Zdražovat nafta se nebude, můžou nás ale vyhodit z EU? Česko má totiž výjimku na ruskou ropu

Výjimka Evropské komise umožňuje České republice i v roce 2024 odebírat ropu z Ruska ropovodem Družba. Do kdy chceme svými penězi podporovat válečné běsnění?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dobrá zpráva pro peněženky všech řidičů se objevila koncem minulého měsíce. Podle všeho totiž cena nafty nebude v novém roce stoupat, jak zněla původní prognóza. To nezní úplně špatně. Na druhou stranu je to vyvážené tím, že naše země bude dál dělat byznys s Putinovým Ruskem a posílat mu tak stabilně balíky peněz, ze kterých on „na oplátku Evropě” financuje svoji šílenou vojenskou mašinérii na Ukrajině. Stojí nám to vůbec za to? Pojďme se na to podívat společně.

Výjimka na dobu určitou, hledá se řešení

V prosinci totiž schválila rada Evropské unie prodloužení výjimky pro Českou republiku, která umožňuje dovoz produktů z ruské ropy až do 5. prosince 2024. Toto rozhodnutí bylo součástí schválení dvanáctého balíku protiruských sankcí. Nová výjimka umožňuje dovoz v objemech, které odpovídají množství dováženému během posledních pěti let. Jinými slovy, ještě tento rok můžeme brát ropu z Ruska v objemech, na které jsme zvyklí.

Kdy nastane v Česku kolaps s nedostatkem nafty a benzínu? Rafinerie v Litvínově už je připravena na to, že dojde ruská ropa

Nové opatření následuje po dřívější výjimce ze sankcí vůči Rusku, která umožňovala bratislavské rafinerii Slovnaft vyvážet produkty vyrobené z ruské ropy do České republiky. Tato výjimka však skončila 5. prosince minulého roku. Evropská unie však současně upozornila, že pokud budou před stanoveným termínem k dispozici vhodné alternativy, může být platnost této odchylky ukončena dříve. V Litvínově se proto usilovně pracuje na zajištění kompatibility s ropou tekoucí ropovodem TAL.

Katastrofické vize se nenaplnily a nenaplní. Snad

Nejprve citát z Bruselu: „Tímto krokem Rada EU reaguje na specifické energetické požadavky České republiky a současně si klade za cíl podporovat snahy členských států o diverzifikaci zdrojů energie a snížení závislosti na dodávkách z Ruska. Toto rozhodnutí reflektuje komplexní vyvážení mezi udržováním tlaku na Rusko prostřednictvím sankcí a zároveň zabezpečováním energetické bezpečnosti jednotlivých členských států EU.” Co dodat? Lépe bychom asi myšlenku o najezeném vlkovi a celé koze nedokázali popsat.

iZdroj fotografie: Traroth / Creative Commons / CC-BY-SA

Jiří Gavor, analytik společnosti ENA, varoval, že pokud by výjimka nebyla prodloužena, hrozilo zdražení nafty až nad 40 korun za litr. Nicméně koncem minulého měsíce byla průměrná cena nafty na českých pumpách podle společnosti CCS 36,34 Kč za litr. Gavor uvedl, že se nenaplnily katastrofické prognózy o výrazném růstu cen po 5. prosinci a výjimka je dobrá zpráva, protože by se omezení časem projevilo. Slovnaft bude i nadále dovážet levnější ruskou ropu a může nabízet konkurenční ceny, což by mělo umožnit udržení nižších cen na delší dobu.

Stojí nám to celé vůbec za to? Podporujeme Ukrajinu, a platíme Putinovi?

Jinými slovy: podařilo se nám vybalancovat nezdražení nafty na čerpacích stanicích a energetickou bezpečnost tím, že můžeme stále odebírat z ropovodu Družba. Mimochodem, už jen ten jeho název evokuje leccos, ale opravdu ne to, co se bere jako význam toho slova. My se s Ruskem už asi družit nechceme. A financovat jeho tanky také ne. Možná by bylo opravdu nejlepší co nejdřív dotáhnout technologickou změnu v Litvínově a říct Rusku jednou provždy „adié”.

Jak to vidíte vy? Má smysl zůstávat u ruské ropy i za cenu toho, že tím podporujeme ruskou válečnou mašinerii na Ukrajině? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Oceníte levnou naftu, nebo byste raději přestali podporovat Rusko?

Zdroj: MPO
Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články