Pořídit si policejní Ferrari a snažit se to zdůvodnit mj. kontrolou nelegálních závodů není popravdě příliš šťastné. Jinde na to šli jinak a našli výrazně lepší využití.
Kdo by nechtěl být v dětství „policajtem“. Mít fešáckou uniformu, na opasku pouta a pistoli, a když se mi někdo nelíbí, tak řeknu jenom „jménem zákona“ a hned musí jít se mnou. Krásná představa. A samozřejmě: to auto. Na střeše modré majáky, hlasitá siréna, když chci, všichni mi jdou z cesty. Ideální stav. A ne, nemusí to být zrovna vysloužilá, utahaná Octavie z okrsku v Hodoníně. Tu nechci. Co takhle Ferrari? Nebo Lamborghini? Nebo Porsche? Všechno je možné. Speciálně v Čechách. Pojďme se na ty kluky policajtský závodnický podívat společně.
Dubajská policie nemá konkurenci. A italská si také umí vybrat
Výše popsaná „ideální představa“ pochází popravdě tak možná z mých dětských let. Kdy jsme se honili „s policajty“ v lese, na kolech a koloběžkách kolem domu a maximum z výbavy byla pistole na šipky z hračkárny a plastová pouta ze stejného zdroje. Tím to končilo. Dnešní fantazie mladých mužů (a slečen) se realizuje během hraní Need For Speed Hot Pursuit, GTA a dalších titulů. Ve virtuálním světě pronásledují zločince s působivými auty. V reálném světě jsme u té Octavie, Scaly, občas Kodiaqu. A jinde?
Na Blízkém východě má policie k dispozici vozy jako Bugatti Veyron, Lamborghini Aventador, Aston Martin One-77 nebo Ferrari FF. Vše v modrozelených policejních barvách. Ale třeba nám výrazně bližší Italové se také nemají za co stydět. Posuďte sami: Na Apeninském poloostrově totiž důstojníci už léta sbírají auta od Lamborghini. Nejprve to bylo Gallardo a poté několik Huracánů. Jenže Lamborghini Gallardo je už dávno pryč od italské policie a policejní životní cyklus Huracánu se chýlí ke konci.
Místo supersportů přichází na scénu superrychlé SUV. Typické
Proto dochází ke střídání stráží. Nyní budou policisté řídit Lamborghini Urus Performante. Jedná se o vrcholnou verzi italského osmiválcového SUV. Vůz začne sloužit u policie příští rok, ale pronásledování zločinců nebude jeho hlavním úkolem. Určitě si vzpomínáte na historky o rekordní rychlosti policejního Lamborghini převážejícího orgány k transplantaci. Právě těmto typům úkolů bude Urus přidělen. Půjde o speciální služby – včetně transportu orgánů a plazmy.
Kufr je vybaven přenosnou lednicí a ve srovnání s Urusem a Huracanem bude přeprava mnohem jednodušší. Tím vylepšení policejního Lamba nekončí. Samozřejmostí je modrobílé barevné provedení, osvětlená střešní rampa, defibrilátor a uzamčený trezor na zbraně. Nechybí ani speciální komunikační modul zajišťující komunikaci mezi posádkou a velitelstvím a také elektrické sirény. Motor pod kapotou je beze změn. Jednotka V8 generuje standardních 666 HP. Slušné policejní vozítko.
Šéf Lamborghini neváhal využít příležitosti. PR zcela dokonalé
Slávu s předáním prvního Performante si nenechal ujít ani šéf Lamborghini Stephan Winkelmann: Dodal také, že jde o šestý vůz italského výrobce, který byl v průběhu nového tisíciletí předán policii. Sprint z 0 na 100 km/h zabere 3,3 sekundy a maximální rychlost je omezena na 306 km/h. Cena standardního Urusu je téměř 5 milionů korun. Zákazníky to ale neodrazuje, výrobce už totiž musel prodloužit čekací dobu na vůz na 18 měsíců. Policie je pochopitelně ráda, že zrovna ona čekat nemusí.
Stephan Winkelmann, šéf automobilky: – Je pro nás velkým potěšením pokračovat v 20leté spolupráci s italskou policií. Já i celá značka jsme hrdí na to, že naše vozy pomáhají zachraňovat životy.
A jinde? V Polsku mají například neoznačenou Cupru Leon a i několik našich řidičů již zjistilo, že umí být velmi, velmi rychlá. A my? My máme ono „slavné“ Ferrari 458 Italia propadlé z trestné činnosti. Prý na dozor při pořádání nelegálních závodů. Aha. Popravdě, nechci posuzovat PR naší policie, ale soudím, že tohle byl trochu přehmat. Kdyby podobně jako Italové ukázali především chlazený box uvnitř vozu, určený na rychlý převoz orgánů, odborná i laická veřejnost by „ani nepípla“. Ba naopak, pochvaly by se jenom hrnuly.
Škoda promarněné šance, zůstala jen pachuť
Takto? Po všech těch článcích a více či méně (popravdě spíše méně) obratném kličkování ze strany PČR a vysvětlování důvodů pořízení italského supersportu zůstala mnohdy jenom pachuť. Pachuť z toho, že si pár velkých kluků pořídilo za státní peníze velkou hračku, a aby to nebylo tak nápadné, tak ji ještě pro jistotu polepili a na střechu dali maják. Šlechetný (a primární) účel jako u kolegů v Itálii? Ten tam nezazněl. Lednice vidět nebyla. Možná by to nakonec bylo celé jinak.
Jak to vidíte vy, mělo policejní Ferrari 458 smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!