Nové modely BMW na naftu budou vypadat stejně jako elektromobily. To je vskutku „dobrá“ zpráva pro všechny

Nový design automobilů BMW má být nakonec určen pro všechny druhy pohonu, včetně spalovacích motorů. Což jenom odhaluje nynější problémy mnichovského výrobce.

i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Možná bych mohl začít tím, jak si BMW váží svých klientů a nerozlišuje mezi tím, jestli někdo preferuje spalovací motor, hybridní pohon nebo nechá rovnou svoje auto pohánět bateriemi a elektromotorem. A jak se snaží přistupovat ke všem těmto skupinám majitelů jejich vozů stejně. Ostatně za to, kde BMW nyní je, vděčí především (respektive jedině) „petrolheadům“, tedy nadšencům do spalovacích motorů a aut. Jenže celé to je nakonec možná úplně jinak. Pojďme se na to každopádně podívat společně.

Neue Klasse pro všechny? Tak trochu z nouze ctnost

A ačkoli jsem založením bytostný (a životní) optimista, v tomto případě bych celou situaci neviděl takto pozitivně. Jistě, BMW si svých klientů cení, pochopitelně, stejně jako si cení jejich tučných kont. Mít nové BMW střední a vyšší třídy byl vždy poměrně citelný finanční výdaj. Nicméně nahlíženo optikou dnešní doby, která (k překvapení některých a potvrzení názoru jiných) v celé nahotě ukázala, jak mizivý je zájem o současné elektromobily, aniž byste k nim dostali dotaci, to spíš vypadá na snahu minimalizovat škody.

iZdroj fotografie: MIchal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Němcům došla trpělivost s elektromobily a „zařízli“ dotace ze dne na den. Je čas elektrické šílenství ještě zastavit? Průšvih je to i tak kolosální

A zřejmě i ušetřit. Ano, všechny nové modely BMW budou sdílet nový design a celá „Neue Klasse“ si tak bude velmi podobná. A pokud je toho nového na vás příliš, vězte, že to není vynález BMW z roku 2024. Naopak, Neue Klasse má v historii BMW dlouhou tradici a založil ji hned první model 1 500 z roku 1961, který pro BMW znamenal zásadní úspěch. Troufnu si ale tvrdit, že kdyby se prodeje elektromobilů vyvíjely jinak, než se vyvíjí, tak dojde na citelné odlišení. A „Neue Klasse“ zůstane exkluzivně jenom pro ně.

iZdroj fotografie: BMW

Kdyby se elektromobily prodávaly podle plánu, o jejich design by se nikdo nedělil

BMW by jinak bylo samo proti sobě. Již roky deklaruje, jak budoucnost bude pouze elektrická, přesněji elektromobilní. S tím asi nelze než nesouhlasit, otázkou ale zůstává, nakolik blízká (případně vzdálená) ona budoucnost bude. A kdyby to náhodou dnes vypadalo jinak, než to vypadá, a elektromobily by se (za nemalé peníze) prodávaly jak teplé žemle na krámu, jsem si zcela jist, že BMW by postupovalo přesně opačně. A vytvořilo třeba něco jako „Neue Elektro Klasse“.

iZdroj fotografie: BMW

Jak to vidím já: 3 opravdu fatální chyby EU, kvůli nimž je automobilová Evropa tam, kde je. Tedy v koncích

Aby jasně ukázalo, kam mají zákazníci směrovat platby ze svých účtů. Jenže všechno je jinak. Elektromobily ve stávající, dnešní podobě nikoho nelákají, minimálně ne za ceny, za které se nabízí. A to jsou často ještě ceny „v mínusu“, kdy na nich výrobci prodělávají již v okamžiku prodeje. Přesto prodeje stagnují a celý evropský autoprůmysl je v krizi, jakou si ještě před dvěma lety nedokázal nikdo představit ani v nejhorších nočních můrách. Vyzdvihovat v takové situaci elektromobily jejich jedinečným designem by byla cesta do pekel.

Adrian Van Hoydonk nemá moc velký prostor k manévrování

Své o tom nepochybně ví i šéf designu BMW Group Adrian Van Hoydonk. Ten oznámil, že všechny budoucí modely německé společnosti budou mít stejný „vzhled a pocit“ – bez ohledu na typ pohonné jednotky. To neznamená nic menšího, než že všechny vozy dostanou vzhled zvaný Neue Klasse Design.

Adrian Van Hooydonk

Jistě, mohou existovat určité proporční rozdíly navenek a trochu uvnitř. Velký důraz na elektromobily, tyto technologie a designový jazyk přeneseme do celého produktového portfolia, včetně našich spalovacích vozů. Zákazník to nebude mít těžké – každý dostane nové, moderní BMW a může si vybrat systém pohonu.“

Jiný charakter, podobný vzhled

Příští generace vozů BMW si tedy budou nejen navzájem podobné. Vozy budou sdílet stejné high-tech prvky a nabídnou téměř identický uživatelský zážitek bez ohledu na to, co je pod kapotou. A zákazníci si tak budou moci vybrat systém pohonu, aniž by museli řešit rozdíly ve vzhledu. Van Hooydonk zdůrazňuje, že zážitky pro řidiče, jako je širokoúhlý displej a další atrakce, patrné ostatně z některých vizualizací v galerii k tomuto článku, budou k dispozici v každém novém voze BMW. 

iZdroj fotografie: BMW

Vše nasvědčuje tomu, že prvním modelem se spalovacím motorem, který dostane jazyk Neue Klasse, bude chystaný model X5. Toto SUV se má objevit na trhu v roce 2026. Dříve by se měla objevit menší iX3, elektrická verze menšího SUV. V roce 2026 můžeme očekávat sériovou verzi sedanu Neue Klasse. A v příštích dvou letech čtyři nové elektromobily. Do té doby můžeme přemýšlet, jak to vlastně BMW myslelo. A jestli si nechtělo jen zachovat tvář (i tu designovou) v nelehké době. Co myslíte?

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články