Ceny paliv jsou obvyklým a oblíbeným prostředkem všech ministrů dopravy, když je potřeba „zalátovat“ prázdnou a děravou státní kasu. A nyní je jisté, že ani tento rok nebude výjimkou.
Není to tak dávno, co jsme na těchto stránkách s povděkem kvitovali, že naše vláda snížila spotřební daň u motorové nafty o 1,50 Kč, v důsledku čehož došlo i ke snížení cen na čerpacích stanicích. Zlevnění malé, ale aspoň nějaké. Navíc v dnešní době, kdy s cenami zvláště potravin zkouší prodejci trpělivost zákazníků již drahnou dobu, je každé (i malé) zlevnění vítané. Také to byl určitý „signál“ ze strany vlády, že situaci vnímá. Signál však skončil. Proč? Pojďme se na to podívat společně.
Jedny z nejnižších cen paliv v Evropské unii
Jak se dá dočíst na webu Ministerstva financí, Senát dne 31. 7. 2023 schválil novelu zákona o spotřebních daních, díky které dojde k návratu sazby spotřební daně z motorové nafty na původní výši 9,95 Kč za litr, a to s účinností od prvního dne měsíce po vyhlášení zákona. Jinými slovy, ode dneška, 1. srpna 2023. To je poměrně rychlý proces, ale jakmile jde o příjmy do státní kasy, dá se rychlost pochopit. A motoristé a daně z paliv se pohybují na žebříčku oblíbenosti všech ministrů financí velmi vysoko, to je nad jiné zřejmé.
Jezdíte, tak budete platit. Co na tom, že všechno kolem se vám zdražilo, nafta bude zkrátka jednou z dalších dražších věcí. Slovy ministra: „Hlavním důvodem dřívějšího návratu k původní sazbě daně je výrazný pokles ceny motorové nafty pro řidiče v České republice, která byla v dubnu jednou z nejnižších v celé Evropské unii. V kontextu hledání úsporných opatření v rámci konsolidačního balíčku tímto krokem o jednotky miliard vylepšíme hospodaření státního rozpočtu už letos,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura.
Každý ministr financí ocení „rychlé prachy“
Zdržím se komentářů na téma konsolidačních balíčků, nicméně dovolil bych si panu ministrovi oponovat, co se „jedné z nejnižších v celé Evropské unii“ týče. Kdo jste letos cestovali k moři, potvrdíte mi, že i v relativně drahém Chorvatsku (relativně oproti roku 2022, kdy ještě nebylo v eurozóně) se dal bez problémů natankovat litr benzínu zhruba za 33 Kč, litr nafty pak za 30 Kč. Podobné to pak bylo ve Slovinsku. Pokud tedy země, kde by na palivech mohli opravdu vydělávat (k moři dojet musíte a domů také), se dokáží „krotit“, proč ne my?
Pro odpověď se můžeme opět podívat na web Ministerstva financí: „Konkrétně tato změna letos přinese státnímu rozpočtu 727 mil. Kč za každý měsíc účinnosti původní sazby daně, o dalších 73 mil. Kč pak každý měsíc vylepší rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Tato změna tak celkově ušetří státu do konce roku až 4 miliardy korun.“ Jinými slovy, máme vás motoristé rádi, protože ač se vám to z té půldruhé koruny nezdá, do konce roku nám přinesete (jenom na tomto zdražení!) 4 miliardy. A ty se nám, jářku, ještě budou hodit.
Snížení cen na stojanech pozvolné, zdražení bleskové
Abychom si rozuměli: dokážu pochopit, že státní kasa připomíná Punkevní jeskyni v Macoše, stejně tak hluboká, jako prázdná. A dokážu pochopit, že se musíme uskrovnit. Přesto: jsou ty 4 miliardy opravdu tak důležité, abychom si všichni, kdo jezdíme tankovat, zase museli povzdechnout? Protože rychlost, s jakou pumpaři zdraží, se blíží té, s jakou Lewis Hamilton projíždí cílovou páskou ve Velké ceně Belgie. Nebo se mýlím? Jak vidíte zdražení na stojanech vy? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!