Zkušení řidiči znají chyták, díky kterému nemusí přezouvat na zimní pneumatiky. A ušetří hodně peněz

Výměna letních pneumatik za zimní a za několik měsíců to stejné naopak je proces, který netěší mnoho řidičů. Přitom existuje finta, jak se mu zcela legálně a bezpečně vyhnout.

i Zdroj fotografie: MIchal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Letos přišla zima, alespoň v podobě nečekaně nízkých (a nejen ranních) teplot, poměrně brzy, a jakkoli do „dne D“ stanového zákonem jako nejzazší termín pro přezutí na zimní pneumatiky zbývají přesně dva týdny, nedoporučujeme nechávat věci na poslední chvíli. Znáte to. Dovoláte se do pneuservisu na pátý pokus, aby vám řekli, že jsou zavaleni prací a první volný termín mají v půlce listopadu. Nicméně, je tu ještě jedna možnost. Pojďme se na ni podívat společně.

Video ze sněhové haly s Octaviemi III v hlavních rolích

A přiznám se, že nemalou inspirací pro mne bylo níže přiložené video od britských specialistů na pneumatiky z magazínu Tyre Reviews. Chlápci (a dámy, pochopitelně), co jim rukama prošly tisíce a tisíce pneumatik a mají za sebou stovky testů, totiž zřejmě „něco málo“ o jednotlivých modelech pneumatik vědět budou. A celkem bych na jejich rady dal, co se obutí auta týče. Někoho živí prodej zeleniny, někdo se zabývá testováním gum. V případě volby letní/zimní pneumatiky bych tedy osobně preferoval spíše to testování.

iZdroj fotografie: MIchal Sztolár pro AutoŽivě.cz

ADAC test zimních pneu 2023: Povinné přezouvání se blíží, jen na těchto pneumatikách se vyhnete pokutě

A když se podíváte na přiložené video, které mimochodem využívá jako testovací „mulu“ Octavii III, pochopíte, proč možná není zcela nezbytné přezouvat. Na čtyřech Octaviích jsou totiž (bráno zleva) obuty tyto pneumatiky: letní Michelin Primacy, dále univerzální celoroční Michelin Climate 3, pak celoroční GoodYear 4Seasons Gen-2 a nakonec ryze zimní specialista, WinterContact TS 850 od Continentalu. Jede se ve „sněhové hale“, se stoupáními, zatáčkami a úseky vyžadujícími brzdění.

Celoroční pneu bez problému stačí etalonu zimních gum

Už jen z několika prvních vteřin je patrné, že celoroční pneu bez problémů drží krom se zimními gumami Continental. Naopak Octavie zcela vlevo, obutá do letních Michelin Primacy, je na sněhovém podkladu beznadějně mimo a v podstatě se ani pořádně nerozjede. Nicméně, to hlavní sdělení je z videa celkem patrné: i na výsostně zimním prostředí, jakým sněhová dráha je, jsou celoroční gumy zcela srovnatelné s těmi zimními. Notabene s jedněmi z nejlepších, braných často jako referenční model.

Německý Auto Bild pak otestoval stejnou Michelin CrossClimate pneu v rozměru 215/65/17. A výsledek je podobný: celkově druhé místo ve svém podrobném testu. Opět, AutoBild nejsou „nazdárci“, těmto lidem prošlo za ty roky při testování rukama tolik pneumatik, že by jim Strahov byl malý. Zkrátka když i oni uznají, že to opravdu funguje, dá se tomu celkem spolehlivě věřit. Nedělají nikomu žádné PR, jejich jméno a tradice je zavazuje.

Celoroční gumy s přednostmi v klasických zimních disciplínách

Jako největší výhody zmíněného Michelinu CrossClimate3 se přitom uvádí:

  • přilnavost na sněhu,
  • brzdná dráha  a ovladatelnost na suché silnici,
  • příčný a podélný aquaplaning,
  • brzdná dráha na mokru.

Tedy v disciplínách, které jsou pro ovládání automobilu klíčové jak v zimních (sněhových), tak i v letních a „mokrých“ podmínkách.

Přičemž ekonomický profit toho celého je nemalý: za prvé to jsou samozřejmě „ty čtyři pneumatiky navíc“. Často je máme obuté na discích, to máme čtyři disky navíc. Čili za druhé. A pak je musíme také 2x za rok vyměnit, pochopitelně. To stojí čas a často i peníze. A to i v naprosto ideálním případě, kdy je máme v garáži a zvládneme celý zákrok sami (o výměně kol jsme psali třeba tady). Spousta řidičů přesto stále jezdí do pneuservisu. Tedy znovu čas. A znovu peníze navíc.

Pokud bydlíte v horách, jsou zimní pneu nutnost, pochopitelně

Takto, já pochopím, když bydlíte třeba v Jáchymově a dojíždíte denně na Boží Dar nebo bydlíte v Peci pod Sněžkou a jezdíte na naši horu hor. Pak ale stejně potřebujete ideálně Land Rover nebo něco podobného. Ale pokud bydlíte kdekoli jinde – kolikrát za rok je víc než „deset čísel“ sněhu? Odpověď je jasná. A těch pár dní a pár centimetrů sněhu Michelin CrossClimate 2 s přehledem zvládne, a navíc dodržíte i literu zákona: tyhle gumy totiž jsou určené do zimy.

A ještě jedno velmi zajímavé „zimní video“, tentokrát s tematikou pohonu všech kol. A klasickou otázkou: bude na sněhovém povrchu úspěšnější „čtyřkolka“ na letních gumách, nebo „dvojkolka“ na zimních? Odpověď je ve výše přiloženém videu, a s ohledem na to, jak sofistikovaná čtyřkolka je obří SQ7 od Audi, je to celkem na pováženou. A asi ne náhodou je se zimními pneu (a pohonem přední nápravy) maličká A1, žel již nevyráběná. Jak to vidíte vy? Nedáte letos šanci celoročním gumám?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články