Brzdění motorem je populární, ale má i své velké nevýhody

                   

Když se řekne brzdění, tak si každý představí jenom to, že sešlápne brzdový pedál. Je tu ale i možnost další, a to takzvané brzdění motorem, na které řada řidičů zapomíná. Přitom má své výhody, ale zároveň tu jsou i negativa. Podívejme se na obojí.

Brzdit motorem je snadné

Brzdění motorem, to není nic komplikovaného, ani náročného. Stačí jenom dát nohy z plynu a v tu chvíli už zpomalujeme právě díky motoru. Jakmile otáčky začnou klesat, zařadí se nižší rychlostní stupeň. A takt dále, až ne jedničku, téměř k úplnému zastavení. Tato metoda je vhodná třeba při sjíždění kopců, ale i při dojezdech ke křižovatkám, nebo při dojezdech na semafory.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jaké má brzdění motorem výhody?

Jako první se podíváme na klady. Určitě je třeba zmínit, že hlavními klady je to, že šetříme naše brzdy. A to v první řadě brzdové destičky, stejně jako brzdové kotouče. Tím oddalujeme interval výměny a logicky tím šetříme peníze.

U táhlých dlouhých sjezdů má brzdění motorem tu výhodu, že také naše brzdy šetříme. Dlouhé brzdění totiž způsobuje zahřívání, které nemusí mít vliv jenom na větší opotřebení, ale může se zde vyskytnout také riziko poškození.

Brzdění motorem má však výhodu také v podobě úspory paliva. Ve chvíli, kdy dáme nohu z plynu, jedeme téměř zdarma. A takto zpomalujeme a ujíždíme klidně i stovky metrů, které nás nestojí téměř nic. I to je klad této metody.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Existují i možná rizika a nevýhody

Brzdění motorem má však také negativa. V první řadě je třeba hodně předvídat a dobře odhadovat, abychom věděli, kdy dát nohu z plynu. Opomíjet nelze ani to, že podobné dojezdy mohou ostatní účastníky silničního provozu obtěžovat, jelikož se můžeme stávat určitou brzdou provozu, kdy zpomalujeme už stovky metrů.

Také nelze opomenout nutnost řazení nižších rychlostních stupňů. S tím samozřejmě souvisí i určité opotřebování převodovky, ale i rizika spojená s tím, že při podřazení mohou otáčky velmi rychle vyletět nahoru, což nemusí být pro motor úplně optimální.

Také nelze zapomínat na to, že brzdění motorem není a nikdy nebude tak efektivní, jako použití brzdy. Pokud je třeba náhlé zastavení, není jiné východisko, než brzdu sešlápnout, jelikož motorem si spíše pomáháme, ale nikdy rychle nezabrzdíme.

Co v případě automatu?

A jak je tomu ve chvíli, kdy nemáme manuál, ale automat? I u něho je brzdění motorem možné. Jenom je třeba přepnout vůz do manuálního režimu, což řada aut umožní. Někdy se může onen manuální režim označovat také režimem Sport. U starších vozidel se lze setkat i s označením čísly 1, 2, 3…, což jsou stupně určené právě pro klesání.

Jelikož postupně přichází i doba elektromobilů, nabízí se otázka, jak motorem brzdit v tomto případě. I tady je odpověď jednoduchá. Pomocí rekuperace, jejíž intenzitu je možné u některých elektromobilů jednoduše nastavit.

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články