Obyvatelé Chorvatska se koncem roku 2018 nestačili divit, když zjistili, že je nafta dražší než benzín. Údajně už to tak mělo zůstat napořád.
Takový jev nezažila tato země již 10 let, kdy se tato situace ukázala naposledy. Odborníci z toho vinili rafinerie, které se v té době celosvětově přeorientovávaly na jiný druh výroby, než který byl zaveden do té doby. Globální zaměření nyní směřuje více na produkci lehčích paliv, jelikož se tento trend rozvíjí i mezi samotnými spotřebiteli.
Vznik a dopad na trh
Nejpravděpodobnějším viníkem se zdá být dopad sankcí, které uvalilo USA na Írán a dalších 8 států, které zajišťovali zprostředkování dovozu z již zmíněného Íránu. Ten patří mezi ropné velmoci a velká část světového trhu je na něm závislá, což se poté projevilo i na území Chorvatska. České republice se tento efekt vyhnul, za což byli řidiči vděční a nyní podobná situace nehrozí.
V současné době jsou podle všech informací světové mocnosti dobře zásobeny ropou i zpracovanými pohonnými hmotami, což by nemuselo znamenat globální růst cen. Ovšem tyto zásoby nejsou nekonečné, a jakmile se začne projevovat nedostatek dodávek materiálu ze zahraničí, bude možné očekávat nárust cen jak nafty, tak i benzínu, který zatím odolává lépe.
Někteří stále upřednostňují Diesel
I přes nenadálé výkyvy, které toto způsobilo se řidiči nebyli ochotni vzdát svých vozů. Jedním z důvodů, ze kterých se nechtěli obyvatelé Chorvatska zbavit svých aut, a kvůli nimž si stále mnoho spotřebitelů celosvětově kupuje vozidla s naftovým motorem, je právě spotřeba, která by mohla i přes vyšší cenu Dieselu znamenat nižší provozní náklady.
V onom roce 2018 byl zapříčiněn nárust ceny nafty především novou orientací trhu na výrobu benzínu a tzv. „bílých výrobků“. Pokud by začali Diesel jako palivo používat hromadně i podnikatelé v lodní dopravě, mohlo by dojít k dalšímu nárustu cen nafty. V současné době se situace vrátila do normálu a benzín je zase dražší pohonnou látkou.