Jedinečná šance na zrušení zákazu spalovacích motorů: Poprvé v historii je v rukou českých občanů. Co to znamená?

Rok před plánovanou revizí tzv. Greendealu a deset let do plánovaného konce spalovacích motorů se naskýtá šance na celkovou změnu. A Češi v ní mohou hrát nemalou roli. Opravdu?

i Zdroj fotografie: Edda Dietrich / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

V době psaní tohoto článku zbývá jen několik málo hodin od zlomového data, kdy se začne psát rok 2025 – a do zákazu spalovacích motorů tak bude zbývat přesně 10 let. Tedy doufejme, že to nakonec dopadne jinak. Máloco si osobně přeju více, než aby tento nesmyslný zákaz padnul. Letošní volby do Evropského parlamentu navíc tak trochu „přehodily výhybku“ a dříve schválené věci a usnesení mají možná novou šanci na zrevidování a změnu termínů. Jak je to možné? Pojďme se na to podívat společně.

Evropská lidová strana možná naslouchá „hlasu lidu“

Evropská lidová strana (EPP), největší frakce v Evropském parlamentu, totiž před časem oznámila, že by ráda revidovala pravidla pro snižování emisí CO2 u nových aut. S jasným cílem: Umožnit prodej nových aut se spalovacími motory i po roce 2035, pokud budou jezdit na syntetická paliva. Což ale neznamená, že natankujeme naftu ze sudu někde v tmavém koutě JZD. Všechna taková auta by musela být vybavena systémem, který by zabránil tankování obyčejného benzínu nebo nafty. Budiž.

Ministr dopravy Kupka: Demonstraci Čechů proti emisní normě Euro 7 vnímám jako projev selského rozumu

Jinými slovy, pokud tato budou do té doby dostupná a nebudou stát „nesmysl“, jako stojí nyní. Nebo pokud se nestane jiný technologický či ekologický „převrat“, v jehož důsledku bude možné zákaz revidovat, zrušit nebo alespoň zmírnit. Zatím jsou syntetická paliva pouze hypotetickou technologií, jež by mohla zachránit stávající automobilový průmysl před nutným kompletním přechodem na elektromobilitu. A to, že se v nich angažuje poměrně zásadním způsobem například Porsche, je vcelku jasné: 911 je zcela zásadním zdrojem příjmů, a 911 na baterie by zřejmě nenadchnula.

Kdy, když ne teď? A kdo, když ne Evropané?

Letošní volby do Evropského parlamentu posílily strany, které chtějí debatu o spalovacích motorech znovu otevřít. Konzervativní postoje, touha po postupnějším přechodu na ekologická řešení a trocha zdravého selského rozumu – to všechno je teď na stole. Evropská komise už předtím souhlasila s výjimkou pro e-paliva po roce 2035. Ano, pod tlakem Německa. Toho samého Německa, jemuž se nyní autoprůmysl, zdroj hlavních příjmů, sype jako domeček z karet. Mimo jiné i kvůli tomuto zákazu. Zvláštní ironie, není-liž pravda?

Porsche našlo způsob, jak zachránit auta se spalovacími motory před elektrifikací

Nicméně se syntetickými palivy to, alespoň dosud, není tak jednoduché. „Dneska se zvládne technologicky leccos, ale ve srovnání s výrobou klasických fosilních paliv, a dokonce klasických biopaliv bude výroba těch syntetických energeticky několikanásobně až mnohonásobně náročnější. Na elektřinu to bude strašně náročné,“ řekl Radiožurnálu docent Pavel Šimáček, odborník na paliva z Vysoké školy chemicko-technologické. Litr za 200? Možná jsme ještě levní.

iZdroj fotografie: Porsche Press
Továrna Porsche na syntetická paliva v Chile

Malá republika s poměrně velkým vlivem

A co s tím mohou udělat Češi? Kupodivu ne málo. Česká republika je totiž v Bruselu v této oblasti docela dosti vidět, a hlavně slyšet. Ministr dopravy Martin Kupka z ODS si v Bruselu vybudoval pověst diplomata, který umí jednat. Nedávno se mu podařilo zmírnit normu EURO7, která by jinak mohla menší automobilky úplně poslat do kolen. Můžete celou ODS proklínat, můžete mu mít za zlé sto a jednu věc, ale toto je zkrátka neoddiskutovatelný fakt. Byl to právě mj. Kupka, kdo před lety inicioval všechna jednání k zmírnění EURO7.

Ministerstvo dopravy ČR varuje: EURO7 přinese více škody než užitku a způsobí ztrátu pracovních míst. Češi se musí obrnit

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR

A pak je tu Filip Turek a jeho Motoristé sobě. Vcelku zajímavá partička, ale cíl mají jasný. A jakkoli se mi samotný Filip Turek může s doutníkem v ústech a siláckými proklamacemi jevit všelijak, Jaguary miluji stejně jako on a snahu o zrušení zákazu s ním mám také společnou. A díky němu teď mají čeští (nejen) motoristé v Bruselu svůj hlas, což je jedině dobře. Můžeme tedy jen doufat, že se to opravdu podaří. Ostatně, jak to vnímáte vy?

Máme šanci promluvit do dění v Evropě díky novému složení parlamentu? A povede se aspoň trochu zmírnit zákaz spalovacích motorů? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Povede se zmírnit nebo zrušit zákaz spalovacích motorů? Co myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články