Pomalá jízda začíná být zdrojem stále většího počtu dopravních nehod, takže ji v Británii začali kvalifikovat jako jeden z přestupků.
Loudavá jízda je porušením pravidel už i v České republice a hrozí za ni pokuta až několik tisíc korun. Britský Daily Star přinesl informací, že pomalá jízda je stejné dopravní riziko jako chování řidičů označovaných za piráty silnic. Britské statistiky jasně dokazují, že řidiči pomalou jízdou způsobují stále více dopravních nehod, při nichž dochází ke zraněn či dokonce úmrtí. Velká Británie ji proto zařadila mezi přestupky a doufá, že se řidiči poučí.
Dva extrémy se stejným rizikem pro jízdu
Data a statistiky hovoří jasně – jen loňský rok přinesl kvůli pomalé jízdě nehody, při kterých bylo vážně zraněno 26 lidí, lehce 132, a dva lidé bohužel nepřežili. Problém přitom není ani tak v počtech, ale v jejich pravidelném růstu rok za rokem. Dle statistiků je už teď zřetelné, že letošek přinese opět nárůst, což je důvod silnějšího zaměření pro úřady i policii. Naštěstí už obě tyto instituce v tomto ohledu konají.
Pomalu jedoucí řidiči jsou policií kontrolování a britské úřady pro ně zavedli pokutu ve výši 1000 liber, což je bezmála 30 000 Kč. A aby toho nebylo málo, přidávají se k tomu ještě tři trestné body do karty řidiče. Po celé Británii také začaly přibývat značky nikoli s maximální, ale s minimální povolenou rychlosti, a nejčastěji jsou k vidění na nájezdech nebo sjezdech z dálnice. A k jakým situacím vlastně dochází, že právě pomalu jedoucí řidič způsobí vážnou nehodu?
Zcela jednoduchý mechanismus ohrožení
Pomalá jízda řidiče je obvykle příznakem toho, že si za volantem není jistý sám sebou (možná mu chybí řidičské zkušenosti) a na silnici tudíž výrazněji zmatkuje. Jeho projevy tak v mnohem větší míře vyvolávají řetězovou reakci, protože další řidiči za ním musí výrazně, a hlavně nečekaně brzdit. Dále jej předjíždí v nesprávném okamžiku a celý úsek provozu se tak kvůli jednotlivci stává výrazně nepředvídatelným, což ale obvykle nehrozí u zkušených řidičů.
Česká legislativa na pomalou jízdu myslí také, i když ne konkrétně. Paragraf 18 říká, že „řidič nesmí omezovat plynulost provozu, hlavně bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním“. Podle vyjádření policejního prezidia ovšem není stanoveno, co je vlastně pomalá jízda, a je tedy třeba vycházet z obecného úsudku a hlavně konkrétní situace provozu. Pomalá jízda je každopádně podobně nebezpečná jako ta rychlá.