Může řidič, který právě vyšel z autoškoly, sednout za volant autobusu a vozit cestující? Podle některých kontroverzních návrhů ano.
Svěřit svůj život do rukou řidiče autobusu musí každý, kdo do prostředku veřejné dopravy dobrovolně usedne. Někdo jezdí pouze autem, jiný zase dojíždí dnes a denně do školy či práce autobusem tam a zpátky. U našich nejbližších sousedů mají aktuálně dost velký problém. V Polsku se totiž rozběhla debata o možnosti povolit osmnáctiletým řidičům řídit autobusy a vozit cestující. A to ze zcela pragmatických důvodů.
Řidičů je nedostatek, zoufalá situace vyžaduje zoufalé řešení?
Kontroverzní myšlenka pochází od Polského svazu zaměstnavatelů veřejné dopravy, který ji navrhuje jako reakci na stále se zhoršující problém nedostatku pracovníků v oblasti veřejné dopravy. Věc není lokálního charakteru, ojedinělá. Problém nezaznamenávají pouze ve velkých městech, ale i v menších městských centrech a mezi meziměstskými dopravci. Hlavním důvodem této situace jsou výdělky.
Řidič městského autobusu si vydělává průměrně v přepočtu 17 500 Kč až 25 000 Kč měsíčně. Ačkoliv se to může zdát jako slušný plat, stále více kandidátů na profesionální řidiče volí jinou cestu. Namísto řidičského oprávnění skupiny D pro autobusy se rozhodují pro získání řidičského průkazu C+E pro nákladní vozy s přívěsem. Řidiči na mezinárodních trasách totiž mohou vydělávat až 50 000 Kč měsíčně.
Polský svaz zaměstnavatelů veřejné dopravy navrhuje snížení věkového limitu pro získání řidičského oprávnění skupiny D z 21 na 18 let. Toto opatření by mohlo pomoci nalákat mladé lidi k tomuto povolání a zvýšit počet dostupných řidičů. Je to ale správný přístup? Kritici se obávají, že povolení osmnáctiletým řidičům řídit autobusy by mohlo přinést rizika. Klíčovou otázkou je, zda mladí řidiči budou schopni řídit autobusy s cestujícími a reagovat na nečekané situace na silnici.
V ČR byl návrh na snížení věkové hranice také. Neprošel
Každý asi musí uznat, že osmnáctiletý řidič nemá tolik zkušeností, kolik by na řízení autobusu plného cestujících potřeboval. A zcela racionálně, je rozdíl způsobit nehodu a být sám ve svém malém hatchbacku, anebo za volantem autobusu plného cestujících. Jaká je situace u nás? Shodou okolností letos proběhly podobné ambice jednoho z poslanců. Až tak, že se dostal návrh do hlasování Poslanecké sněmovny.
Sněmovna letos v červnu jednoznačně odmítla snahu poslance Stanislava Blahy z ODS o rozvolnění zákazu jízdy kamionů v neděli. A možnost řízení autobusů už od 18 let. Dnes je to 21 let. Výjimka by měla být pro mladší řidiče na trasách do 50 km. Tak to funguje v Německu nebo ve Skandinávii. Blaha argumentoval „alarmujícím nedostatkem řidičů“. Návrh nebyl nakonec podpořen a byl zamítnut.