Čínské automobilky nás položí na lopatky, ale jejich auta budete chtít i vy

Když se jeden z největších čínských výrobců rozhodne, že se v Evropě prosadí, je schopen pro to udělat v zásadě cokoli. Třeba zlevnit cenu hybridů na úroveň benzínové „klasiky“.

i Zdroj fotografie: JustAnotherCarDesigner / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: JustAnotherCarDesigner / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: Togg
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Jedna z nejvíc dynamických čínských automobilek a zřejmě jediná, která opravdu dokázala nahnat strach Elonu Muskovi a jeho Tesle, je BYD. Neboli „Build Your Dream“, přeloženo velmi volně jako „Splň si svůj sen“. Nevím, nakolik si právě tohle opakují její zákazníci každý večer před spaním, co však vím poměrně jistě, že zrovna BYD je ukázkovým případem toho, jak to dopadá, když si Evropa nechá proklouznout ne jednu, ale hned deset šancí. A totálně jí ujede vlak. Pojďme se na to podívat společně.

Z továrny na baterie se stal gigant v elektromobilech

BYD, jakkoli je to pro mnoho Čechů zatím neznámá značka, je ve skutečnosti lídrem celého čínského automobilového zázraku. Hongkongská společnost, již založil bývalý univerzitní profesor Wang Chuanfu a která původně začala vyvíjet baterie v roce 1995, se totiž hodlá stát globální velmocí na trhu s elektrickými vozidly. S ohledem na to, že právě BYD je ukázkovým příkladem toho, jak Čína a čínské automobilky dokázaly ovládnout celý řetězec výroby automobilů (od výroby baterií po stavbu EV), není důvod o tom jakkoli pochybovat.

BYD byla totiž původně továrnou na baterie a má v jejich technologii a výrobě nemalý náskok. Mimochodem je dodává i Tesle, což je obzvlášť pikantní. Z baterií se však postupně dostala do pozice lídra ve výrobě elektromobilů a je vyhlášená zvládnutím výroby opravdu složitých tvarů karoserie, dokonalou technikou ukrytou uvnitř a schopností se velmi rychle adaptovat na poměry trhu. Elon Musk na jednom veletrhu uvedl, že pokud někdo porazí Teslu, bude to právě BYD.

Ceny za plug-in hybridy podobné cenám za klasické verze

Že se mu tak naprosto dokonale podařilo předpovědět i vlastní prohru, mne nicméně pobavilo. Měl totiž pravdu. Data nelžou: v posledním čtvrtletí loňského roku BYD prodalo 526 000 EV, Tesla 484 000. Elon tahle čísla zřejmě neslavil. V Evropě však BYD velmi rychle pochopila, že s čistě elektrickými vozy nebude slavit největší úspěchy, s ohledem na konzervativní nastavení evropského trhu a jeho ochlazení po konci dotací ve většině zemí, v té největší – Německu – pak speciálně.

iZdroj fotografie: BYD

Plánuje tedy prodávat svoje plug-in hybridy v Evropě v zásadě za stejné ceny, jaké mají její konkurenti u vozů se spalovacími motory. A být tak bližší spíše cenám v nižších patrech než cenám za plně elektrická vozidla, uvedl nejvyšší představitel automobilky. A jakkoli se BYD dosud soustředil na prodej elektromobilů na baterie v Evropě, uvede v tomto roce na trh plug-in hybrid středního SUV Seal U DM-i, neb se snaží využít rostoucí poptávku po PHEV.

Továrna BYD za (slovenskými) humny

Společnost na to příští rok naváže dalším, novým modelem PHEV, řekl Michael Shu, výkonný ředitel BYD Europe, na čtvrtečním summitu Financial Times Future of the Car Summit. Již v prosinci uvedl, že otevře svou první evropskou továrnu na osobní automobily v maďarském Szegedu. Kde se budou vyrábět plně elektrická vozidla a plug-in hybridy pro evropský trh. „BYD zahájí provoz ve svém maďarském závodě před rokem 2026,“ řekl Shu v březnu pro Automotive News Europe, aniž by uvedl přesné datum.

iZdroj fotografie: BYD

Škoda to může zabalit? Za hranicemi se na tuzemskou automobilku chystá silný čínský protivník, sází na revoluční auta

Shu na Future of the Car Summit řekl, že BYD má za cíl stát se předním výrobcem elektrických vozidel v Evropě. „Jsme přesvědčeni, že bychom mohli být ve vedoucí pozici do roku 2030,“ řekl. BYD by také mohl otevřít centrum výzkumu a vývoje v Evropě, které by doplnilo továrnu na automobily. Čínské značky zvažují výrobu v Evropě, částečně proto, aby zmírnily napětí kvůli vyšetřování EU ohledně podpory Pekingu pro výrobu elektromobilů v Číně.

Plug-in hybridy pod palbou kritiky

Prodeje plug-in hybridů v Evropě vzrostly v prvním čtvrtletí o 10 procent na 253 864, v čele s Volvem XC60, Fordem Kuga a Mercedesem GLC. Prodeje plug-in hybridů táhnou převážně prémiové značky, které se rozhodly nahradit naftu hlavně u větších vozů. Plug-in hybridy a dieselové pohony představují způsob, jak snížit spotřebu paliva a emise CO2. Technologie PHEV se však dostala pod palbu ekologických skupin, jež tvrdí, že jejich skutečné emise jsou vyšší než při testech.

První zpráva Evropské komise založená na monitorování v autech, zveřejněná v březnu tohoto roku, zjistila, že emise CO2 byly o 350 procent vyšší než výsledky testů. Evropská unie upraví emisní test v roce 2025, aby snížila předpokládanou vzdálenost ujetou pouze na elektřinu. A mohla by ji dále snížit v roce 2027 po analýze novějších údajů z reálného světa. Výrobci automobilů montují do novějších modelů větší baterie, aby udrželi nízké hodnoty CO2 pro PHEV podle nových pravidel WLTP.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

BYD říká, že její plug-in hybridy Dual Mode (neboli DM) se 65 procent času používají v plně elektrickém režimu. Údaj pochází z analýzy jednoho milionu vozů, které ujely celkem 9,7 miliardy km. BYD prodává v Číně pouze elektromobily a plug-in hybridy poté, co loni ukončila prodej čistě ICE pohonů. Prodeje byly v loňském roce rovnoměrně rozděleny mezi obě technologie, uvedl BYD. Značka byla v roce 2023 největším prodejcem v Číně a poprvé porazila Volkswagen.

Nízkonákladový elektromobil Seagull pro Evropu

BYD také zvažuje generální opravu malého EV Seagull, aby umožnil prodej v Evropě, řekl Shu na summitu Financial Times. Seagull byl představen na autosalonu v Šanghaji v loňském roce a od té doby se stal hitem v Číně, s cenami začínajícími pod 10 000 EUR bez daně. „Dostali jsme od našich zákazníků mnoho objednávek prostřednictvím dealerů partnera,“ řekl Shu. „Ale musíme udělat spoustu inženýrské práce.“ Evropská verze Seagull by přitom měla v Evropě stát méně než 20 000 eur (zhruba půl milionu korun v přepočtu).

K tomuto článku přispěla agentura Reuters

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Koupili byste si plugin hybrid za cenu benzínu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články