Červené čáry místo bílých, které známe desítky let. Co znamenají pro řidiče a proč se teď začínají objevovat?

Jde o změnu barvy, a tudíž i o změnu pravidel? Zákon mluví jasně a porušovat zákaz plné čáry se nevyplácí.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Už jste to viděli? Ne, pokud jste nejeli směr Pyrenejský poloostrov. Ve Španělsku nedávno začali testovat nové červené pruhy. Jsou na vozovkách, zejména v oblasti Andalusie. Například na úseku silnice A-355 směrem na Malagu vznikl čtyřkilometrový úsek, kde červený pruh odděluje jízdní pruhy. Co to znamená? Značení má jasně dávat najevo jedno, že tady se nepředjíždí. Podle mě je barevná komunikace s řidičem často účinnější než tradiční zákazové tabulky. Prostě proto, že nový vizuální prvek člověka rychleji zaujme.

Policie má jasno, plná čára se nesmí, s výjimkami, přejíždět

Tohle prostě nikdo nepřehlédne. Cílem tohoto opatření je zjevně snížit množství riskantních a zakázaných předjížděcích manévrů. Zejména v místech se zhoršenou viditelností. A pokud se tento dopad, pozitivní dopad skutečně prokáže, uvidíme, co bude. Myslím, že by nebylo překvapením, kdyby se červené čáry začaly objevovat i v dalších zemích. Nemusíme se obracet jen ke Španělsku. Své o tom ví i Policie ČR. Ta už roky apeluje na řidiče, aby neriskovali. Policie opakuje, že plná čára nefunguje. A to ani v místech, která jsou nebezpečná, ať už kvůli nepřehledným horizontům, nebo zatáčkám.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Plzeňská Jehlárenská

Neodradí řidiče od toho, aby při jízdě riskovali a na těchto místech předjížděli. Potvrdila to nejedna dopravně bezpečnostní akce. Během akcí desítky policistů kontrolují dodržování předpisů, často s jejich prací pomáhá policejní vrtulník. Záběry jsou pak nekompromisně nezvratné. Právě ze vzduchu se daří dokumentovat, jak řada řidičů předjíždí na plné čáře. Policisté jim pak ukládají blokové pokuty ve výši téměř desítek tisíc korun. My v redakci AutoŽivě s předjížděním na plné nesouhlasíme. Tohle ne, jde o zbytečný risk.

Čára není zeď, tvrdí řidiči, kteří riskují a záměrně ji ignorují

V takových souvislostech se pak nabízí otázka. Je barva opravdu tím, co nám může zachránit život? Anebo za pácháním nehod stojí především ignorace řidičů? Těch, kteří i přes tradiční značení riskují předjíždění v zakázaných úsecích. Myšlenkou výrazné barvy je tedy upoutat pozornost řidičů. Připomenout jim nebezpečí předjíždění v oblastech se špatnou viditelností. Ačkoli test červených čar stále probíhá, mohly by se skutečně rozšířit do dalších zemí. Pokud výsledky definitivně prokážou pokles nehodovosti.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jinými slovy, na pruhy v dopravě se klidně můžete začít připravovat. I když se u nás v dohledné době neobjeví, je možné, že se s nimi setkáte, když pojedete na dovolenou. Porušení zákazu předjíždění je ve Španělsku již přísně trestáno, běžné sankce jsou pokuty a odebrání řidičského průkazu. Ani u nás to není bez trestu. Porušení zákazu předjíždění je jedním z největších přestupků. Pokuta na místě je 4 500 až 5 500 Kč. Pokuta ve správním řízení je samozřejmě vyšší, a to 7 000 až 25 000 Kč. Řidič pak dostane ještě šest trestných bodů.

Aplikace je jednoduchá, tak proč to nevyzkoušet i u nás?

Zkusil jsem v grafických programech vyzkoušet, jak by takové značení vypadalo u nás. Proč ne, umím si to představit. Co si o předjíždění na plné čáře myslíte vy? V komentářích pod článkem budu rád za jakýkoli názor. Podle zástupců evropských bezpečnostních organizací každé opatření, které zvýší naši všímavost na silnici, může zachraňovat životy. Souhlasím. Tohle je jen čára, nic složitého a drahého. Stačí vzít jinou plechovku a je to. Takže klidně s tím začněme i u nás.

Mělo by to být i u nás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články