Euro 7 umožní úředníkům EU vypnout řidičům na dálku auta, když v reálném čase poruší předpisy

Blížící se termín nové emisní normy Euro 7 vyvolává vážné obavy o to, nakolik tato změní celý automobilový průmysl. Česká republika vytáhla do boje jako jedna z prvních.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Blížící se norma EURO 7 s sebou kromě údajných razantních ekologických vylepšení přináší také změny, které drtivou většinu motoristů zřejmě nepotěší. Pokud se tedy s nějakým autem vybaveným podle normy EURO 7 vůbec setkají. Zdražení automobilů a možný zánik levných a dostupných vozidel zřejmě povede k tomu, že mnozí budou muset volit spíše ojetý, než nový automobil. Navíc vám mohou vaše auto na dálku klidně i vypnout. Ptáte se jak? Pojďme se na celou věc podívat.

Proti ekologii nejsou výhrady. Proti ekologickému šílenství naopak značné

Dlouho očekávaná norma EURO 7 je v zásadě „na spadnutí“ a pokud opravdu začne v roce 2025 platit v té podobě, v jaké je nyní připravena, způsobí to podle mnoha odborníků možná více škody, než užitku. A teď nechci jakkoli rozporovat ekologickou motivaci toho celého projektu. Abychom si rozuměli: já zcela chápu, že staré diesely z roku 1995 (nemluvě o starších) nemají na silnicích v zásadě co dělat a když mne předjede nějaký jinoch s „s tédéíčkem v čipu“ a zavalí mne sazemi, jímá mne hrůza.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A chápu i Gretu, záběry tajících ledovců a ledních medvědů bez potravy nejsou nic, co by někoho těšilo. Na druhou stranu vím, že moderní spalovací motory udělaly za poslední roky neuvěřitelný pokrok a jejich aktuální verze podle posledních verzí normy EURO 6d se od klasických motorů starých více než 10 let liší poměrně zásadně. V číslech? Níže přikládáme tabulku emisních norem pro naftové motory od normy EURO 1 do normy EURO 6.

NormaCO (g/km)NOx (g/km)PČ (g/km)HC + NOx (g/km)
EURO 13,16x0,181,13
EURO 21,00x0,08**0,70*
EURO 30,640,500,050,56
EURO 40,500,250,0250,30
EURO 50,500,180,0050,23
EURO 60,500,080,0050,17
Zdroj: Wikipedia

Jak je patrné, kupříkladu emise oxidu dusíku jsou v EURO 6 oproti EURO 4 na třetinové úrovni, pevné částice na pětině. V EURO 7 jsou ale speciálně u vznětových motorů pro užitková vozidla hodnoty, které jsou podle odborníků na hranici měřitelnosti. Jak například uvádí české Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP, chybí i metodologie pro měření NH3 (amoniaku), PN10 (pevných částic), NMOG (bezmetanových organických plynů) nebo HCHO (formaldehydu) ve vozidlech.

Extrémní hodnoty v extrémním čase. Zn. ideál

Krom extrémních hodnot, v některých případech stávající technologií těžko dosažitelných, stejně jako změřitelných, je dalším problémem normy EURO 7 termínová blízkost. Standardně se na splnění nových parametrů z nové emisní normy poskytoval termín zhruba 5 let, aby výrobci byli schopni vyvinout, vyzkoušet a do výroby zavést nové technologie, které se pak dostaly do prodeje s novými automobily k datu zahájení platnosti nového „EURA“.

Evropská komise ohlásila první verzi EURO 7 původně na rok 2019, pak se termín posouval po kvartálech a letech (3Q 2021, 1Q 2022, 3Q 2022), až nakonec byla finální podoba zveřejněna v listopadu 2022. Nicméně, stále ne celá. Je poněkud absurdní, že finální hodnoty povolených emisí CO2 pro nákladní automobily budou známy pravděpodobně v den, kdy vyjde tento článek, tedy 14.2.2023. Termín zavedení normy se však nezměnil vůbec, stále platí rok 2025.

Český ministr v jámě lvové

Nejen s ohledem na tento nesoulad jednal minulý týden ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v Bruselu s eurokomisařem Thierry Bretonem, známým to „jestřábem“ a aktivním zastáncem konce spalovacích motorů a přechodu k elektromobilitě. Přes latentní skepsi náš Čechů k vládní garnituře (v zásadě jakýchkoli politických složení a barev) je možná dobře, že i tady se začínají ozývat hlasy rozumu. A navíc přichází z Čech, donedávna předsednické země celé sedmadvacítky.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR

„Požadavky by měly být upraveny tak, aby bylo možné zajistit jejich plynulé splnění, v návaznosti na probíhající technologický vývoj, odpovědný přístup ke správě veřejných rozpočtů a pokud možno bez zásadních sociálních dopadů na společnost. Cesta k ještě šetrnějším autům musí být sjízdná a nepoškozovat evropský autoprůmysl,“ zdůraznil ministr Kupka. Co dodat? To by bylo rozhodně skvělé. Navíc, norma EURO 7 skrývá další, opravdu zajímavé „vychytávky“.

Velký bratr ve své životní roli. Mr. Orwell, tohle vás nenapadlo

Jednou z nich je možnost regulovat, zda plug-in hybridní automobily při vjezdu do bezeemisních zón pojedou skutečně na elektrický pohon, nebo se jen „schovají“ za svojí „EL“ registrační značku a k pohonu využijí spalovací motor. Ostatně je veřejným tajemstvím, že pro nemalé procento uživatelů je pořízení plug-in hybridu jen cesta k daňovým a dalším výhodám plynoucím z nízkoemisních vozidel, svůj automobil však nedobíjejí a používají jej více méně jako běžné vozidlo se spalovacím motorem.

iZdroj fotografie: Hyundai

S normou EURO 7 by se jim mohlo stát, že jim příjezdy do bezemisních zón (kam by se jinam hladce dostali) zůstanou zapovězeny. „Velký bratr“ z EK by pomocí tzv. geofencingu (stanovení polohy) a ze zjištěných dat o aktuálním provozním režimu vozu mohl na dálku omezit jízdu, pokud byste do emisní zóny vjeli na spalovací motor. Dokonce bude možné zjistit, v jakém stavu nabití je baterie vašeho plug-in hybridu a jestli umožňuje další, bezemisní kilometry.

Opravdu chceme takovýto dozor?

Zdá se vám to „přitažené za vlasy“? Nám naopak zcela vůbec. Technicky to je proveditelné zcela bez problémů. Jak uvádí britský Autocar, Toyota se domnívá, že geofencing ovlivní všechna hybridní auta vyrobená po 1. červenci 2025, kdy vstoupí v platnost norma EURO 7. Případně, že jej budou muset instalovat ti, kteří se rozhodli přizpůsobit svá vozidla normě EURO 7G. Ať tak či onak, jedno je jisté: s novou normou EURO 7 se život dost promění. Co myslíte, jakým směrem to bude? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jak to vidí AutoŽivě.cz

Zcela souhlasíme s nutnou (a nedokladnou) změnou životního stylu nás všech ve prospěch zlepšení podmínek života na Zemi. Současně se ale domníváme, že nynější drakonická opatření vůči osobní dopravě jsou v rozporu s tím, co mají tyto změny vlastně přinést. Pokud totiž opravdu výrobci přestanou vyrábět menší a dostupné automobily s ohledem na to, že se jim jejich výroba zkrátka nebude vyplácet, není to asi to, co bychom od jakékoli ekologické normy čekali.

A na případné zániky firem/subdodavatelů na konto snížené poptávky také pravděpodobně nejsou to, co bude Evropa v roce 2025 potřebovat. Tak trochu to připomíná ono pověstné „vylití dítěte i s vaničkou“. Chceme čistší ovzduší a lepší životní prostředí, na tom se zcela diskuse shodneme.

Ale chceme se k tomu dopracovat pokud možno bez existenčních problémů, které pochopitelně navrhovatele podobných norem, stejně jako evropské úředníky příliš netrápí. Jejich určité odtržení od reality vede ve finále k tomu, že výrobcům automobilů jsou předkládány pravidla, podle nichž se dá velmi těžko vyrábět cokoli se spalovacím motorem.

V důsledku toho na celé „ekologizaci“ vydělají nějvíce autobazary (lidé budou kupovat starší, dostupné automobily) a autoservisy (místo investice do nových se budou snažit co nejdéle udržet při životě svoje stávající vozidla). Je tohle opravdu cesta k lepší ekologii osobní dopravy? Obávám se, že nikoli.

Pojďme tedy doufat, že nejen česká stopa v Bruselu nakonec povede k tomu, že rozsah/platnost nových norem nebudou takové, aby ve finále působily více škody, než užitku. 

Jak byste reagovali, kdyby vám vypnuli na dálku auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články