Diktovat z Bruselu okolním zemím, co mají a nemají dělat někdy možná funguje, ale někdy opravdu nikoli. Přechod na elektro do několika let je dokonalou ukázkou druhé možnosti.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.
Úvodem malá kontrolní otázka: kdyby se zítra jen třetina aktuálně provozovaných aut v České republice otočením kouzelného prstenu „proměnila“ na elektromobily, a večer se připojily k dobíječkám, aby ráno mohly vyjet, co se stane s naší přenosovou soustavou? Možná to raději nechtějme vědět. Ale buďme zcela v klidu. Ta auta by se stejně nikam nepřipojila. Neměla by totiž kam. To jen v Bruselu, v prémiových kancelářích hledí z oken ven do ulic a sní, jaké by to celé bylo úžasné. Pojďme je na chvíli probudit ze sna a podívat se, jaká je realita.
Současná kapacita soustavy nebude elektromobilům stačit
Podle zástupců energetických společností může kapacita přenosových a distribučních sítí být příčinou nedostatku volné kapacity pro přijímání vyššího počtu elektromobilů a jejich nabíjení. Popravdě, to není až tak objevné sdělení, v Čechách v roce 2023. V současné době se však pracuje na rozvoji elektrické infrastruktury, aby byla česká elektrická síť dostatečně přizpůsobena náročným požadavkům nových technologií elektromobility. Shrňme si to: víme, že až to celé nastane, může to být „fičák“. A my nechceme „fičák“. Tak s tím zkusíme něco udělat.
A další otázka nemůže, než zavánět lehkou ironií: opravdu jste si (jsme si) všichni jisti, že budeme nakonec jezdit v elektromobilech? Chápu, je to otázka za miliardu dolarů a v sídle VW by mně s ní asi defenestrovali z nejvyššího patra jejich správní budovy, což by popravdě zažít nechtěl nikdo. Poměrně vysoká je ta budova. Nicméně, jestli se naše Ministerstvo průmyslu a obchodu pouští do rozsáhlých úprav přenosové soustavy v roce 2023, tak by možná mohlo být jisté, že to má smysl.
Energetické společnosti i vláda se snaží. Bude to stačit?
Vláda i energetické společnosti sice aktivně podporují rozvoj elektrické infrastruktury v České republice, ale to ještě neznamená, že to je ta jediná správná cesta. V roce 2020 byla například snížena daň z převodu nemovitostí pro nákup elektromobilu a byl zaveden příspěvek na nákup elektromobilů. Zatím jen pro firmy a organizace. I přes to všechno je však kapacita elektrické sítě momentálně omezená a tato limitace brání jejímu plnému využití. Pochopitelně – sleva na dani kabely nerozšíří.
Energetické společnosti pracují na řešení tohoto problému, včetně plánovaného rozvoje distribuční sítě pro elektromobily a zlepšení systémů přenosu elektřiny. Chápu, ono jim taky asi nic jiného nezbývá, blackout je velkým strašákem všech. Veškeré rozšiřování a zlepšování je však časově velmi náročné, a opravdu to nebude levné. Za současného stavu česká elektrická síť zkrátka nedokáže plně efektivně využívat kapacity stávajících přenosových a distribučních sítí při nárůstu počtu elektromobilů. Tečka.
Jezdím na benzín a nechci elektromobil. Proč mám platit rozšíření soustavy?
S tím se pojí jedna zajímavá otázka. Kdo to všechno zaplatí? Nebo, zeptejme se jinak. Pokud bude jediná koruna na výše uvedené rozšíření použita ze státního rozpočtu (a jak se dá dočíst v materiálu pod článkem, opravdu to nebude jenom koruna), a tedy z peněz nás všech, proč jí mají platit i ti, kdož s elektrifikací nesouhlasí a nemíní se na ní jakkoli podílet? Budu platit ze svých daní rozšíření přenosové soustavy pro daňově dotované elektromobily, když chci sám jezdit na naftu? To je ale opravdu neuvěřitelně „postavené na hlavu“.
Uděláme, co můžeme i nemůžeme proto, aby menšina s elektromobily mohla dobíjet své miláčky, a nám se přitom doma nevypnula rychlovarná konvice s vodou na kafe? Nebo nám nezhasnul celý dům a ve finále i město? To je opravdu úžasná idea. Máme ještě nějaké podobné další? Ale konec ironie (co možná ironií ani není). Finální verdikt? Pokud příznivcům elektromobility nestačí přenosová soustava, která tomuto státu doposud fungovala, nebude možná chyba v přenosové soustavě, ale v jejich elektromobilech.
A pokud chtějí všichni dobíjet a my ostatní chceme vařit vodu na kávu a ještě si u toho (v 21. století považte tu troufalost!) svítit, nechť si tedy soustavu nechají rozšířit tak, aby nevadila těm, co vaří kávu. Ale ať si to rozšíření zaplatí ze svých peněz, ne z peněz těch, co elektromobily nechtějí a kupovat si je nebudou. V opačném případě se tomu říká kolektivizace a to už jsme tady několikrát měli. Se zajímavými výsledky. Jinými slovy, kdo chce vařit kávu a jezdit u toho na benzín, neměl by dotovat elektromobily. Tečka.