Potřebu jezdit mají lidé od pradávna, ale jejich dopravní prostředky i způsob dopravy se v průběhu let mění. Nikdy to však nebylo tak dynamicky jako nyní. Vlastnit v dnešní době auto už totiž přestává být „in“. Stále více soukromých osob i společností si ho pronajímá. Skýtá to řadu výhod, jak upozorňuje Robert Faltýnek z Popojedu.cz.
Ještě před pár lety dominoval na trhu s novými automobily finanční leasing nebo úvěr, kdy si lidé auto koupili a postupně ho spláceli. Na začátku byla vždy akontace, tedy vyšší částka (zpravidla kolem pár desítek procent celkové ceny auta) a po dobu několika měsíců (nejčastěji od 24 do 72) pak zákazníci auto spláceli. Na konci bylo auto jejich, ale zpravidla si šli pro nové. Museli tak řešit prodej vozu, případně ho rovnou dali na protiúčet. Uvázali se tak leasingovým a úvěrovým společnostem nebo bankám na dlouhou dobu.
Operativní leasing je na dlouho
V tomto desetiletí se velmi výrazně rozmohl takzvaný operativní leasing. Ten byl určen nejprve pro firmy, ale postupem času se začal nabízet i pro soukromé osoby. Poskytují ho zejména specializované leasingové společnosti, ale i velké bankovní domy.
Operativní leasing funguje jinak než ten finanční. V tomto případě auto vlastní leasingová společnost a zákazník ho užívá. Akontace nebývá zpravidla žádná, ale pronájem auta má jasně stanovená pravidla, za kterých si uživatel vozidlo půjčuje. Jde o celkovou dobu trvání v řádu měsíců (nejčastěji jde o 12 až o 48) a kilometrový nájezd, který je třeba dodržet. Pokud by se tak nestalo, účtuje leasingová společnost sankční poplatky.
Ceny měsíčních splátek se vždy počítají na to konkrétní auto, konkrétní výbavu, dobu trvání, ale i kilometrový nájezd. V případě tzv. „full service“ operativního leasingu, kdy se klient již o nic finančně nestará, se kalkuluje se vstupní a předpokládanou výstupní cenou, náklady na servis, sezónními pneumatikami včetně přezutí a dalšími náklady, které jsou s provozem auta spojeny.
Po skončení operativního leasingu klient auto vrátí a může si vzít opět další, nové. V případě, kdy by však chtěl operativní leasing ukončit dříve, než mu stanovuje splátkový kalendář, musí počítat se sankcemi.
Největší flexibilitu nabízí pronájem
Jsou ale i lidé nebo firmy, kteří potřebují auto jen na doplnění aktuálního stavu nebo překlenutí situace, kdy mají své auto například dlouhodobě v servisu anebo čekají na nové z výroby. Pronájem auta je totiž možné využít klidně na týden, na měsíc, ale i na půl roku nebo rok. Záležet bude pouze na potřebách zákazníků.
„Pronájem auta na několik měsíců je v naší autopůjčovně velmi oblíbený. Nejčastěji ho využívají lidé, kteří nechtějí mít starosti se svým autem a nechtějí se vázat dlouhodobě jako u operativního leasingu. Od nás mají v ceně totéž a mohou si vybrat přesně takovou dobu, po jakou auto chtějí anebo potřebují užívat. My nabízíme flexibilní pronájem vozů,“ říká Robert Faltýnek, majitel pražské půjčovny aut Popojedu.cz.
Stejně jako u všech předchozích případů je možné vybírat z velkého množství automobilů, které zahrnují malé městské modely, ale i limuzíny nebo velká SUV. „U nás si můžete vybrat Škodu Citigo na CNG, ale klidně i Mercedes-Benz třídy E nebo Volva V90, XC40 a XC90. Nejnovějším přírůstkem jsou faceliftované modely Škoda Superb 2.0 TDI DSG v nejvyšší výbavě Laurin & Klement,“ dodává Faltýnek z autopůjčovny Popojedu.cz.
Na dlouhodobý pronájem auta se samozřejmě také vztahují podobné podmínky i výhody jako u operativního leasingu, navíc klient už dopředu ví, jaké ceny může očekávat. Cena klesá s délkou pronájmu, ale naopak roste s kilometrovým nájezdem.
Výhodou je, že si můžete klidně v průběhu pronájmu auto vyměnit. Půjčili jste si Škodu Superb, ale chcete Volvo V90? Není problém, původní auto vrátíte, nové si vyzvednete a jediné, co bude třeba udělat, bude podpis dodatku výpůjční smlouvy a změna měsíční částky za pronájem.