Bodový systém 2024 je extrémně přísný: Čelíme nejvyšším sazbám pokut. 5 vteřin nepozornosti vyjde na 25 000 Kč

Varovný počet dopravních přestupků nakonec Ministerstvo dopravy přiměl k citelnému zpřísnění postihů. Některé z nich jsou však opravdu výrazně vyšší než kdykoli předtím.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Čeští řidiči zažili od Nového roku na silnicích největší změny za poslední desítky let. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích přináší nejen nové vyšší sazby pokut, ale řadu změn, které se dotýkají mladých řidičů a získávání řidičského oprávnění. Ne vždy se odborníci shodnou na zavádění některých ustanovení do zákona. V tomto případě se však navrhovatel a zákonodárce inspiroval zřejmě u okolních států, kde jsou sankce za některé přestupky podobně vysoké. Pojďme se na to podívat společně.

Výše pokut spíše jako odrazující faktor a prevence než cílená represe

Nový bodový systém má však na řidiče působit především preventivně, sazby za přestupky mají spíše odrazovat než vyloženě trestat. Jak uvedl ministr dopravy Martin Kupka, záměrem změn bylo zákon „zprůhlednit“. Není tajemstvím, že 466 000 přestupků evidovaných Policií ČR za rok 2022 bylo dostatečnou motivací k jejich zavedení. V současné době tak definuje české právo namísto pěti pouze tři kategorie přestupků. Řidič za ně může získat šest, čtyři nebo dva body. 

Dopravní přestupky, které skoro všichni nevědomky páchají. Hrozí za ně vysoké pokuty, nikdo je ale neřeší

Přehledná tabulka přestupků i s výší pokut

iZdroj fotografie: BESIP

„Při úpravě sankcí jsme vycházeli také ze statistik, které přestupky vedou k tragickým dopravním nehodám. V případě těch, které k tomu vedou, jsme se rozhodli je zpřísnit,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský.

Stále přitom platí pravidlo, že řidič přijde o řidičský průkaz, když dosáhne 12 bodů. K dosažení limitu tak stačí dva závažné přestupky nebo tři středně závažné přestupky. Mezi nejzávažnější šestibodové přestupky patří: jízda s 0,3 promile alkoholu v krvi a více, jízda na červenou, překročení rychlosti o 50 kilometrů v hodině a více (40 a více kilometrů v obci) nebo jízda přes uzavřený železniční přejezd. To jsou mimochodem právě ty kategorie přestupků, při nichž pokud dojde k nehodě, bývají jejich následky zdaleka nejzávažnější.

Jak se změnil bodový systém od ledna 2024? Je „jednoduší“ a také přísnější, vybodujete se klidně během 15 minut

ÚAMK: V Polsku za alkohol bez auta. Mohlo to být i přísnější

„V mnoha zemích jsou sazby přísnější. Například v Polsku může být od března příštího roku řidičům zabaveno vozidlo za řízení poté, co požili alkohol a měli ho v krvi. U nás měl být také rozsah trestů mnohem přísnější. Neodpovídá ani východoevropským standardům,“ argumentoval dopravní expert a mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Odmítnutí testu na alkohol nebo drogy bude velmi drahým „rebelstvím“

Kromě změn v bodování nové předpisy zvyšují i ​​tresty za některé přestupky. Pokuty za nejčastější prohřešky se možná na první pohled zdají až nepřiměřeně vysoké. Pokud se například řidič odmítne podrobit testu na alkohol nebo drogy, může nyní dostat pokutu až 75 000 Kč. Navíc taková situace zahrnuje zákaz řízení až na tři roky. A pokud celé řízení dojde až k soudnímu jednání, může řidič dostat pokutu až do výše 100 000 Kč, pokud je viníkem nehody, po které se odmítnul podrobit testu.

Alkoholik s Mercedesem brutálně sestřelil řidiče v Audi. Odplata přišla vzápětí, auto je na odpis

Zvýšení maximální rychlosti na bezpečných úsecích dálnic

Novela českého zákona také zavádí maximální povolenou rychlost na 150 kilometrů v hodině namísto současných 130 kilometrů v hodině. České ministerstvo zatím oznámilo tři vybrané úseky, podrobnosti ale neuvedlo.

„Samotné dálnice jsou nejbezpečnějším typem silnice. Vybrané úseky budou muset splňovat přísné bezpečnostní parametry a budou mít nainstalováno proměnné dopravní značení, které v případě potřeby sníží rychlost, například za nepříznivých povětrnostních podmínek nebo v hustém provozu, jako je tomu v Německu,“ zdůraznil mluvčí Ministerstva dopravy Medelský.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řidičák „na zkoušku“ u začínajících řidičů a povinnost mentora na 1 rok

Důležité změny pravidel silničního provozu se dotkly i teenagerů. Nyní mohou řídit od 17 let, ale první rok pouze pod dohledem tzv. mentora. Má se jednat o zkušené řidiče, kteří mají řidičský průkaz přes 10 let. Navíc nemohou patřit mezi ty, kteří v posledních pěti letech přišli o řidičský průkaz. Ve většině případů se bude jednat o rodiče. Každý mladý řidič může mít v registru řidičů zapsány až čtyři mentory. Mělo by se tak minimalizovat riziko „nevybouřených“ řidičů, kteří často přecení svoje síly. Rozhodně chvályhodný počin.

Video: 16letý mladík si tajně vypůjčil Toyotu Supra od svého otce. O chvíli později mu policie naměřila 190 km/h

Navíc od 1. ledna dostává začínající český řidič bez ohledu na věk dvouletý „zkušební“ řidičský průkaz. Pokud během této doby spáchá šestibodový přestupek nebo přijde o řidičák úplně, absolvuje pohovor s dopravním psychologem a školení pro začínající řidiče. Mimochodem, jak vnímáte nový bodový systém a sazebník pokut vy? Je jeho výše dostatečná, nebo byste některé ještě zpřísnili? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články