Jednoduché rady a tipy, čemu se vyhnout pro delší životnost manuální převodovky vašeho automobilu.
Někteří řidiči dávají přednost manuální převodovce, jiní zase pohodlnější automatické. Řízení auta s manuální převodovkou je pochopitelně o něco složitější a vyžaduje větší cit v noze. Z různých průzkumů vyplývá, že manuální převodovku si vybírají častěji muži než ženy. U automatu je to právě naopak. Automatická převodovka je pohodlnější a řidič vůbec nemusí používat levou nohu. I přes všechny tyto výhody většina vozidel má pořád manuální převodovku. Je však důležité vědět, co dělat, abyste ji zbytečně neničili.
Řazení
Jednoduchou pomůckou pro správné řazení u manuální převodovky je poslouchání motoru. Pokud dobře slyšíte zvuk motoru, můžete správně odhadnout vhodnou dobu pro přeřazení na vyšší nebo nižší převodový stupeň. Každý vůz s manuální převodovkou má tři pedály. Na levé straně je spojkový pedál, uprostřed brzda a vpravo plyn. Když u řazení uslyšíte hlasitý chrastivý zvuk, znamená to, že špatně mačkáte a pouštíte spojkový pedál a dochází k broušení zubů převodovky.
Řadicí páka
Prostřednictvím řadicí páky se dá jednoduše zařadit požadovaný rychlostní stupeň. Jednotlivé rychlostní stupně se u různých značek automobilů mohou nacházet na jiném místě. Většina vozidel má schéma řazení přímo na řadicí páce. Neutrál se u všech vozidel nachází uprostřed. Každý řidič si však brzy na svůj vůz a jeho rychlostní stupně zvykne a zvládá řazení bez sledování řadicí páky.
Při změně rychlostního stupně je nejprve nutné sešlápnout spojkový pedál až na podlahu. Poté je možné bezpečně zařadit požadovaný rychlostní stupeň. Následuje pomalé pouštění spojky pro plynulý přechod z jednoho převodového stupně na druhý. Pokud dojde k příliš rychlému puštění levého pedálu, vůz se zastaví. Ověřeným a účinným způsobem, jak se nejlépe naučit rozjet, je poslouchat motor a plynule přidávat plyn podle zvuku motoru.
Proč si neodkládat ruku na hlavici řadicí páky
Řadicí páka je určena pouze pro řazení jednotlivých rychlostních stupňů a rozhodně byste ji neměli používat jako opěrku pro vaše ruce. Pokud si odložíte ruku na páku a držíte ji, nebude to mít žádný vážný následek. Pokud si ale ruku odložíte a necháte ji celou vahou opřenou o řadicí páku, dojde k vyvíjení tlaku na táhla v převodovce. To způsobí nadměrné tření mezi vnitřními komponenty, jako jsou například synchrony, vidličky a ozubená kola.
Vyšlápnutý spojkový pedál při brzdění
Mnoho řidičů automaticky vyšlápne spojku při brzdění a drží ji tak až do té doby, než se automobil zastaví. Pochopitelné to je při brzdění z nižších rychlostí. Při zpomalení nebo úplném zastavení z vyšších rychlostí je však lepší na spojkový pedál nešlapat. Zařazená rychlost totiž pomáhá brzdit motorem a snižuje nápor vytvářený na brzdy. Výhodou také je, že tím dochází ke zkrácení brzdné dráhy auta.
Zařazená rychlost při stání na křižovatce u semaforu
Dnešní města jsou přeplněna vozidly, a tak jejich projíždění připomíná spíše jízdu autobusem se zastávkou na každém rohu. S tím souvisí časté řazení a vyřazování rychlostí. Mnohým řidičům se nechce tak často řadit a vyřazovat, a tak nechávají zařazený rychlostní stupeň i při čekání na semaforu. To je ovšem chyba. Dochází k nadměrnému a rychlejšímu opotřebení spojky a zkrácení její životnosti, především lamely.
Špatná volba převodového stupně
Většina lidí řadí brzo vyšší rychlostní stupně, protože pak jedou na nižší otáčky a mají menší spotřebu paliva. Zařadit nejvyšší rychlostní stupeň v případě, že auto není dostatečně rozjeté a rychlost správně nechytne, není zrovna to nejlepší pro převodovku ani motor. Daleko lepším řešením je nabírat rychlost a také řadit na vyšší rychlostní stupně postupně.