Mimořádně povedený model největší světové automobilky dnes a denně dokazuje, že je schopen zatopit jakémukoli soupeři. S aktuální prodejní cenou pak jde o jasný šlágr trhu.
I když se automobilový průmysl ještě plně nevzpamatoval z krize, čísla začínají opatrně ukazovat jisté zlepšení. Za 11 měsíců roku 2023 se v Čechách prodalo 206 297 osobních vozů, což je oproti 192 087 prodaným vozům za celý rok 2022 příjemný vzestup. Jde o data českého Sdružení dovozců automobilů, ze kterých vyplývá, že celkový o nárůst bude pravděpodobně vyšší než 10 procent. Autosalony mají z tohoto trendu jistě radost, a to nejen mezi dominantními fleetovými zákazníky. Na jedno úspěšné SUV v Čechách se nyní pojďme podívat společně.
SUV ve statistikách prodejů jasně vedou
Při pohledu na modely nejčastěji volené v jednotlivých registracích se už dá mluvit o šílenství po SUV. V první desítce nejprodávanějších vozů je polovina modelů SUV a to navíc jen proto, že Škoda nabízí osvědčenou „trojkombinaci” Octavia/Fabia/Scala a je s ní zdaleka nejúspěšnější. To je ale spíše české specifikum, v zemích kolem nás je invaze SUV ještě výrazně citelnější. Jedním z těch, které v českých prodejích vylétly jako kometa, pak nabízí Toyota.
Což je vcelku očekávatelné, největší světová automobilka má s terénními modely desítky let dlouhou tradici a v podstatě definovala hned tři segmenty, které nějakým způsobem v terénu fungují: mezi opravdovými, odolnými off roady bude Land Cruiser řady 70 navždy legendou, ostatně novou várku vozů si před několika dny převzala i česká Horská služba. Toyota je také pojmem v terénních pick-upech, na Hilux a další modely by všichni správní mudžahedíni přísahali minimálně pětkrát denně. Možná i šestkrát.
Jedním ze zakladatelů kategorie SUV je právě Toyota
A nejinak je tomu u zmíněné kategorie SUV: byla to právě Toyota, která před 30 lety (!!!) přišla s tehdy revoluční „RAVkou”, neboli modelem RAV4. Kompaktní auto v třídveřové i pětidvéřové variantě vynikalo vrcholně nadčasovým řešením a položilo základy pro všechny dnešní SUV-pokračovatele. Mimochodem, pokud první generaci potkáte na silnici, užasnete, jak neuvěřitelně kompaktní je to model. Speciálně krátká, třídveřová verze vypadá skoro jako z hračkárny. A vadilo to někdy někomu? Shodneme se, že na 99% nikoli.
A právě ve šlépějích původní „RAVky” jde nový Yaris Cross, který v kompaktní karoserii přebírá leccos z odkazu svojí „prababičky”. Není potřeba stavět zbytečně „nabobtnalá” a do všech rozměrů přetékající vozidla, pro pohodlnou dopravu 4 osob (v nouzi i pěti) stačí zcela auto na půdorysném rozměru Yarisu. Který s verzí Cross dostal přesně ty správné míry: ani moc, ani málo. Zkrátka ideál pro rodinu, sportovně založené jednotlivce, styl vyznávající páry. Tabulka prodejů v ČR ostatně hovoří jasně:
Prodeje 2023 | Procento celkem | Pořadí celkem | Prodeje 2022 | Procento celkem | Pořadí celkem | Rozdíl | Podíl k roku 2022 | |
Toyota YARIS CROSS | 2751 | 1.33 % | 14 | 1277 | 0.72 % | 28 | 1474 | 215.43 % |
Oproti minulému roku došlo k více než dvojnásobnému zvýšení nových registrací (2 751 oproti 1 277), Yaris Cross se tak stává jedním z prodejních tahounů celé Toyoty. Aktuálně je navíc k dispozici za akční cenu 485 000 korun (Yaris Cross Active ve verzi Dynamic Force) s pohonem předních kol a motorem o objemu 1,5 litru, dosahujícím výkonu 125 koní při průměrné spotřebě 5,9 litru na 100 km. Což popravdě nejsou špatné hodnoty, ani výkonu, ani spotřeby. K nim si ještě jako bonus můžete přičíst vyhlášenou spolehlivost Toyoty.
A čím může kontrovat Škoda? Nejmenší Kamiq v akční výbavě Selection se nabízí od 479 000 Kč, nicméně s tříválcem 1,0 TSI o výkonu 95 koní. Tady je tedy Toyota o značný kus napřed. Jak to vidíte vy, přijde vám kompaktní SUV japonského výrobce za takovou cenu jako výhodná nabídka? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!