Češi jsou novým levným SUV fascinováni: Brzy zaplaví celou zemi, koupí si ho i váš soused. Škodovka by se měla obávat

Mimořádně povedený model největší světové automobilky dnes a denně dokazuje, že je schopen zatopit jakémukoli soupeři. S aktuální prodejní cenou pak jde o jasný šlágr trhu.

i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

I když se automobilový průmysl ještě plně nevzpamatoval z krize, čísla začínají opatrně ukazovat jisté zlepšení. Za 11 měsíců roku 2023 se v Čechách prodalo 206 297 osobních vozů, což je oproti 192 087 prodaným vozům za celý rok 2022 příjemný vzestup. Jde o data českého Sdružení dovozců automobilů, ze kterých vyplývá, že celkový o nárůst bude pravděpodobně vyšší než 10 procent. Autosalony mají z tohoto trendu jistě radost, a to nejen mezi dominantními fleetovými zákazníky. Na jedno úspěšné SUV v Čechách se nyní pojďme podívat společně.

SUV ve statistikách prodejů jasně vedou

Při pohledu na modely nejčastěji volené v jednotlivých registracích se už dá mluvit o šílenství po SUV. V první desítce nejprodávanějších vozů je polovina modelů SUV a to navíc jen proto, že Škoda nabízí osvědčenou „trojkombinaci” Octavia/Fabia/Scala a je s ní zdaleka nejúspěšnější. To je ale spíše české specifikum, v zemích kolem nás je invaze SUV ještě výrazně citelnější. Jedním z těch, které v českých prodejích vylétly jako kometa, pak nabízí Toyota.

Nafta je mrtvá, ať žije diesel. Toyota má velké plány a vzkaz pro EU: „Ještě nekončíme, dámy a pánové!“

Což je vcelku očekávatelné, největší světová automobilka má s terénními modely desítky let dlouhou tradici a v podstatě definovala hned tři segmenty, které nějakým způsobem v terénu fungují: mezi opravdovými, odolnými off roady bude Land Cruiser řady 70 navždy legendou, ostatně novou várku vozů si před několika dny převzala i česká Horská služba. Toyota je také pojmem v terénních pick-upech, na Hilux a další modely by všichni správní mudžahedíni přísahali minimálně pětkrát denně. Možná i šestkrát.

Jedním ze zakladatelů kategorie SUV je právě Toyota

A nejinak je tomu u zmíněné kategorie SUV: byla to právě Toyota, která před 30 lety (!!!) přišla s tehdy revoluční „RAVkou”, neboli modelem RAV4. Kompaktní auto v třídveřové i pětidvéřové variantě vynikalo vrcholně nadčasovým řešením a položilo základy pro všechny dnešní SUV-pokračovatele. Mimochodem, pokud první generaci potkáte na silnici, užasnete, jak neuvěřitelně kompaktní je to model. Speciálně krátká, třídveřová verze vypadá skoro jako z hračkárny. A vadilo to někdy někomu? Shodneme se, že na 99% nikoli.

iZdroj fotografie: Toyota

A právě ve šlépějích původní „RAVky” jde nový Yaris Cross, který v kompaktní karoserii přebírá leccos z odkazu svojí „prababičky”. Není potřeba stavět zbytečně „nabobtnalá” a do všech rozměrů přetékající vozidla, pro pohodlnou dopravu 4 osob (v nouzi i pěti) stačí zcela auto na půdorysném rozměru Yarisu. Který s verzí Cross dostal přesně ty správné míry: ani moc, ani málo. Zkrátka ideál pro rodinu, sportovně založené jednotlivce, styl vyznávající páry. Tabulka prodejů v ČR ostatně hovoří jasně:

Prodeje
2023
Procento
celkem
Pořadí
celkem
Prodeje
2022
Procento
celkem
Pořadí
celkem
RozdílPodíl k roku
2022
Toyota YARIS CROSS27511.33 %1412770.72 %281474215.43 %
Zdroj: SDA ČR
iZdroj fotografie: Toyota

Oproti minulému roku došlo k více než dvojnásobnému zvýšení nových registrací (2 751 oproti 1 277), Yaris Cross se tak stává jedním z prodejních tahounů celé Toyoty. Aktuálně je navíc k dispozici za akční cenu 485 000 korun (Yaris Cross Active ve verzi Dynamic Force) s pohonem předních kol a motorem o objemu 1,5 litru, dosahujícím výkonu 125 koní při průměrné spotřebě 5,9 litru na 100 km. Což popravdě nejsou špatné hodnoty, ani výkonu, ani spotřeby. K nim si ještě jako bonus můžete přičíst vyhlášenou spolehlivost Toyoty.

A čím může kontrovat Škoda? Nejmenší Kamiq v akční výbavě Selection se nabízí od 479 000 Kč, nicméně s tříválcem 1,0 TSI o výkonu 95 koní. Tady je tedy Toyota o značný kus napřed. Jak to vidíte vy, přijde vám kompaktní SUV japonského výrobce za takovou cenu jako výhodná nabídka? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií

Brali byste Yaris Cross za takovou cenu?

Zdroj: Toyota, SDA
Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články