (mimo jiné) i karbonovou střechu. V době, kdy se karbonem zdaleka tak „neplýtvalo“, jak je tomu v dnešní době. A byla sice lehká, ale také patřičně drahá. Oboje platí i o nové M8 CSL, pochopitelně. S cenou přes 200 000 dolarů (asi 4,2 milionu korun) má jít o jedno z nejdražších BMW. Už se nemůžeme dočkat detailnějších informací i záběrů.