Němci vzali Hyundai a stvořili z něj první pořádný elektromobil. Tesla se může jít zahrabat

Dynamické schopnosti automobilů Tesla nedávají spát jejich konkurenci. Vanwall je se svým kompaktním hatchbackem Vandervell jedním z nich – a nenechal nic náhodě.

i Zdroj fotografie: Vanwall
i Zdroj fotografie: Vanwall
i Zdroj fotografie: Vanwall
i Zdroj fotografie: Vanwall
i Zdroj fotografie: Vanwall
i Zdroj fotografie: Vanwall
i Zdroj fotografie: Vanwall
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Krom všech těch srdceryvných ekologických příběhů, kterými se nás marketing Tesly snaží přesvědčit ke koupi a otevření naší peněženky, se Tesle musí nechat jedna věc: jejich vozy, zejména ve špičkových verzích, vynikají opravdu působivým zrychlením a celkově skvělou dynamikou. Teslu Model S Plaid si kvůli zrychlení pravděpodobně nikdo nekupuje, nicméně je asi příjemný pocit vědět, že v této disciplíně si „podám“ v podstatě kohokoli. Až na výjimky. O jedné takové je pak tento článek. Německý tým inženýrů pro vytrvalostní závody vzal Hyundai Ioniq a stvořil z něj první pořádný elektromobil. Tesla se může jít zahrabat, tady je kvalita zpracování úplně jinde.

Šok ze zrychlení Tesly byl celkem velký

Přiznám se, že když jsem před lety v podstatě mimoděk zaregistroval to, že Tesla Model S umí zrychlit z 0 na 100 km/h pod tři sekundy, musel jsem uznale hvízdnout. Tahle automobilka šla popravdě vždy zcela „mimo mne“, respektuji možná Elona jako schopného byznysmena, na druhou stranu považuji celý humbuk kolem Tesly za uměle nafouknutou bublinu, která žije především z dotací na elektromobilitu a vybudovaného „kultu Tesla“. Jenž třeba v kvalitě zpracování popravdě moc reálný základ nemá.

iZdroj fotografie: Vanwall

A samotný Elon a celá ekologičnost Tesly? Nejen kauza kolem převzetí Twitteru ukazuje Elona Muska jako bezskrupulózního manažera a investora, na čemž pochopitelně není nic špatného. Tak to ale pojďme přiznat a nehrajme na ekologické struny. Když dnes je již celkem zřejmé, že elektromobily nejsou (v globálu) o nic ekologičtější než běžná produkce se spalovacím motorem. V reklamních materiálech se ale pochopitelně nic o těžbě nerostů do baterií a jejich likvidaci nepíše. Chápu.

Reklama na generátor přetížení

Za to se tam můžete u modelu Plaid dočíst o zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,1 sekundy a maximální rychlosti 322 km/h. To jsou vpravdě působivé hodnoty, sahající do hájemství Ferrari, výkonných modelů Porsche nebo Lamborghini. Navíc takovéto zrychlení je na hranici fyzikálních možností daných adhezí kol. A v neposlední řadě i schopnostech posádky, už takovýto „fičák“ musí zamáčknout hlavu do opěrky a na chvíli přeskupit orgány v těle. Zajímavé číslo je jedna věc, libé (nebo nelibé) pocity věc druhá.

iZdroj fotografie: Vanwall

Přesto se najdou výrobci, jejichž motivací je mj. pokoření Tesly právě v dynamických parametrech, zrychlení v to pochopitelně počítaje mezi prvními. Německý výrobce a úpravce Vanwall se pustil do úprav korejského Hyundai Ioniq, výsledkem čehož je Vanwall Vandervell. S výkonem 580 koní a nezveřejněnou baterií umožňuje dojezd přes 400 km. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a maximální rychlost 256 km/h jsou sice menší než u Modelu S Plaid, ale na Teslu Model 3 dostačují.

Tak trochu divoký Hyundai

Cena 2 878 300 Kč vč. DPH a omezený počet 500 kusů dělá z Vandervellu exkluzivní záležitost, což je ostatně přesně to, co z něj jeho „duchovní otec“ chtěl mít. Pokud tedy máte zájem o dokonalý „sleeper“ neboli vůz disponující schopnostmi, na které opravdu nevypadá, tohle je jedna z možností. Znak „V“ vpředu můžete ostatně kdykoli vyměnit a dát namísto něj původní Hyundai. A občas se sem a tam docela pobavit. Protože od rodinného Hyundai nic takového nikdo nečeká. Přestože je na elektřinu.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Brali byste raději Vanwall, nebo Teslu? Nebo ani jedno?

Zdroj: Autocar
Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články