Češi se z nového levného SUV zblázní. Váš soused si bude závistí rvát vlasy, až zjistí, co je uvnitř

SEAT se pomalu začíná profilovat jako výrazná značka koncernu, jeho divize Cupra sklízí úspěchy a ani v ekologii se Španělé nenechají zahanbit. Zvlášť, když se inspirují od Čechů.

i Zdroj fotografie: Seat
i Zdroj fotografie: SEAT
i Zdroj fotografie: SEAT
i Zdroj fotografie: SEAT
Další 0 fotografie
                   

Nemusíte si zrovna kupovat nejnovější Volvo EX30, jehož interiér je takřka celý provedený z recyklovaných (nebo přírodu nezatěžujících) materiálů, abyste získali lepší pocit ve vztahu k životnímu prostředí. Španělská značka, stojící aktuálně na „žebříčku prestiže“ rozhodně citelně níže než švédský výrobce, se totiž rozhodla k podobnému kroku. Navíc má hodně velkou spojitost s naším chvályhodným chováním, jímž začínáme být v Evropě proslulí. Důvod k národní hrdosti? Vypadá to tak. Pojďme se na to podívat společně.

Češi se v ekologii nemají za co stydět

Češi jsou (kromě pití piva a dalších méně prospěšných aktivit) totiž evropskými přeborníky ještě v jedné věci: v třídění odpadů. Více již z materiálů společnosti EKO-KOM:

„Každý v Česku loni v průměru vytřídil 42 kilogramů papírů, plastů, skla, kovů a nápojových kartonů. To nás řadí na 6. místo v žebříků srovnávající státy EU. Podle studie je Česko dokonce zemí s jedním z nejlevnějších a nejefektivnějších systémů třídění a recyklace. Ministerstvo životního prostředí připravuje další zpřísňování podmínek a chce finanční postihy pro ty, kdo odpad netřídí.
Češi mají k dispozici více než 272 tisíc barevných kontejnerů na třídění, které se nacházejí v průměru necelých 100 metrů od domova, tedy jen dvě minuty chůze. Ještě v roce 2000 to přitom bylo více než čtvrt kilometru. I to je důvodem, proč Česko patří k evropským rekordmanům v třídění – podle statistiky třídí odpad 72 procent Čechů.“

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Symbolem plastového odpadu byla a je PET láhev od nápojů

Likvidace „petek“ je přitom jednou z největších výzev ekologického hospodářství, stejně jako jsou tyto lahve jedním z nejvíce znečišťujících prvků třeba v mořích. Zcela nečekaně – a nutno dodat, že inspirativně i pro ostatní výrobce – se k této problematice postavil španělský SEAT. Právě v tomto měsíci začíná s výrobou mimořádných sérií svého nejmenšího SUV Arona a malé Ibizy. Oba modely dostanou speciální verzi výbavy s názvem Marina Pack, kde již v názvu je cosi s mořem jasně definovaného.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tato výbavová verze totiž dostane čalounění sedadel z materiálů Seaqual Yarn. Jde o speciální materiál pocházející z recyklace plastů vytěžených např. ze Středomoří. Všechny podlahy a koberce modelů Ibiza a Arona budou navíc vyrobeny z materiálu Label blue by Borgers pocházejícího ze zpracování mořského odpadu. Tak silné využití recyklace společností SEAT je možné díky pokračování spolupráce s iniciativou Seaqual, na které se obě strany domluvily v roce 2022.

Dvě gorily z BMW si šly vyřídit účty s řidičem SEATu. Pěstní útok za bílého dne končil překvapením

2 miliony PET láhví z moře ročně

Obě společnosti navíc podporují vývoj inovativních řešení a aktivit na ochranu přírodních zdrojů, zejména v oblasti Středozemního moře. Španělský výrobce zároveň zahajuje novou spolupráci s Autoneum. SEAT se tak trochu nečekaně stává první značkou v oboru, která používá recyklované materiály Label blue by Borgers. Což pomůže vytěžit ze dna oceánů více než 2 miliony plastových lahví ročně. Nesměřuje nakonec SEAT k tomu stát se „štikou“ koncernu? Po úspěchu do sportovna laděné Cupry a nynějším ekologickém kroku je možné opatrně začít uvažovat. Kdo by to ještě před několika lety řekl.

Spojení s mořem je sice u Španělů očekávatelné, ale nemohla s něčím podobným přijít třeba i Škoda? Možná by to bylo účinnější než zelené logo a všechny ekologické proklamace ohledně elektromobilů. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Další 0 fotografie

Co ekologického byste navrhli naší Škodě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články