Brzdit motorem, nebo vyřadit na neutrál: Co je lepší? Expert nám odpověděl a vyvrátil typický český omyl

Úspora paliva je zásadní věc, ale dnes už se to nedělá tak jako dřív. Technologie pokročila a o spotřebu se starají řídící jednotky.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Nejsem žádný spisovatel a nemám ambice myslet si, že pár let potom, co přestanu s autorskou činností, mé „dílo“ upadne v zapomnění. Zkusím ale parafrázovat „kolegu“ Shakespeara a zeptám se: „Brzdit, či nebrzdit, to je to, oč tu běží.“ A teď už bez pokusů o nadsázku, přímo k tématu brzdění motorem. Otázka, zda je lepší při jízdě z kopce zařadit neutrál, nebo brzdění motorem, je mezi řidiči dlouhodobě diskutovaným tématem. Starší z nás si jistě pamatují časy, kdy se s vozy s karburátorem běžně jezdilo na volnoběh, zejména při jízdě z kopce.

Karburátor v autě už dnes asi nikdo nemá, tím je vše dané

Vzpomínám si, že strýc, se kterým jsem jako kluk jezdil na výlety, vždy při jízdě z kopce vyřazoval rychlost. Tak, aby auto jelo „na neutrál“ a šetřilo palivo. Ptal jsem se strýce na důvod. On byl skutečný expert, uměl opravit jakékoli auto. A vždy říkal: „Halíř k halíři, spořím benzín, jasný, spratku?!“ Tato filozofie byla tehdy běžná, ale dnes se na ni nahlíží jinak. Jak to tedy skutečně je? Jak se technologie vyvinuly a jaký způsob je v současnosti efektivnější? V dnešní době už jsou karburátory dávnou historií. Moderní auta jsou vybavena pokročilými elektronickými řídícími jednotkami (ECU), které mají mnohem více inteligence a schopností než staré mechanické systémy.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

ECU neustále monitoruje různé faktory, jako je spotřeba paliva, otáčky motoru, rychlost jízdy a další. Dobrý, neberte mě za slovo, jsou tady třeba youngtimery. Anebo prostě staré vozy, které ještě neskonaly. Nicméně moderní automobily svými systémy dokážou efektivně řídit spotřebu paliva a optimalizovat provoz bez toho, aby řidič musel mít tuhle věc na paměti. Díky těmto systémům dnes už není nutné vyřazovat na neutrál. Není nutné pokoušet se jezdit tak, aby se šetřilo palivo. Pokud jde o úsporu paliva, je dnes účinnější brzdění motorem než archaická jízda na neutrál. Při brzdění motorem se přívod paliva do motoru automaticky zastaví.

5 z 6 řidičů platí za benzín a naftu víc, než musí. Patříte mezi ně? Víme, jak v létě snížit spotřebu

To znamená až nulovou spotřebu paliva. V moderních vozech, když se řidič rozhodne sundat nohu z plynu a nechá zařazený rychlostní stupeň, elektronika vozu jednoduše zamezí vstřikování paliva do motoru. A auto jede v režimu brzdění motorem. Výsledkem je, že vůz zpomaluje přirozeným způsobem, bez jakéhokoliv „plýtvání“ palivem. Tento systém je nejen ekonomický, ale i ekologický. V praxi tedy znamená, že pokud jedete z kopce s autem, které má zařazený rychlostní stupeň, vaše spotřeba paliva je na nule, a tím klesají i emise.

Dnes se o přísun paliva do motoru starají řídicí jednotky

Na druhé straně, když jedete na neutrál, motor stále běží na volnoběh. To znamená, že spotřebovává určité množství paliva, aby udržel minimální otáčky. I když se to může zdát jako malý rozdíl, v dlouhodobém měřítku je to nesrovnatelné. Nejenže tedy jízda na neutrál není ekonomičtější, ale může dokonce vést k vyšší spotřebě paliva v porovnání s brzděním motorem. Já jízdu z kopce na neutrál nedoporučuji ještě z jednoho důvodu. Vlastně ze dvou. V obou jde ale o bezpečnost. Jízda na neutrál je totiž nejen méně efektivní z hlediska spotřeby paliva, ale může také představovat bezpečnostní riziko v rámci ovladatelnosti vozu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Když máte řazení na neutrál, ztrácíte možnost rychlého zrychlení. Nemůžete jen tak šlápnout na plyn, a to může být problém v krizových situacích. Musíte napřed zařadit. Navíc správný rychlostní stupeň. A může se stát, že ve stresu přetočíte motor. Nebo ho podtočíte, a auto nepojede. Když je vůz v neutrálu, máte méně kontroly nad jeho dynamikou. V situacích, kdy je třeba rychle akcelerovat, například při předjíždění nebo při vyhýbání se překážce, vám zařazený rychlostní stupeň dává mnohem větší flexibilitu.

S nohou mimo pedál je řidič méně flexibilní a reaguje pomaleji

Další výhodou brzdění motorem je, že tento způsob zpomalení vozidla je plynulejší. Snižuje riziko zablokování kol. Na mokré nebo kluzké vozovce je to zvláště důležité, protože při brzdění motorem klesá také riziko smyku. Brzdění motorem tedy nejen šetří palivo, ale zajišťuje i lepší kontrolu nad autem. A bezpečnost podruhé, jde o brzdy. Tady se bavíme jak o bezpečnosti, tak ale také o udržitelnosti a nižším opotřebení. Už víte, kam směřuji? Brzdění motorem šetří brzdový systém vašeho auta. Když používáte brzdový pedál při každém zpomalení, dochází k opotřebení brzdových destiček a k přehřívání brzdového systému.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

To může vést ke ztrátě účinnosti. Pozor v zimě, když jedete dolů z hor! Při dlouhých sjezdech z kopců je brzdění motorem nezbytné, aby se předešlo přehřátí brzdového systému. Když auto brzdí motorem, brzdové destičky i brzdová kapalina se méně zahřívají. To znamená, že brzdový systém bude lépe fungovat. A bude mít delší životnost, čili člověk ušetří. Existují ale případy, kdy jízda na neutrál může mít smysl, například při dojíždění k rušné křižovatce. Tehdy můžete využít „plachtění“ vozu a ušetřit palivo. Byť i v těchto případech moderní auta často využívají optimalizační systémy. Za mě závěrem: z praktického hlediska je asi dnes jasné, že brzdění motorem je efektivnější, bezpečnější a šetrnější k vašemu vozidlu než jízda na neutrál. Nebo to vidíte jinak?

A co vy? Brzdíte motorem, nebo vyřazujete na neutrál?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články