Německá automobilka BMW přišla s novým způsobem, jak obejít postupné rušení dieselových motorů. Postačí k tomu několik drobných vylepšení.
Německý automobilový výrobce BMW spolu s odborníky ve společnosti Garrett chtějí prodloužit působení naftových motorů na automobilové scéně. Podle dostupných informací je ve hře nová technologie, jež umožní zvýšit jejich účinnost a výkon, ale zároveň také snížit velmi řešené a přísné emise. Mělo by se jednat o změnu v turbodmychadlu, které bude mít dva stupně VNT. Takovéto turbo se už nyní používá u nových naftových motorů nejnovějších verzí BMW B57 o objemu 3,0 l.
Aféra Dieselgate výrazně přispěla k omezení naftových motorů
Naftové motory postupně ztrácí svou oblíbenost kvůli jejich emisím. Velký podíl na celkovém stavu těchto motorů má i aféra německé automobilky Volkswagen, která velice přispěla k jejich postupnému konci. Přes to všechno se po celém světě stále najde velký počet řidičů, kteří touží po právě naftou poháněném motoru.
Někteří výrobci automobilů se snaží jejich přání vyjít vstříc. Zkoušejí vyvinout novou technologii, jež by je udržela při životě, a tak vyhověla nejen současným, ale i budoucím přísným předpisům EU vůči emisím. Mezi takové výrobce se řadí také BMW, který přichází s převratným nápadem.
BMW bude problém řešit pomocí nových vylepšených částí
Možným řešením se ukázaly některé nové a efektivnější komponenty. BMW je právě jedním z výrobců, kteří by chtěli zachovat dieselové motory za každou cenu. Z toho důvodu se rozhodli, že přepracují svůj nejlepší vznětový motor tak, aby vyhovoval nejnovějším předpisům Evropské unie.
Této pohonné jednotce o objemu 3,0 litru bude napomáhat lehký hybridní systém, který bude mít 48voltový spouštěcí generátor. Ve výsledku sníží spotřebu paliva, přidá trochu výkonu, ale především zlepší rozsah zatížení motoru. Tím se také upraví vzniklé emise.
Výsledkem bude nižší spotřeba i produkované emise
Další úpravou nového motoru by mělo být dvoustupňové turbodmychadlo s variabilní geometrií. To by mělo mít za následek zvýšení výkonu a snížení spotřeby, tedy i škodlivých emisí. Výrobci chtějí turbodmychadlo upravit tak, že do sběrného výfukového potrubí přidají sedm portů. Z toho šest bude namontováno na výfuku a jeden na recirkulaci výfukových plynů (systém EGR). Od tohoto vylepšení si slibují, že bude zvyšovat kontrolu nad změnami tlaku sání a výfuku.
Navíc ještě přibude elektronicky řízený obtokový ventil turbíny, který funguje ve spojení se dvěma akčními členy VNT. Ten bude mít za úkol zvýšit odezvu motoru. Výhodou bude lepší reakce plynu a dodávka točivého momentu.
Kromě emisí budou ještě další výhody, které ocení řada řidičů
Mezi další výhody bude patřit například zlepšení posilovače při nízkých otáčkách. Motor dosáhne lepší pracovní účinnosti a vyššího rozsahu. Spolu s těmito výhodami bude také lépe využitý systém EGR. Dojde i ke snížení produkce škodlivých výfukových plynů vypouštěných do atmosféry.
Ve výsledku bude třílitrový motor BMW B57 produkovat výkon 250 kW a točivý moment 700 Nm. Bude montován do modelů 740d xDrive, X5 xDrive 40d nebo X6 xDrive 40d. Uvedené motory budou splňovat i ty nejpřísnější normy Euro 6d.